Jag ska bygga ett ganska litet förvaringsutrymme i trä i anslutning till vår pool. Har inte bestämt mått än, men gissningsvis max runt 1.2 m på alla håll. Utrymmet kommer placeras mindre än 4.5 m till grannens tomt. Givetvis kommer jag informera grannen och höra vad denne tycker. Men, det är bra att veta vad som gäller. Det är trots allt en väldigt liten byggnad. Eller är det för lika regler för olika kommuner?
 
BirgitS
För att räknas som byggnad ska det vara något som människor kan uppehålla sig i längre tid och det går ju inte i något som bara är 1,2 m högt. Alltså är det du vill bygga inte en byggnad utan något annat och då krävs inga bygglov och det finns inga krav på avstånd.
 
  • Gilla
museo12 och 2 till
  • Laddar…
Räknas inte som en byggnad om man inte kan stå i den. Du behöver inte fråga grannen.
 
  • Gilla
museo12 och 1 till
  • Laddar…
Okej! Tack för svaren! Då behöver jag inte fråga grannen. Bara informera. Måttade idag och det blir 1.6 m på alla hållen, men det blir ingen byggnad för det.
 
A
stämmer det verkligen att man inte behöver bygglov för liten förvaringsbyggnad likt ovan?
man behöver ju bygglov för mur, plank etc. bord eman inte då behöva för ett mindre förråd?

eller menar ni att de faller under attefallsreglerna?
 
  • Gilla
museo12
  • Laddar…
Kan man inte stå i den är det inte en byggnad. Byggnader, murar, plank etc är definierade i PBL; är det inte definierat omfattas det inte.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
A
så jag kan fritt bygga ett vedförråd som är cirka 1,5x1,5x1,5 utan bygglov och inte som attefallare/friggebod?
men jag måste söka bygglov för att bygga en mur på 1,5höjd & 1,5 lång?
 
  • Gilla
museo12
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så jag kan fritt bygga ett vedförråd som är cirka 1,5x1,5x1,5 utan bygglov och inte som attefallare/friggebod?
men jag måste söka bygglov för att bygga en mur på 1,5höjd & 1,5 lång?
Höjden på muren spelar in för bygglov. Tror det går bra upp till 1.8 m utan bygglov.
 
BirgitS
A Aunty skrev:
så jag kan fritt bygga ett vedförråd som är cirka 1,5x1,5x1,5 utan bygglov och inte som attefallare/friggebod?
men jag måste söka bygglov för att bygga en mur på 1,5höjd & 1,5 lång?
Normalt ja och ja. Men alltid bra att kolla med kommunen. Det beror nog också på var du bygger ditt vedförråd för det ska antagligen inte uppfattas som ett plank vid tomtgränsen av grannen.
M museo12 skrev:
Höjden på muren spelar in för bygglov. Tror det går bra upp till 1.8 m utan bygglov.
Kommunernas norm brukar ligga på 0,5 m hög mur.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt ja och ja. Men alltid bra att kolla med kommunen. Det beror nog också på var du bygger ditt vedförråd för det ska antagligen inte uppfattas som ett plank vid tomtgränsen av grannen.

Kommunernas norm brukar ligga på 0,5 m hög mur.
det låter ju fantastiskt och tack för hjälpen.

men vad är gränsen att det räknas som en byggnad i höjd, att det räknas som en människa kan vistas i den?

om bygglovshandläggare hävdar att det krävs bygglov, vad är mitt argument vad ska jag hävda.
Vill ju inte att den ska gå på min 15 kvm friggebod för det har jag ju redan maxat
 
Du ska ju inte skicka in något till bygglovsavd så någon handläggare kommer inte tycka något
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska ju inte skicka in något till bygglovsavd så någon handläggare kommer inte tycka något
men om man har frågvis grannar som anmäler allt och kommunen frågar.
 
BirgitS
A Aunty skrev:
men vad är gränsen att det räknas som en byggnad i höjd, att det räknas som en människa kan vistas i den?
Det enda man vet är det som Boverket skriver, se inlägg 7, och det är det som du kan säga till kommunen.
 
Då svarar du: ej bygglov eller anmälningspliktig. Även om kommunen tittar på det är det inte säkert att du får frågan. Det är solklart ej lovpliktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.