M Maijckel skrev:
Borde det inte gå att starta maskinen du har med timer inställd på 01:00 på något vis?

En vanlig stickproppstimer kanske inte vill starta just din maskin?

Men isåfall borde man kunna installera något relä i maskinen som går att styra på timer.
Väckarklocka heter det. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 10 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bilden visar 2kr diff sommartid. Gammal maskin drar 1.7kWh. Vintertid får man nog anta att diffen dag/natt dubblas till 4kr
OK, jag är med. Kalkylen är alltså: 1,7 kWh x 2,94 (elpris 19:00) = 5 kr vs. 0,75 kWh x 0,67 (elpris 01:00) = 0,5 kr.
Dvs. du spekulerar att prisdiffen natt/dag i snitt kommer att ligga på 2,94 - 0,67 = 2,27 kr?
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
För att fortsätta vara lite motvalls surgubbe så vill jag inte köra maskiner under natt/sovtid, pga brand- och vattenskadefara.
 
  • Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe
C cpalm skrev:
OK, jag är med. Kalkylen är alltså: 1,7 kWh x 2,94 (elpris 19:00) = 5 kr vs. 0,75 kWh x 0,67 (elpris 01:00) = 0,5 kr.
Dvs. du spekulerar att prisdiffen natt/dag i snitt kommer att ligga på 2,94 - 0,67 = 2,27 kr?
Slumpvis dag i december:
 
  • Graf över elanvändning och kostnad för en slumpmässig dag i december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boschkenta
Låter mer som att du vill ha en ny maskin och letar anledning att rättfärdiga det... vill du ha ny maskin så köp ny maskin utan att skämmas :cool:
 
  • Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Fotografen Fotografen skrev:
För att fortsätta vara lite motvalls surgubbe så vill jag inte köra maskiner under natt/sovtid, pga brand- och vattenskadefara.
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.

Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug

Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge

Har en 25år toastol med plaströr till som jag litar på inte springer läck

Har 1kg butangas i LLVP som jag litar på inte exploderar

Har 8 ipads /iphones i orginalladdare som laddar varje natt

Har 1st fläktlös dator som surrar med 60 grader CPU temp dugnet runt

Har 2 badrum med elgolvvärme i direkt kontakt med spånskiva

Har en begagnad bucklig frys i garaget som jag köpte för 2år sedan

Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bilden visar 2kr diff sommartid. Gammal maskin drar 1.7kWh. Vintertid får man nog anta att diffen dag/natt dubblas till 4kr

Ny maskim vinner både på halverad förbrukning och på möjligheten att utan ansträngning flytta förbrukning till natten
Och så tar programmet 5,5h samt att maskinen sakta blir åderfökalkade för att slutligen dö efter 2-år
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
Och så tar programmet 5,5h samt att maskinen sakta blir åderfökalkade för att slutligen dö efter 2-år
3år annars är det ju ett konstruktionsfel som kan reklameras om den använts i ett privat hushåll.

Kan ju köpa ny miele med autodoserig av diskmedel (sparar 50öre till per disk jfr tabletter om jag fyller på patronen själv) + att den tar 2 extra kuvert och har en ergonomisk bestickhylla. Då kostar den iofs 10k och inte 4k...
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Slumpvis dag i december:
Visst, men för att sätta det i perspektiv betalade jag 1,16 kr/kWh (elhandel) på mitt rörliga i Maj.
Så en prisdiff på i snitt flera kronor är inte alls representativ för nuläget.
Det är lätt att lura sig när man tittar på enskilda dagar/veckor eftersom priset är så volatilt.

Ladda ner timpriserna från nordpool och räkna på dem istället. Gjorde lite liknande kalkyler i fjol, men då hade det ju bara gått några månader med extrema elpriser, så det var inte så relevant för nuläget.
 
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.

Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug

Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge

Har en 25år toastol med plaströr till som jag litar på inte springer läck

Har 1kg butangas i LLVP som jag litar på inte exploderar

Har 8 ipads /iphones i orginalladdare som laddar varje natt

Har 1st fläktlös dator som surrar med 60 grader CPU temp dugnet runt

Har 2 badrum med elgolvvärme i direkt kontakt med spånskiva

Har en begagnad bucklig frys i garaget som jag köpte för 2år sedan

Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
Tyvärr är diskmaskiner av annan åsikt och väntar bara på ett tillfälle att haverera, det är inte frågan om utan när den läcker vattenskador är lite mer besvärliga än att ett öht-skydd löser.
 
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
3år annars är det ju ett konstruktionsfel som kan reklameras om den använts i ett privat hushåll.

Kan ju köpa ny miele med autodoserig av diskmedel (sparar 50öre till per disk jfr tabletter om jag fyller på patronen själv) + att den tar 2 extra kuvert och har en ergonomisk bestickhylla. Då kostar den iofs 10k och inte 4k...
Troligen kommer de att säga ett det är handhavande fel och du skall bevisa motsatsen . arbetskostnad ingår inte reklamationen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
Troligen kommer de att säga ett det är handhavande fel och du skall bevisa motsatsen . arbetskostnad ingår inte reklamationen.
Sant första 2år så ligger beviskravet på säljaren sen 3e året ligger det istället på köparen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Attitudeswe
electroluxaren skrev:
Tyvärr är diskmaskiner av annan åsikt och väntar bara på ett tillfälle att haverera, det är inte frågan om utan när den läcker vattenskador är lite mer besvärliga än att ett öht-skydd löser.
Min 15år miele diskmaskin har sån där elektrisk kran på inloppsslangen. Samma på vår 4år bosch tvättmaskin. Därmed dubbelt skydd mot vattenläckor på just dessa maskiner...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har 2000w i FTXen där jag litar på att överhettningsskydd fungera.

Har 11kW till elbilen som jag litar på inte skall spontana tända om jag inte kört över en refug

Har en 15år VVB som jag litar på inte spricker när som eller får en övertrycksventill somfastnar i öppet läge

Har en 25år toastol med plaströr till som jag litar på inte springer läck

Har 1kg butangas i LLVP som jag litar på inte exploderar

Har 8 ipads /iphones i orginalladdare som laddar varje natt

Har 1st fläktlös dator som surrar med 60 grader CPU temp dugnet runt

Har 2 badrum med elgolvvärme i direkt kontakt med spånskiva

Har en begagnad bucklig frys i garaget som jag köpte för 2år sedan

Har 5 brandlarm och hemförsäkring. Tycker jag tar acceptabla risker om jag tvättar/diskar med timer
Ja...sov gott då...;)
 
Attitudeswe
C cpalm skrev:
Visst, men för att sätta det i perspektiv betalade jag 1,16 kr/kWh (elhandel) på mitt rörliga i Maj.
Så en prisdiff på i snitt flera kronor är inte alls representativ för nuläget.
Det är lätt att lura sig när man tittar på enskilda dagar/veckor eftersom priset är så volatilt.

Ladda ner timpriserna från nordpool och räkna på dem istället. Gjorde lite liknande kalkyler i fjol, men då hade det ju bara gått några månader med extrema elpriser, så det var inte så relevant för nuläget.
Använde mitt python script för att analysera vad jag sparat på att flytta 1kwh per dygn från eftermiddag till natt och svaret för hela januari var endast 17kr
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.