Tobbe.A
Fick denna i brevlådan idag, med tanke på hur det gick senast de kom hit så hoppas jag de förstår att det inte är läge att försöka igen…
 
  • Reklamblad från Tele2 med texten "SNART KOMMER TELE2 HEM TILL DIG!" och bild på en person som tittar ut genom en dörr mot en badtunna vid sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Nu är allente igång med telefonterror flera påringningar om dagen
 
Tobbe.A
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Fick denna i brevlådan idag, med tanke på hur det gick senast de kom hit så hoppas jag de förstår att det inte är läge att försöka igen…
På baksidan av lappen vi fick av tele2 fanns ett telefonnummer man kunde ringa om man inte ville ha besök, gjorde detta nu, ska bli intressant att se om de dyker upp ändå.
 
Unikt namn
Fick ingen lapp. Däremot en påstridig jävel som kom med den ena lögnen efter den andra. Han vägrade sluta babbla och höjde bara rösten, så det slutade med att jag stängde dörren.
Den första dörrförsäljare som jag hittills varit sugen att lappa till i ansiktet. Fy fan! :mad:
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Hur kan de så att säga ta över fibern, den ägs väl av någon annan? I vårt fall ägs fibern av kommunala elbätsbolaget och sen får man välja av ett antal olika ISP.

Jag har förstått att det finns andra fiberleverantörer som är fräckare, men trodde samtidigt de verkligen ville ha kvar fibern i sin ägo...
 
Tycker öht dörrförsäljare är det värsta som finns. Trots en stor skylt där vi avbeder dörrförsäljning kommer de ändå och ringer på. Vi har inte haft någon Tele2 men bra att veta att det kanske kan bli aktuellt att få en påstridig försäljare vid dörren igen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur kan de så att säga ta över fibern, den ägs väl av någon annan? I vårt fall ägs fibern av kommunala elbätsbolaget och sen får man välja av ett antal olika ISP.

Jag har förstått att det finns andra fiberleverantörer som är fräckare, men trodde samtidigt de verkligen ville ha kvar fibern i sin ägo...
Det kan vara så att de kopplar över fibern till egen hårdvara i ”stationen” vilket kan göra det besvärligt (och/eller iaf kostar extra) att koppla om till annan operatör om man vill byta operatör i framtiden.
Vill man ”låsa in sig” hos en operatör är det nog inte Tele2 man väljer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Har jag tid och lite tråkigt kan jag diskutera lite, men är från första meningen tydlig med att jag inte kommer att köpa. Det de inte har koll på är om nuvarande abonnemang är låst i x-tid.
Tycker att det kan vara kul att se vad de kan och man blir lite nostalgisk utifrån att man varit delaktig i utvecklingen som började på 90-talet.:cool:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en försäljare från Allente som knackade på i Söndags och påstod att de tagit över fibern från Telia.
igår hade vi en från Tele2 som hävdade att Tele2 tagit över fibern... Att dörrförsäljare ens finns kvar som ett yrke är fascinerande...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan vara så att de kopplar över fibern till egen hårdvara i ”stationen” vilket kan göra det besvärligt (och/eller iaf kostar extra) att koppla om till annan operatör om man vill byta operatör i framtiden.
Vill man ”låsa in sig” hos en operatör är det nog inte Tele2 man väljer.
Nä, i många nät hyr de bara fiber och så finns det flera operatörers utrustningar på station hos Telia kan det vara Telia själva, Telenor, Tele2/Comhem, Bahnhof, etc.
Bara att patcha om på station och byte av medieomvandlare i bostad, lite konfig så är det tekniskt klart.
Det där med "tagit över fiber" har jag låtit dem förklara och sedan ställt lite tekniska frågor som de inte kan besvara.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, i många nät hyr de bara fiber och så finns det flera operatörers utrustningar på station hos Telia kan det vara Telia själva, Telenor, Tele2/Comhem, Bahnhof, etc.
Bara att patcha om på station och byte av medieomvandlare i bostad, lite konfig så är det tekniskt klart.
Det där med "tagit över fiber" har jag låtit dem förklara och sedan ställt lite tekniska frågor som de inte kan besvara.
Fast ”bara patcha om och byta mediaomvandlare” kan väl innebära en kostnad vid byte?
Om man tex har TeliaÖppenfiber och byter till Tele2’s ”egna fiber” finns det då inte en risk att man inte finns med i den ”öppna portalen” för att välja operatör ”fritt”?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Fast ”bara patcha om och byta mediaomvandlare” kan väl innebära en kostnad vid byte?
Om man tex har TeliaÖppenfiber och byter till Tele2’s ”egna fiber” finns det då inte en risk att man inte finns med i den ”öppna portalen” för att välja operatör ”fritt”?
I regen nej. Det som är vanligast är att du får låsa i 24-mån till ett abonnemangspris. Kan även vara 12-mån halva och sedan fullpris i 12-mån.
I Telia Öppen fiber kan du väl bara välja tjänsteleverantör inte fiberoperatör.
Vill du byta fiberoperatör måste du säkert kontakta olika operatörer och fråga om de kan leverera.
 
A AndersS skrev:
Nä, i många nät hyr de bara fiber och så finns det flera operatörers utrustningar på station hos Telia kan det vara Telia själva, Telenor, Tele2/Comhem, Bahnhof, etc.
Bara att patcha om på station och byte av medieomvandlare i bostad, lite konfig så är det tekniskt klart.
Det där med "tagit över fiber" har jag låtit dem förklara och sedan ställt lite tekniska frågor som de inte kan besvara.
När vi gick från öppen fiber till Bahnhof (villafiber) så påstods det vara Bahnhofs egna fiber vi fick. Säkert inte från stationen (men det skall jag låta vara osagt) men resten i alla fall.
 
J
V videopac skrev:
När vi gick från öppen fiber till Bahnhof (villafiber) så påstods det vara Bahnhofs egna fiber vi fick. Säkert inte från stationen (men det skall jag låta vara osagt) men resten i alla fall.
Var det från Telia Öppen Fiber till Bahnhof så är det med säkerhet även Telias fiber resten också eftersom Bahnhof använder Telia/Skanova för sitt backbone också. Sedan är det semantik vems själva fibern är. Lite som om du leasar en bil.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Var det från Telia Öppen Fiber till Bahnhof så är det med säkerhet även Telias fiber resten också eftersom Bahnhof använder Telia/Skanova för sitt backbone också. Sedan är det semantik vems själva fibern är. Lite som om du leasar en bil.
Så kan det vara, men Telia erbjuder inte 10GB/10GB av någon anledning, tänkte det krävde ett eget nät.

[EDIT]: Sedär, gick ut och sökte och fann svaret:
I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till villaägare i delar av Telia Wholesales (Skanova) fibernät.
Så helt rätt där Jocke (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.