J Joonazz skrev:
Du har inte golvvärme i betongplatta? De funkar lika bra iaf i mitt hus :) 300ton betong är en rätt bra akumulator!
OT men jag måste fråga hur stor platta du har egentligen, de flesta har nog mindre än 30ton betong men även det är ju rätt rejält att lagra solenergi i
 
M mortimer skrev:
Men sen har du skattereduktion på 60öre/kwh och nätnytta(ca 7öre/kwh) för det du säljer också?
M mortimer skrev:
Men sen har du skattereduktion på 60öre/kwh och nätnytta(ca 7öre/kwh) för det du säljer också?
Nätnyttan ingick i det priset. Skattereduktionen för senare inköpta timmar var ej borträknad. Därmed hamnar jag på 30 öre+ per timme totalt sett i juni. Dvs total vinst 399kr. Eller besparing är väl bättre sätt att se det.

Jag producerar ca 90kwh en vanlig dag med mestadels sol och en del moln. Jag hade tjänat in 399kr på två dagar i juni (20:e+30:e då jag producerade 120kwh och priset var högt).

Jag använde totalt 1300 kwh i juni varav 600 kwh köptes (har elbil) så det är därför konsumptionen är så hög.

För att kvitta kostnaden på konsumerad el så hade jag behövt sälja några dagar solel till. Jag tror jag hade fått en vinstfaktor 5x med timrörligt. Jag kan räkna exakt på det imorgon.

Men viktigt att komma ihåg är att det innebär planering och att sätta sig in i priser. Så det är inte bara ett byte av abonnemang. Det kräver ju arbete.

Men så man kan nästan se det som en minskning av elanvändning om man kör månadsrörligt. Och en investering om en kör timrörligt.

edit: tror månadsrörligt är en jättebra ide med stabila likvärdiga priser år efter år och dag som natt. Om det är volatilt och skillnader så är månadsrörligt dumt.
 
Nu har jag räknat på skillnaden mellan månadsrörligt (via vattenfall) och timrörligt via tibber) för Juni månad.

Jag genererar 2002 kwh konsumerar 1309 kwh.
Spotpåslag 1.5 öre.
Elcert 1.4 öre.
Elöverförign 24.4 öre.
Skatt 36 öre.

Nätnytta 11.4 öre.
Skattereduktion 60 öre.

Hade jag haft tim-rörligt via till exempel Tibber utan att ändra mitt beteende (dvs jag använder el på dagen, jag är osparsam och tänker inte på timmarna) så hade jag fått ut 811kr. Då har jag alltså inte omfördelat något särskilt till natten utan laddade tom bilen på dagen.

Med vattenfall och månadsrörligt så landade jag istället på 572 kr.

Så även om jag inte gör något annorlunda så hade det i juni varit en bättre deal att ha timrörligt.

Hade jag dock istället omfördelat timmarna till natten (vilket jag kan med lätthet) och vi räknar på att ca 65% av timmarna läggs där istället så hade jag via tibber istället fått: 1247kr.

Moms räknar jag inte med i något exempel.

Så det är:
bra (eller ok) - vattenfall månadsrörligt. 572kr.
bättre - tibber passiv (timrörligt men ändra inga vanor). 811 kr.
bäst - tibber aktiv (timrörligt och styr om konsumptionen). 1247kr.


Jag kan ha räknat fel. Jag är ingen excelguru så något fält kan ha formelfel. Alla siffrorna hämtade från min e-logger som mäter konsumption och produktion exakt, och timpriser hämtade från nordspot.

Edit: Detta borde besvara en del av frågan om när det är bäst att ladda. Men det är inte så lätt. Det krävs således att du har ett timrörligt abonnemang där du kan omfördela timmarna till natten. Och det krävs också att differensen på spotpris för dag och kväll/natt är större än 60 öre. För den summan hade jag inte brytt mig tbh. Men iom att vi har svängningar på 100x så är det definitive bättre att ladda bilen på natten och sälja all sol-el (om du har timrörligt dvs)
 
Redigerat:
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du får så mycket bättre pris på det du kallar Tibber passiv mot månadsavtal? Månadspriserna är trots allt tänkta att spegla ett normalanvändande.

Erbjuder Vattenfall ett mycket sämre avtal, eller vad är grejen?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur kommer det sig att du får så mycket bättre pris på det du kallar Tibber passiv mot månadsavtal? Månadspriserna är trots allt tänkta att spegla ett normalanvändande.

Erbjuder Vattenfall ett mycket sämre avtal, eller vad är grejen?
Jag gissar att det beror på att jag producerar mer än jag konsumerar. 2000 vs 1300. Men sedan har vi ju el som dras under natten naturligt. Sedan sätter vi ju emellanåt ibland på diskmaskinen när vi lägger oss osv. Och bilen laddas ibland under ngn kväll. Juni skulle jag säga var en väldigt typisk blandmånad från ett konsumptionsperspektiv - väldigt oplanerad från kostnadssänkningsperspektiv.
 
F fribygg skrev:
OT men jag måste fråga hur stor platta du har egentligen, de flesta har nog mindre än 30ton betong men även det är ju rätt rejält att lagra solenergi i
Oj! Bort med en nolla såklart! Räknade lite mer exakt nu o 155*0.1*2.4 strax under 40 ton.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Attitudeswe
V mutalisken skrev:
Nu har jag räknat på skillnaden mellan månadsrörligt (via vattenfall) och timrörligt via tibber) för Juni månad.

Jag genererar 2002 kwh konsumerar 1309 kwh.
Spotpåslag 1.5 öre.
Elcert 1.4 öre.
Elöverförign 24.4 öre.
Skatt 36 öre.

