G Galten skrev:
Det är kanske en lite ambitiös målsättning.. Problemet är dessutom att vi bygger nya kablar till kontinenten i en mycket högre takt än vi bygger ny elproduktion i Sverige.

Det som krävs i det korta perspektivet är att ändra hela systemet för hur elpriset sätts. Exakt hur är jag för okunnig för att säga, men det är orimligt att svenska medborgare skall lida för andra länders idiotpolitik när vi (mestadels) hjälper till.
Det är sant, kapa kablarna vore ju det bästa. Eftersom vi tydligen i praktiken exporterar hela tiden så finns det ju ingen anledning att ha kablar för import utan då kan man bygga upp reservkapacitet för att täcka eventuella brister i framtiden.

Men det gillar nog inte de som tjänar på den här cirkusen (alla förutom vi konsumenter) så det lär väl inte hända. Vilken nytta i övrigt har vi av att vara med i det här spelet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V videopac skrev:
Det är sant, kapa kablarna vore ju det bästa. Eftersom vi tydligen i praktiken exporterar hela tiden så finns det ju ingen anledning att ha kablar för import utan då kan man bygga upp reservkapacitet för att täcka eventuella brister i framtiden.

Men det gillar nog inte de som tjänar på den här cirkusen (alla förutom vi konsumenter) så det lär väl inte hända. Vilken nytta i övrigt har vi av att vara med i det här spelet?
Vinsten är att sossarna kan få beröm nere på kontinenten för Sveriges lojalitet att gräva en grop för vår egen undergång medans Tyskland hånskrattar åt oss bakom vår rygg.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vinsten är frihandel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vinsten är frihandel.
På vilket sätt är det en vinst?
 
Det är det här nog fel forum för att svara på. Behöver vi diskutera varför frihandel är det bästa sen skivat bröd kommer vi komma långt bortom gränsen för här tillåtna politiska diskussioner.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
På vilket sätt är det en vinst?
Det innebär att vi kan få Parmaskinka, tyska bilar, franska viner, komponenter till industrin, insatsvaror och tjänster (bara några exempel) från de länder vi har frihandelsavtal med, och att vi kan exportera svensk stål, svenska skogsprodukter, svenska bilar, Ericssons mojänger för mobilnät (bra några exempel) med ett minimum av komplexitet och utan komplicerade och kostsamma tullar och granskningsprocesser.

Vad avser EU, så är tanken att hela EU ska vara ett område med ett fritt flöde av varor och tjänster.

Sedan så är min åsikt att det måste finnas olika former av etiska och miljömässiga begränsningar av vad och hur handel ska gå till. Vissa frihandelsavtal, och delar av EU reglerna är lite "sådär".

EUs avtal om den inre marknaden, hindrar inte "handel" med billig arbetskraft t.ex., vilket riskerar att pressa ner den svenska lönenivån. Och där vi har tuffare regler än både EU och de flesta andra delar av världen, avseende t.ex. miljö/utsläpp, så tvingar frihandelsavtalen oss att "köpa billig skit" inom olika områden, eftersom den inhemska produktionen av motsvarande vara blir dyrare.

Hur energi försörjningen i Europa (EU) ska gå till är en intressant fråga.

Att Sverige ska bli en korkad energiexportör, där svenska naturvärden och delar av det svenska ekosystemet ska gå på näbben för att andra delar av EU inte själva kan täcka sitt energibehov med inhemsk energiproduktion (alltså skada sitt eget ekosystem och förstöra sina egna naturvärden), och att vinsterna från energiexporten dessutom hamnar utanför Sverige, är inte så smart, om vi ska se till vårt eget område långsiktigt.
 
  • Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är det här nog fel forum för att svara på. Behöver vi diskutera varför frihandel är det bästa sen skivat bröd kommer vi komma långt bortom gränsen för här tillåtna politiska diskussioner.
Nu menar jag explicit i det här fallet. Är det inte frivilligt att vara med i detta? Är det EU som tvingar oss? (Fast när har "villiga" svenska politiker någonsin ställt hårda krav mot EU? (och kom inte dragandes med snuset))
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Förklara då varför priset är så högt när konsumtionen är konstant och vi har byggt ut den gratis vindkraften. Och du tycker om att prata medelproduktion och medelpriset. Det är inte det som är problemet utan de extrema svängningarna.

