M M@ZE skrev:
Så varför påverkas inte Zon 1 & 2 av dom marknadsmässiga priserna ? Och är det så satans svårt att få ner elen till södra Sverige ? Vi kan tydligen exportera elen lika långt fast till andra länder, men det är ju klart .. elbolagen tjänar enorma pengar på att sälja vårt överskott svindyrt. Vilket jävla puckat elsystem vi har, helt sinnesjukt att det kan vara 5000% dyrare i Söder än mot Norr. Tänk om potatisen skulle bli 5000% dyrare uppe i Norr bara för att man inte producerar nån potatis där. Sinnesjuk logik.
Det är låg överföringskapacitet mellan norr och söder tyvärr.

Däremot borde man ställa om och se Sverige som ett land, utan "elprisområden", där vi gemensamt, alla invånare, äger naturresurserna. Så elpriset borde vara lika i hela riket. Så boende i Norrland borde få ett högre pris för att subventionera boende i söder.

Men detta satte EU och, var det Danmark, stopp för.
 
  • Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Det är låg överföringskapacitet mellan norr och söder tyvärr.

Däremot borde man ställa om och se Sverige som ett land, utan "elprisområden", där vi gemensamt, alla invånare, äger naturresurserna. Så elpriset borde vara lika i hela riket. Så boende i Norrland borde få ett högre pris för att subventionera boende i söder.

Men detta satte EU och, var det Danmark, stopp för.
Ja men dålig överföringskapacitet kan man inte sitta och dra upp hela tiden, Svenska Kraftnät har haft hur lång tid på sig som helst för att fixa till det, så jäkla dåligt planerat så man blir mörkrädd.

Är det inte det som är Svenska Kraftnäts uppgift och ansvar ? Att se till att man har kapacitet i nätet .. ibland är vi fasen ett u-land asså, fast med dom högsta skatterna i världen.
 
Redigerat:
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jepp, stor grej blir det. Det krävs väldigt stora acctankar för att inte förlora på att producera värme med högre temperatur vilket ger sämre COP.
Japp. Men gamla 70-talshus, som är de som tjänar mest på detta pga stora ytor och taskig isolering, har oftast ett förråd eller en bastu i källaren som man kan använd. Eller använd gillestugan eller pannrummet.

Och förlusterna i COP är mindre än skillnaden i elpriset.
 
M M@ZE skrev:
Ja men dålig överföringskapacitet kan man inte sitta och dra upp hela tiden, Svenska Kraftnät har haft hur lång tid på sig som helst för att fixa till det, så jäkla dåligt planerat så man blir mörkrädd.

Är det inte det som är Svenska Kraftnäts uppgift och ansvar ? Att se till att man har kapacitet i nätet .. ibland är vi fasen ett u-land asså, fast med dom högsta skatterna i världen.
Man vill inte göra det eftersom det skulle innebära att al el skulle exporteras till Tyskland (de skulle gärna betala en HVDC-känk till Skåne) och Sverige skulle bli ett land utan el
 
A Anders_Nilsson skrev:
Man vill inte göra det eftersom det skulle innebära att al el skulle exporteras till Tyskland (de skulle gärna betala en HVDC-känk till Skåne) och Sverige skulle bli ett land utan el
Det finns redan HVDC-ledningar från SE4 till kontinenten, en till Litauen, en till Polen och en till Tyskland. Dessutom en HVAC till Danmark. Ytterligare en HVDC är under bygge till Tyskland.

Majoriteten av elexporten sker från SE4. Det får vi lida för här.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Borrhålet behöver inte vara särskilt mycket djupare för att man sätter in en större pump än huset behöver. Borrhålet dimensioneras utifrån energiuttaget, inte effekten, och det styrs i första hand av husets energibehov så länge man ligger nära eller över 100% effekttäckning på värmepumpen..
Stämmer till viss del men inte alltid, mitt gamla hål (ca 20 år) är för grunt idag (naturligtvis) fast jag tog i när det borrades. Återhämtar sig snabbt på senvåren (ca +6C in) men kyls ned till -3C in redan i slutet december då jag med nya pumpen, acctank, låg temp på varma sidan, bra flöden på båda sidorna har rätt hög verkningsgrad-kyler hålet rätt hårt. Kan inte borra nytt då det är massor med hål hos alla grannar numera.
 
B b50gud skrev:
av ditt inlägg utgår jag från att du inte känner till hur vårt elnät ser ut eller hur elhandel fungerar fungerar.

all elhandel sker på Nordpol som är en handelsbörs där priset är lika för alla som behöver köpa in el. detta oavsett om strömmen ska brukas i London, Luleå eller Malmö sedan tillkommer överföringsavgifter.
så om ex vattenfall säljer sin el från norrland till utlandet eller till skåne är priset detsamma.

