D Daniel 109 skrev:
Nej, det är fel.
Normalt sett är det export som drar upp priset inte import.
av ditt inlägg utgår jag från att du inte känner till hur vårt elnät ser ut eller hur elhandel fungerar fungerar.

all elhandel sker på Nordpol som är en handelsbörs där priset är lika för alla som behöver köpa in el. detta oavsett om strömmen ska brukas i London, Luleå eller Malmö sedan tillkommer överföringsavgifter.
så om ex vattenfall säljer sin el från norrland till utlandet eller till skåne är priset detsamma.

sverige är nettoexortör av el som då i huvusak säljs till Finland och Norge detta då det under perioder där mycket el förbrukas inte finns möjlighet i nuvarande nät som finns i Sverige att överföra mer el till södra Sverige.
detta är dock ett minskande problem när produktionen av Fosilfritt stål är i drift i Boden och Luleå finns det ingen el att skicka från Norrbotten söderut då industrin kommer att använda den. inte heller kommer någon export att ske i nuvarande omfattning.. i västerbotten så byggs just nu Nortvolts fabrik för produktion av batterier för elfordon som just startat sin provdrift på 1 linje. när den är färdigbyggd med 5 linjer och en produktion av batterier som kommer att räcka till ca 1,5 miljoner elbilar årligen (Europas behov är ca 6 miljoner) kommer det som finns att skicka söderut att minskas med ca 50% så utbyggnaden av svenska kraftnäts nät kommer då inte att vara till någon nytta. det som behövs är nya produktionsanläggningar som då bäst byggs där elen behövs.
dessa investeringar kommer under överskådlig tidd att hålla priserna på en relativt hög nivå utan dessa investeringa kommer priserna att skena iväg till oanade höjder.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det ser enkelt på pappret. Har man fastighet, inte sällan en från 70-talet så tar det inte ens en timme innan avsaknad av uppvärmning börjar märkas. Man känner till och med en tillfällig drop i behag under vintern när värmepumpen pausar uppvärmning och gör varmvatten i 30 minuter efter att det dagliga badet sänkt innehållet i beredaren under 45grader. Önsketänkande om att lyckas värma huset ~ på ena halva av dagen, när det måhända är billigare, finns bara inte. Detta är nog en verkligen som många andra har också.
Hus är olika. Jag vet att det fungerar i hus från just 70-talet. Det är inte så att den moderna smarta värmepumpen slutar värma. Den slutar dra ström när elen är dyr. Det är så den är designad. Den enda märkbara skillnaden efter bytet från en äldre VP är en lägre elräkning.

Om varmvattenberedaren behöver värmas upp har det naturligtvis högre prioritet än att spara några kronor.
I fall den befintliga värmepumpen har de problem du beskriver är det nog värt att undersöka om ett byte är en bra ide. Främst för den ökade komfortens skull. Tekniken finns och fungerar. För vissa kanske det inte är aktuellt eller lönsamt, för andra kan ett byte vara en lysande idé.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
du glömde bort alla influencers ;)

vad gäller kostnadsläget så är en klen tröst är att vi sitter i samma – eller en lite bättre – båt som våra europeiska fränder

till exempel läget i morgon förmiddag:

[bild]
Nej det gör vi inte eftersom vi har ett mycket kallare klimat och vi använder inte kol för uppvärmning. Svenska konsumenter kommer att krossas den kommande vintern om de inte har bundet elavtal men dessa går ju förr eller senare ut
 
G OMathson skrev:
Vet inte vilka byggnader/värmepumpar du refererar till men det kan ju inte vara luft-luft eller luft-vatten då de har mycket lägre verkningsgrad när det blir kallt ute, troligen sammtidigt dyr el. Att pausa då är väldigt dumt då byggnaden direkt får ett effektunderskott som ofta är omöjligt att hämta igen, gäller även de flesta berg/sjö pumpar när det börjar närma sig dut.
Någon timmer då och då under tidig vår eller sen höst kan det funka bra men under riktig vinterkyla nej.
Den smarta styrningen hanterar detta automatiskt. Om VP måste gå 100% för att klara uppvärmningen kalla dagar är det naturligtvis svårare att spara. Men det avgörande är att installera en VP med tillräcklig kapacitet så att det finns marginaler för att spara på detta sätt.

