Jonas Persson
D Dublin skrev:
Vad jag minns gick tidningen fortfarande att läsa men sidan blev mycket blekare. Nu jag blev nästan sugen på att testa igen för att se hur det blev :)
Såg ut som fett smörpapper. Du såg texten från båda sidorna.
 
  • Gilla
  • Älska
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Yep, det kommer jag ihåg att jag gjorde också några gånger. Det var ju en sån där "kul" grej man provade på... Men tidningen blev ju tämligen förstörd i processen. Läsbar? Absolut, men inte mycket mer än så :)
 
När jag kunde köpa en tröja i L, men idag måste jag ha XXL. Kan forfarande använda den gamla tröjan i L, fast har ju blivit tjockare också.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
När plastpåsarna på ICA och Konsum var gratis. Kan det ha varit tidigt 70-tal som butikerna började ta 25 öre för påsarna?
 
trähandtag trähandtag skrev:
När jag kunde köpa en tröja i L, men idag måste jag ha XXL. Kan forfarande använda den gamla tröjan i L, fast har ju blivit tjockare också.
Känner till detta av nån anledning:thinking:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
När plastpåsarna på ICA och Konsum var gratis. Kan det ha varit tidigt 70-tal som butikerna började ta 25 öre för påsarna?
70-talet?
I Australien så började stormarknaderna to betalt för plastpåsar så sent som förra året.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Hur man fick motorcykelljud på trampcykeln.
Om man var riktigt tuff så hade man tjock kartong på både framhjulet och bakhjulet. Man tyckte att det lät så mycket att man trodde att grannarna skulle klaga.

[länk]

[bild]
Såna hade vi alltid på våra cyklar när vi var små. Och så hade man ett snöre upp till handtaget så att man kunde "gasa" :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag satte en högtalare med trälåda på lillbrorsans cykel kopplad direkt till dynamon. Den brummade rätt bra när han fick upp farten.
 
  • Gilla
  • Haha
fubar och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
När plastpåsarna på ICA och Konsum var gratis. Kan det ha varit tidigt 70-tal som butikerna började ta 25 öre för påsarna?
Jag minns inte säkert, men jag skulle säga att det var sent 80-tal eller möjligen t.o.m tidigt 90-tal.
Nog fanns det kartonglådor med plastbärkassar att ta av gratis, där baki där man packar sina varor medan jag var ung vuxen. Så gratis bärkassar måste funnits i början på 80-talet åtminstone.


edit:
Det är sådana här inlägg som avslöjar (även för mig själv) hur gammal man blivit ... :sweat:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och på den tiden var inte prisskillnaden lika stor. Tror ingen tioåring idag har pengar nog för en limpa cigg när de skickas för stt inhandla bröd. Minns när en dosa snus kostade fem kronor i mitten på 80-talet, men vad kostade cigaretter?
Vet att ett paket prince kostade 8.25 i slutet av 70-talet.
 
B
M Myckling skrev:
När plastpåsarna på ICA och Konsum var gratis. Kan det ha varit tidigt 70-tal som butikerna började ta 25 öre för påsarna?
Vad jag minns var det i slutet av 70-talet plastkassarna började kosta i butikerna, har även för mig att det var 10 öre styck till en början. (Mina uppgifter är inte 100 % säkra, jag kan ha fel.)
 
Jag har för mig att det var under energikrisen '74 som en del matbutiker började ta betalt för plastkassarna. 25 öre har jag för mig. Sen dröjde det väl inte länge innan de flesta matvaruaffärer hängde på. Det var ju en bra vinst på dom, en kasse kostade kanske en tioöring att köpa in och såldes sen med över 100% avans.

Men det tog nog 25 -30 år till innan klädaffärer och andra detaljhandlare började ta betalt för kassarna.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag har för mig att det var under energikrisen '74 som en del matbutiker började ta betalt för plastkassarna. 25 öre har jag för mig. Sen dröjde det väl inte länge innan de flesta matvaruaffärer hängde på. Det var ju en bra vinst på dom, en kasse kostade kanske en tioöring att köpa in och såldes sen med över 100% avans.

Men det tog nog 25 -30 år till innan klädaffärer och andra detaljhandlare började ta betalt för kassarna.
Märkesbutiker tar fortfarande inte betalt för kasse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkesbutiker tar fortfarande inte betalt för kasse.
Du handlar ju på biltema. Sluta trolla.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.