Hade man inte satsat på vindkraft kunde man byggt ut kärnkraften.
att priset är högt beror på att en av de viktigaste energibärarna för elproduktion i hela Europa, inklusive i vårt närområde, har blivit extremt dyr

är det orimligt att använda sig av medelpriser? priserna må gå upp och ner, men i slutändan är det totalsumman som avgör hur djupt hålet i plånboken blir

...Hade man inte satsat på vindkraft kunde man bygga ut kärnkraften..

att investera i kärnkraft har inte skett i någon omfattning alls i Europa eller i Nordamerika sedan slutet av 1980-talet – för 35 år sedan – tror du att övriga Europa, USA, Kanada... inte gjort det för att de styrs av tysk och svensk inrikespolitik? :thinking:

Stapeldiagram som visar antalet byggstartade reaktorer över 100 MW i Nordamerika och Europa från 1960 till juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(i grafen har jag utelämnat reaktorer på mindre än 100 MW för att rensa bort tidiga experimentanläggningar, och med byggstart avses första gjutning av reaktorbyggnaden)

edit: och av de som byggstartas efter 1991 så har hitintills ingen ännu gått i kommersiell drift
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
medans Tyskland hånskrattar åt oss bakom vår rygg.
varför skulle tyskarna hånskratta bakom vår rygg?

är det för att de kan köpa svensk el via kabel? det är en väldigt liten pusselbit i det tyska elsystemet – Tyskland exporterar mycket mer el till omgivningen än de importerar:
Stapeldiagram som visar Tysklands elhandel, export (gröna staplar) överstiger import (röda staplar) med olika länder 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
att priset är högt beror på att en av de viktigaste energibärarna för elproduktion i hela Europa, inklusive i vårt närområde, har blivit extremt dyr

är det orimligt att använda sig av medelpriser? priserna må gå upp och ner, men i slutändan är det totalsumman som avgör hur djupt hålet i plånboken blir

...Hade man inte satsat på vindkraft kunde man bygga ut kärnkraften..

att investera i kärnkraft har inte skett i någon omfattning alls i Europa eller i Nordamerika sedan slutet av 1980-talet – för 35 år sedan – tror du att övriga Europa, USA, Kanada... inte gjort det för att de styrs av tysk och svensk inrikespolitik? :thinking:

[bild]

(i grafen har jag utelämnat reaktorer på mindre än 100 MW för att rensa bort tidiga experimentanläggningar, och med byggstart avses första gjutning av reaktorbyggnaden)

edit: och av de som byggstartas efter 1991 så har hitintills ingen ännu gått i kommersiell drift
Det där var ju ett ickesvar. Att priset är högt beror på att elen blivit dyr?

Det intressanta är inte medelpriset utan den totala kostnaden. Att priset är lågt på sommaren påverkar inte Svenssons elräkning för på sommaren använder du inte mycket el,men det låga sommarpriset får ner medelpriset.

Det som räknas i Sverige är att elen kostar rimligt mycket mitt i vintern när Svensson behöver värma sitt hus..

Förklara gärna hur vi skall ha 20 grader i varje rum även på vintern till en rimlig kostnad.

Och som jag tidigare skrivit har jag beställt konvertering till vattenburet och bergvärme till en icke föraktlig kostnad så jag är ingen sådan där som kräver att direktelvärma poolen på vintern eller sover med öppet fönster. Jag stoppar pengarna där minnen är. Shit-det låter inte lika bra på Svenska.

