Elektrisk installationsdosa med osäker koppling och exponerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en avskalad elektrisk kabel med synliga ledare mot en vit isolerpanel, fråga om pluskablarnas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var går pluskablarna här?
 
Fairlane
Plus och minus har du i bilen, inte i badrummet. Där har du fasledare, nolla och jord.

Det som är viktigt är att jord kommer rätt. Förväxlar du fasledare och nolla så är det som att vända kontakten "upp och ned".

Bara för att vara tydlig så är jobbet du vill utföra behörighetskrävande så var det sagt.

Edit: eftersom båda ska in i samma dosa så måste du även ha rätt nolla för att inte få 400V på maskinerna
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Det ser ut som att du har nolla nere till vänster, jord nere till höger och sen tre faser uppe, men det bör verifieras att det är så.

Vilken fas du väljer till vad beror på hur övriga belastningar ligger i anläggningen.
 
Hade tänkt täta med silikon.
Yes, medveten om att det är behörighet.

Verifieras? Med elmätare osv? Hur övriga belastningar ligger? Låter som jag får ringa elektrikern iaf!
 
Hyreslägenhet.
 
EddieHansson
Rotvälta Rotvälta skrev:
Verifieras? Med elmätare osv? Hur övriga belastningar ligger? Låter som jag får ringa elektrikern iaf!
Ja, du behöver försäkra dig om vad som är vad av de befintliga ledningarna genom att mäta vad som är fas, jord och nolla. Det ska du inte gissa dig till, eftersom det lätt blir fel.
 
En bra sak att sätta upp är en 3-fas arbetsbrytare med 3 separata eluttag, då får du ett ledigt till strykjärnet.
 
  • Gilla
  • Haha
Vonelffors och 1 till
  • Laddar…
Rotvälta Rotvälta skrev:
Hyreslägenhet.
I hyreslägenhet så skulle jag vara väldigt restriktiv med att göra något själv med elen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
En bra sak att sätta upp är en 3-fas arbetsbrytare med 3 separata eluttag, då får du ett ledigt till strykjärnet.
Det är inte säkert att det får vara något uttag just där befintliga anslutningsdosan sitter.
Det är i ett badrum, i badrum är det restriktioner på var uttag får sitta.
 
L Leif i Skåne skrev:
Så här har jag det.
Original från 1960 fast installation 380V TM
Numera två st 230 V maskiner på var sin fas.
[länk]
Att det fysiskt går att sätta en/flera uttag efter arbetsbrytaren är inget jag säger emot.

Om det du/elektriker har gjort hos dig är laglig placering av uttagen är inget som framgår av bilden i det inlägg du länkar till, detta eftersom det inte går att se hur långt/nära det är till tex duschmunstyckets normalposition.

Det är placeringen av uttaget som är det jag kommenterade.

Sedan missade jag att kommentera en väldigt viktig sak.
Nämligen att uttag i ett badrum ovillkorligen måste skyddas av JFB.
 
Trådskaparen har helt klart inte någon aning om vad hen gör. Sluta ge råd! Ring din hyresvärd i första hand annars ring en egen elektriker...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.