sverige är nettoexortör av el som då i huvusak säljs till Finland och Norge detta då det under perioder där mycket el förbrukas inte finns möjlighet i nuvarande nät som finns i Sverige att överföra mer el till södra Sverige.
detta är dock ett minskande problem när produktionen av Fosilfritt stål är i drift i Boden och Luleå finns det ingen el att skicka från Norrbotten söderut då industrin kommer att använda den. inte heller kommer någon export att ske i nuvarande omfattning.. i västerbotten så byggs just nu Nortvolts fabrik för produktion av batterier för elfordon som just startat sin provdrift på 1 linje. när den är färdigbyggd med 5 linjer och en produktion av batterier som kommer att räcka till ca 1,5 miljoner elbilar årligen (Europas behov är ca 6 miljoner) kommer det som finns att skicka söderut att minskas med ca 50% så utbyggnaden av svenska kraftnäts nät kommer då inte att vara till någon nytta. det som behövs är nya produktionsanläggningar som då bäst byggs där elen behövs.
dessa investeringar kommer under överskådlig tidd att hålla priserna på en relativt hög nivå utan dessa investeringa kommer priserna att skena iväg till oanade höjder.
Jodå, jag har hyfsad koll. Men du har fel. Så fort överföringskapaciteten är en begränsande faktor så är det inte ett enhetligt pris. Varje område får sitt pris som gäller för köpare och säljare i det området.
 
Logad Logad skrev:
Det finns redan HVDC-ledningar från SE4 till kontinenten, en till Litauen, en till Polen och en till Tyskland. Dessutom en HVAC till Danmark. Ytterligare en HVDC är under bygge till Tyskland.

Majoriteten av elexporten sker från SE4. Det får vi lida för här.
Nej, byggnationen av den nya länken (Hansa Powerbridge) till Tyskland är inte påbörjad. Upphandlingen har inte ens startat så den länken kommer inte vara i drift förrän ca 2027-2029 (best guess).
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Stämmer till viss del men inte alltid, mitt gamla hål (ca 20 år) är för grunt idag (naturligtvis) fast jag tog i när det borrades. Återhämtar sig snabbt på senvåren (ca +6C in) men kyls ned till -3C in redan i slutet december då jag med nya pumpen, acctank, låg temp på varma sidan, bra flöden på båda sidorna har rätt hög verkningsgrad-kyler hålet rätt hårt. Kan inte borra nytt då det är massor med hål hos alla grannar numera.
Hmmm, jag har beställt 180m för en 3-12kW men borde kanske borra djupare? Att borra extra är inte särskilt dyrt. Eller drar cirkulationspump mycket mer då?
 
G OMathson skrev:
Stämmer till viss del men inte alltid, mitt gamla hål (ca 20 år) är för grunt idag (naturligtvis) fast jag tog i när det borrades. Återhämtar sig snabbt på senvåren (ca +6C in) men kyls ned till -3C in redan i slutet december då jag med nya pumpen, acctank, låg temp på varma sidan, bra flöden på båda sidorna har rätt hög verkningsgrad-kyler hålet rätt hårt. Kan inte borra nytt då det är massor med hål hos alla grannar numera.
Fast om du satt in en dubbelst så stor pump som går hälften så lång tid hade du också haft -3 i slutet av december. Det är, som sagt var, energiuttaget som bestämmer.
 
U uplj skrev:
Nej, byggnationen av den nya länken (Hansa Powerbridge) till Tyskland är inte påbörjad. Upphandlingen har inte ens startat så den länken kommer inte vara i drift förrän ca 2027-2029 (best guess).
De har inte kommit igång än ser jag nu så det är korrekt. Nåväl, det lär inte påverka den absurda situationen positivt här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
De har inte kommit igång än ser jag nu så det är korrekt. Nåväl, det lär inte påverka den absurda situationen positivt här.
Det blir slutet för Sverige som industriland. Och värma villan i den mån det alls är möjligt får ske med ved.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Dags att dra en kabel till lyktstolparna. Och anpassa sig till deras timer ;)
Dags att stat och kommun anpassar belysningen(utgifterna) efter matsäcken så man inte behöver höja skatten "vi såg det inte komma" ;)
 
F fribygg skrev:
Dags att stat och kommun anpassar belysningen(utgifterna) efter matsäcken så man inte behöver höja skatten "vi såg det inte komma" ;)
Ja men de gör vår kommun :) Lyktor/lampor jag felanmälde för 4 år sen och typ 15 veckor i rad är fortfarande inte fixade =)
 
  • Wow
  • Haha
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Fast om du satt in en dubbelst så stor pump som går hälften så lång tid hade du också haft -3 i slutet av december. Det är, som sagt var, energiuttaget som bestämmer.
Vi är ju ev lite ot men javisst men om det en månad tex januari som är ovanligt kall efter en ovanligt varm december så får jag problem-väldigt kallt hål, inga problem om båda månaderna är jämnkalla. Samma energiuttag. Högt effektuttag under en relativt kort tid kyler vissa hål rejält, inte andra liknande då jag även har koll på grannens som borde vara likvärdigt, förvisso har grannen sämre system som plockat mindre från hålet.
Vi nog de flesta överens att det inte är så lätt/billigt att flytta energi över tid, särskilt längre tid, som att "spara"mycket el kemiskt i en akumulator, värme i tex en tank i flera månader, pump kraft osv, skulle väl vara ved i så fall. Jag håller på att "odla" några spontan sådda björkar som om nått år blir fin ved till några kalla februari dagar när pumpen inte räcker, vindstilla och elbrist;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.