Som du mycket riktigt påpekar är det säkert inte under vintern man tjänar mest. Snarare är det de dagar med stora elprisvariationer under vår och höst. En faktor 10 på elpriset är inte ovanligt. Kan man klara laddningen av varmvattnet till 1/10 av kostnaden gör det skillnad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
O O skrev:
Den smarta styrningen hanterar detta automatiskt. Om VP måste gå 100% för att klara uppvärmningen kalla dagar är det naturligtvis svårare att spara. Men det avgörande är att installera en VP med tillräcklig kapacitet så att det finns marginaler för att spara på detta sätt.

Som du mycket riktigt påpekar är det säkert inte under vintern man tjänar mest. Snarare är det de dagar med stora elprisvariationer under vår och höst. En faktor 10 på elpriset är inte ovanligt. Kan man klara laddningen av varmvattnet till 1/10 av kostnaden gör det skillnad.
O O skrev:
Den smarta styrningen hanterar detta automatiskt. Om VP måste gå 100% för att klara uppvärmningen kalla dagar är det naturligtvis svårare att spara. Men det avgörande är att installera en VP med tillräcklig kapacitet så att det finns marginaler för att spara på detta sätt.


Vi
Som du mycket riktigt påpekar är det säkert inte under vintern man tjänar mest. Snarare är det de dagar med stora elprisvariationer under vår och höst. En faktor 10 på elpriset är inte ovanligt. Kan man klara laddningen av varmvattnet till 1/10 av kostnaden gör det skillnad.
Vilka värmepumpar för villor och småhus har dessa funktioner inbyggda idag? Då har jag missat det i så fall..

Min 10 år gamla CTC har det inte och ska man kunna styra enligt dina uppgifter så behöver man bygga om hela styrningen med en dyr PLC eller DUC som kan hantera detta vilket inte är aktuellt då den börjar bli gammal
 
O O skrev:
Hus är olika. Jag vet att det fungerar i hus från just 70-talet. Det är inte så att den moderna smarta värmepumpen slutar värma. Den slutar dra ström när elen är dyr. Det är så den är designad. Den enda märkbara skillnaden efter bytet från en äldre VP är en lägre elräkning.
Fantastiskt. En sådan värmepump vill jag ha.
Inga barnsjukdomar med tekniken? Att den inte fungerar så bra på vintern tex? :rolleyes:

Du får presentera lite siffror. ;)
 
J Jeppson skrev:
Vilka värmepumpar för villor och småhus har dessa funktioner inbyggda idag? Då har jag missat det i så fall..

Min 10 år gamla CTC har det inte och ska man kunna styra enligt dina uppgifter så behöver man bygga om hela styrningen med en dyr PLC eller DUC som kan hantera detta vilket inte är aktuellt då den börjar bli gammal
Enligt vissa försäljare skall Bosch Compress 7800i kunna koppla upp mot Nordpool men jag kan inte få detta bekräftat. Men den har touchscreen och internetuppkoppling så o öjligt borde det inte vara.
 
G
O O skrev:
Den smarta styrningen hanterar detta automatiskt. Om VP måste gå 100% för att klara uppvärmningen kalla dagar är det naturligtvis svårare att spara. Men det avgörande är att installera en VP med tillräcklig kapacitet så att det finns marginaler för att spara på detta sätt.

Som du mycket riktigt påpekar är det säkert inte under vintern man tjänar mest. Snarare är det de dagar med stora elprisvariationer under vår och höst. En faktor 10 på elpriset är inte ovanligt. Kan man klara laddningen av varmvattnet till 1/10 av kostnaden gör det skillnad.
Jag själv har en nästan helt ny Nibe bv som har denna "funktion" men nästan helt meningslöst att implementera för mej då det är på vintern den går (och då drar mest KWh / dygn) och då går den stora delar av dygnen sen har jag fast pris också. Om jag hade typ tibbler så skulle jag ändå inte kunna skjuta drifttiden i någon större omfattning, som jag tidigare skrev så funkar det knappt från dec till feb då vi i Sverige behöver mest effekt.
 