Jag hoppas något parti lägger en motion om att varje bensinmack eller pizzeria måste tillhandahålla stenkol i säck.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
...Det där var ju ett ickesvar. Att priset är högt beror på att elen blivit dyr?...

jag skrev ...att priset är högt beror på att en av de viktigaste energibärarna för elproduktion i hela Europa, inklusive i vårt närområde, har blivit extremt dyr...

el förekommer inte fritt disponerbart i naturen, utan framställs av människan – och då brukar man prata om energibärare för att ange vilken annan energiform som används för att skapa elektriciteten, till exempel olja, kol, biomassa, gas...

jag tog det för självklart att forumets läsare är medvetna om att gaspriset är 20-30 gånger högre idag än en normal sommar, och att gas används i elproduktionen i Tyskland, men används även av våra ännu närmare grannar såsom Danmark och Finland

och att priset är högt är beroende på Putins anfallskrig på Ukraina i februari – ett krig som inleddes med ett preludium som började förra sommaren med låga gasleveranser från Gazprom

...Det intressanta är inte medelpriset utan den totala kostnaden. Att priset är lågt på sommaren påverkar inte Svenssons elräkning för på sommaren använder du inte mycket el,men det låga sommarpriset får ner medelpriset...


senast jag pratade om medelvärde i något av mina inlägg var väl när jag beskrev elproduktion i Tyskland och Sverige, och då tog jag medelvärdet över vintermånaderna december-mars, men jag viktade det förstås inte det med din förbrukningsprofil... slarvigt, slarvigt

...Och som jag tidigare skrivit har jag beställt konvertering till vattenburet och bergvärme till en icke föraktlig kostnad...

det låter som en god investering som du kommer ha mycket glädje av i många år framåt! (y)

...Det som räknas i Sverige är att elen kostar rimligt mycket mitt i vintern när Svensson behöver värma sitt hus. Förklara gärna hur vi skall ha 20 grader i varje rum även på vintern till en rimlig kostnad...

jag tror att det man behöver inse att hela Europa är i [ett ekonomiskt] krig med Ryssland och det är och kommer att vara kännbart för Europa – vi ska nog vara tacksamma för att vi över huvud taget har ett hus att värma i stället för att behöva stå bredvid en grushög och försöka värma lite vatten utomhus över öppen eld gjord på några brädbitar :cry:
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det var MP som drev kravet på nedläggning av kärnkraftsreaktorer.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet fattade beslut att höja kärnkraftsskatten med 17 procent.
Kort därefter kom beslutet att i förtid stänga 4 reaktorer.

Sossar har kort minne..
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Sossar har kort minne..
Inte då. Hörde Magda prata om början av 90-talet så sent som i söndags.
 
  • Wow
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte då. Hörde Magda prata om början av 90-talet så sent som i söndags.
90talet. Var det då man kunde lämna bilen olåst på kvällarna? Man fick göra lumpen och tjejerna kunde sola toppless.. El priserna var nog inte uppe på 5kr /kWh så. Nåja allt har sin tid..
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
...Det där var ju ett ickesvar. Att priset är högt beror på att elen blivit dyr?...

jag skrev ...att priset är högt beror på att en av de viktigaste energibärarna för elproduktion i hela Europa, inklusive i vårt närområde, har blivit extremt dyr...

el förekommer inte fritt disponerbart i naturen, utan framställs av människan – och då brukar man prata om energibärare för att ange vilken annan energiform som används för att skapa elektriciteten, till exempel olja, kol, biomassa, gas...

jag tog det för självklart att forumets läsare är medvetna om att gaspriset är 20-30 gånger högre idag än en normal sommar, och att gas används i elproduktionen i Tyskland, men används även av våra ännu närmare grannar såsom Danmark och Finland

och att priset är högt är beroende på Putins anfallskrig på Ukraina i februari – ett krig som inleddes med ett preludium som började förra sommaren med låga gasleveranser från Gazprom

...Det intressanta är inte medelpriset utan den totala kostnaden. Att priset är lågt på sommaren påverkar inte Svenssons elräkning för på sommaren använder du inte mycket el,men det låga sommarpriset får ner medelpriset...


senast jag pratade om medelvärde i något av mina inlägg var väl när jag beskrev elproduktion i Tyskland och
@harka : Hur ser ditt drömscenario ut för Sveriges elförsörjning? Är det total avveckling av kärnkraft och enbart sol, vind och vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.