Nätnytta 11.4 öre.
Skattereduktion 60 öre.

Hade jag haft tim-rörligt via till exempel Tibber utan att ändra mitt beteende (dvs jag använder el på dagen, jag är osparsam och tänker inte på timmarna) så hade jag fått ut 811kr. Då har jag alltså inte omfördelat något särskilt till natten utan laddade tom bilen på dagen.

Med vattenfall och månadsrörligt så landade jag istället på 572 kr.

Så även om jag inte gör något annorlunda så hade det i juni varit en bättre deal att ha timrörligt.

Hade jag dock istället omfördelat timmarna till natten (vilket jag kan med lätthet) och vi räknar på att ca 65% av timmarna läggs där istället så hade jag via tibber istället fått: 1247kr.

Moms räknar jag inte med i något exempel.

Så det är:
bra (eller ok) - vattenfall månadsrörligt. 572kr.
bättre - tibber passiv (timrörligt men ändra inga vanor). 811 kr.
bäst - tibber aktiv (timrörligt och styr om konsumptionen). 1247kr.


Jag kan ha räknat fel. Jag är ingen excelguru så något fält kan ha formelfel. Alla siffrorna hämtade från min e-logger som mäter konsumption och produktion exakt, och timpriser hämtade från nordspot.

Edit: Detta borde besvara en del av frågan om när det är bäst att ladda. Men det är inte så lätt. Det krävs således att du har ett timrörligt abonnemang där du kan omfördela timmarna till natten. Och det krävs också att differensen på spotpris för dag och kväll/natt är större än 60 öre. För den summan hade jag inte brytt mig tbh. Men iom att vi har svängningar på 100x så är det definitive bättre att ladda bilen på natten och sälja all sol-el (om du har timrörligt dvs)
Jag har ett python script på github som tar en xls export från Ellevio och livedata från Nordpool och presenterar vad din förbrukning kostat timmdebiterat och vad du tjänat på att flytta en kwh (samt till vilken timme det i snitt är bäst att flytta förbrukning om man flyttar med timer)
 
  • Skärmdump av ett terminalfönster med textresultat från ett Python-script för energiförbrukning och kostnadsanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har ett python script på github som tar en xls export från Ellevio och livedata från Nordpool och presenterar vad din förbrukning kostat timmdebiterat och vad du tjänat på att flytta en kwh (samt till vilken timme det i snitt är bäst att flytta förbrukning om man flyttar med timer)
Åh. Intressant. Länk? Har du också en readme för dummies?
 
Kan följa upp denna månad. Även om det är innan månaden är slut går det redan att jämföra kostnad och besparing. Jag visar här skillnaden i att använda vs sälja elen via tibber och vattenfall. Men det är timpris vs månadspris egentligen.

9:e Juli började vårt tibberabonnemang ticka. Enligt deras prognos kommer jag förbruka 700kwh (baserat på användande sedan 9:e juli).

Tibbera prognos stämmer även med min historiska data för tidigare år att jag ligger på ca 1300 kwh i juli. (Vi laddar bilen med ungefär 500kwh i juli pga sverigesemestrar). Vi hamnar nog på en lägre juli-nivå än tidigare år pga kostnadsbesparingaaktiviterer (Nya vitvaror, avstängd vp, lite som dras av solceller, energieffektiva lampor, m.m)

Elanvändningsdiagram med flerårsjämförelse, visar förbrukning i kWh med olika färger för olika år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst. För dessa 3 veckor och 700 kwh beräknas min räkning bli 175kr (spotpris+påslag) ex nätavgifter. Deras prognos är baserad på vårt beteende med nattkonsumption.

Vi har sålt el via tibber sedan 19:e juli. Och sedan dess sålt för 495 kr (338kwh) ej inräknat idag.

Räkningen för vattenfall och den första veckan i juli beräknas bli 255kr för 309kwh.

Jag har matat in 1046kwh 1-18:e juli i vattenfall innan jag gick över till tibber också. Om det följer förra månadens mönster med ungefär månadsrörligt så hamnar detta totalt på ca 850kr som jag ”tjänar”.

Vi har ibland fått diska någon kastrull på dagen. Vi har inte använt några maskiner på dagen, endast kvällen. Vi förbrukar lika mycket som vanligt, har bara lagt det vi kunde med enkelhet till natten.

Det är väldigt stor skillnad i pris.
Vi har alltså en lägre räkning på drygt dubbelt så hög konsumption. Och vi tjänar ungefär dubbelt så mycket för sålda elen (med förbehåll för att vfall betalar ut mer om deras månadsrörliga är högre).

Inatt var tillexempel kostnaden under 5 öre igen. Ni kan se hur vi förlägger all vår effekt till natten.
Graf som visar effektuttaget i ett 270 kvm stort hus, jämförelse av inne- och utetemperatur, med en notis om bergvärme och solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram visar 24-timmars elförbrukning med staplar för olika användningskategorier och utomhustemperatur som linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här kan ni se källorna. Denna bild är tagen senare på dagen och just idag pga låga priset har vi tvättat 5 maskiner till under dagen och dammsugit och torktumlat två maskiner och kört två diskmaskiner. Typ som en storstädning för juli och huset. Dvs totalt 11 maskiner på ecoprogram idag.

Det hade varit fantastiskt att ladda ett 20kwh batteri under natten. Då hade vi även kunnat gå över till effekttariff som är baserad på tiden och inte mängden och vi hade sparar extra där.

Förstår att alla inte har lust eller möjlighet för detta men det här är verkligen ett sätt att sänka kostnaderna rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.