G OMathson skrev:
Jag själv har en nästan helt ny Nibe bv som har denna "funktion" men nästan helt meningslöst att implementera för mej då det är på vintern den går (och då drar mest KWh / dygn) och då går den stora delar av dygnen sen har jag fast pris också. Om jag hade typ tibbler så skulle jag ändå inte kunna skjuta drifttiden i någon större omfattning, som jag tidigare skrev så funkar det knappt från dec till feb då vi i Sverige behöver mest effekt.
Jag tror att acktankar på bvp blir nästa stora grej. Kör en 16kW fullt mellan midnatt och 6 på morgonen när elen oftast är billig och lev på det under dagen.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Vilka värmepumpar för villor och småhus har dessa funktioner inbyggda idag? Då har jag missat det i så fall..
Nibe har det dom kallar för "Smart price adaption". CTC och Thermia är "förberedda för smarta elnät", men oklart om/när/hur man drar nytta av funktionen. CTC ägs ju av Nibe nu för tiden, så det borde inte vara så svårt att stoppa in funktionen i deras värmepumpar.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
O O skrev:
Det är inte så att den moderna smarta värmepumpen slutar värma. Den slutar dra ström när elen är dyr.
Spännande. Du har alltså en värmepump som slutar dra ström, men fortsätter producera värme?
Skicka dina personuppgifter så ska jag nominera dig till nästa nobelpris.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 10 till
  • Laddar…
G
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror att acktankar på bvp blir nästa stora grej. Kör en 16kW fullt mellan midnatt och 6 på morgonen när elen oftast är billig och lev på det under dagen.
Och väldigt dyra djupa borrhål med stora anläggningar, många rör osv, det blir väldigt dyrt. Finns inga genvägar, djupa hål gör tex att cirkpumpen också drar mer, mer saker som pajar oftare, högre avskrivningskostnad.
Jag har också acctank med förvärmning av vv (egenkonstruerad) men den är bara på 300L så jag kan hålla låg jämn temp-högre verkningsgrad, längre gångtider osv.
 
G OMathson skrev:
Och väldigt dyra djupa borrhål med stora anläggningar
Borrhålet behöver inte vara särskilt mycket djupare för att man sätter in en större pump än huset behöver. Borrhålet dimensioneras utifrån energiuttaget, inte effekten, och det styrs i första hand av husets energibehov så länge man ligger nära eller över 100% effekttäckning på värmepumpen..
 
Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror att acktankar på bvp blir nästa stora grej. Kör en 16kW fullt mellan midnatt och 6 på morgonen när elen oftast är billig och lev på det under dagen.
Jepp, stor grej blir det. Det krävs väldigt stora acctankar för att inte förlora på att producera värme med högre temperatur vilket ger sämre COP.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B b50gud skrev:
av ditt inlägg utgår jag från att du inte känner till hur vårt elnät ser ut eller hur elhandel fungerar fungerar.

all elhandel sker på Nordpol som är en handelsbörs där priset är lika för alla som behöver köpa in el. detta oavsett om strömmen ska brukas i London, Luleå eller Malmö sedan tillkommer överföringsavgifter.
så om ex vattenfall säljer sin el från norrland till utlandet eller till skåne är priset detsamma.

sverige är nettoexortör av el som då i huvusak säljs till Finland och Norge detta då det under perioder där mycket el förbrukas inte finns möjlighet i nuvarande nät som finns i Sverige att överföra mer el till södra Sverige.
detta är dock ett minskande problem när produktionen av Fosilfritt stål är i drift i Boden och Luleå finns det ingen el att skicka från Norrbotten söderut då industrin kommer att använda den. inte heller kommer någon export att ske i nuvarande omfattning.. i västerbotten så byggs just nu Nortvolts fabrik för produktion av batterier för elfordon som just startat sin provdrift på 1 linje. när den är färdigbyggd med 5 linjer och en produktion av batterier som kommer att räcka till ca 1,5 miljoner elbilar årligen (Europas behov är ca 6 miljoner) kommer det som finns att skicka söderut att minskas med ca 50% så utbyggnaden av svenska kraftnäts nät kommer då inte att vara till någon nytta. det som behövs är nya produktionsanläggningar som då bäst byggs där elen behövs.
dessa investeringar kommer under överskådlig tidd att hålla priserna på en relativt hög nivå utan dessa investeringa kommer priserna att skena iväg till oanade höjder.
Så varför påverkas inte Zon 1 & 2 av dom marknadsmässiga priserna ? Och är det så satans svårt att få ner elen till södra Sverige ? Vi kan tydligen exportera elen lika långt fast till andra länder, men det är ju klart .. elbolagen tjänar enorma pengar på att sälja vårt överskott svindyrt. Vilket jävla puckat elsystem vi har, helt sinnesjukt att det kan vara 5000% dyrare i Söder än mot Norr. Tänk om potatisen skulle bli 5000% dyrare uppe i Norr bara för att man inte producerar nån potatis där. Sinnesjuk logik.
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.