Funderar lite på hur man ska placera spottarna i badrumstaket. Jag hade tagit för givet att de skulle placeras på raka rader för att få så jämn belysning som möjligt, men tjejen tycker att de ska placeras lite huller om buller. Kan man placera dem så och fortfarande få en jämn belysning?
 
Makens brorsa satte spottar i sitt nya uterum. De placerades i rader om 3 resp. 2 spottar.
x...........x...........x
..... x...........x......
x...........x...........x
..... x...........x......
x...........x...........x
..... x...........x......


blev kanon!

Då är det fortfarande struktur, men inte helt raka rader.
Bara "huller om buller" vete tusan om det blir snyggt?
 
mozart skrev:
Har ni läst artikel ur Expressen 28 juni?
Spotlights kan skapa eldhav - Leva & bo - Expressen
Vi ska ha inbyggda spotlightsi vårt badrum. Men gipstak, inte trä
 
Sänkt tak, gipsskivor, 12v 20w, väldigt liten risk för någon fara.
 
Precis så ska vi göra.. sänka taket & sätta i våar Hide-a-lite 12V 20W spottar. Är inte orolig
 
Är väl egentligen ingen större risk med kraftigare lampor heller så länge man håller 15cm. Åtminstone inte 35W hoppas jag, då vi ev. tar det istället.
 
Förutsättningar:
Rummet är ca 2,40mx2,65m
Nio vinklingsbara 20w 12v-spotar ska upp

En del problem med placeringen av spottarna då vi ska ha laminatskivor på 300x1200mm, vilket gör att det blir mycket reglar i taket. När jag till slut hittat en lösning som funkade överallt (8 st. 40cm från vägg och en i mitten) så märkte jag att några av spottarna skulle hamna mitt i skivskarvar, och det blir nog inget vidare.
Hittade två andra lösningar nu, antingen 23cm från vägg eller 70cm (+ den i mitten). Är det för mycket eller för lite? Kan ju vinkla spotarna som man vill också.
 
Nån som har några synpunkter om detta?
 
Ska du ha någon annan form av belysning också? Tex. badrumsmöbel motsv?
Om inte så kanske man vill fokusera kring spegel handfat, men iom att de du tänkt använda är vinklingsbara så kan man ju laborera, men det är lätt att stirra sig blind på en symmetrisk placering... Som inte är självklart.

Tänk också på att:

I område 1 (0,6m från duschmunstycket) måste amaturerna vara lägst IP44
I område 2 (den del av utrymmet som är belägen utanför område 1 men innanför vertikalplan
på ett avstånd av 0,6m från område 1, Område 2 begränsas i övrigt av golvet och taket) måste vara lägst IP24

Lycka till! / Jonas
 
Spottarna är IP44 och en lampa över spegel kommer också finnas med. Det är enbart placeringen av spottarna som jag behöver feedback på.
 
Vårt badrum är 2,90x2,40 och vi har fem spottar, där fyra sitter i hörnen (ca 50-60 cm från väggen) och en i mitten. Det räcker för oss eftersom vi har ett lysrör över vår badrumsinredning.

Skulle jag ha satt nio spottar som i ditt fall hade jag satt dem i rader om tre och tre för att få jämn belysning. Visst kan du vinkla spottarna men det kommer aldrig att bli lika bra. Om du trots allt bestämmer dig för att försöka vinkla dem, så sätt dem hellre 70 cm från väggen och vinkla utåt än 23 cm och vinka inåt eftersom det sistnämnda riskerar att blända.
 
Så här blev det till slut. Inte riktigt tre raka rader, men nästan. Några spottar hade hamnat på skivskarvar om jag tagit tre raka rader och det ville jag inte.

.X....X.
....X....
..........
.X.X.X.
..........
....X....
.X....X.

http://www.jolie.nu/index.php?showimage=508
Lite svårt att fota hela taket i badrummet
 
Belysningsfirman vi pratade med säger att man inte ska sätta spottarna symmetriskt, det stör ögonen på något vis. Har man tillräckligt många spottar så får man jämnt ljus ändå.
 
johnalder skrev:
Belysningsfirman vi pratade med säger att man inte ska sätta spottarna symmetriskt, det stör ögonen på något vis. Har man tillräckligt många spottar så får man jämnt ljus ändå.
För min del stör det ögonen om det INTE är symmetriskt. Det är priset man får betala om man är strukturfascist... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.