Det blir luftigare utan kommod. Är jag den enda som inte förstår vitsen med det där skåpet? Avloppet gör att det inte blir något vettigt med det tycker jag, bara ytterligare ett utrymme att stoppa saker som permanentas på.

Vi bygger pytteliten toalett just nu och det blir handfat med bara gammaldags avloppsrör med vattenlås.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bioriiseli skrev:
Jag har också funderat om jag skulle försöka få in tvättmaskinen till ett annat rum. Vi har också en liten "långsmal" toalett som möjligtvis med lite ommöblering skulle ha rum för en tvättmaskin.
Försäkringsbolag vill att branschregler uppfylls och branschreglerna från Säker vatten, GVK och BKR ställer särskilda krav på rum med tvättmaskin så jag föreslår att du läser dem.

Jag upplever inte att det är ett problem att ha tvättmaskinen i badrummet för det är ju inte någon sån brådska med tvättmaskinen att det inte går att göra en paus när någon annan behöver gå på toa.
 
BirgitS
Jiji Jiji skrev:
Är jag den enda som inte förstår vitsen med det där skåpet? Avloppet gör att det inte blir något vettigt med det tycker jag, bara ytterligare ett utrymme att stoppa saker som permanentas på.
På gästtoaletten med liten kommod får det plats extra toapappersrullar (upp till 10 st), en trave med handdukar, toarengöringsmedel och diskborste. Allt används regelbundet.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På gästtoaletten med liten kommod får det plats extra toapappersrullar (upp till 10 st), en trave med handdukar, toarengöringsmedel och diskborste. Allt används regelbundet.
Jag avskyr ju prylar och vill ha allt samlat på ett ställe. Dvs städgrejer i städskrubben osv men jag kan se poängen. Dock känns det ändå som att det stjäl mycket plats i ett litet badrum och jag prioriterar luftigheten och att det är lättare att städa golvet under handfatet utan kommod.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jiji Jiji skrev:
Jag avskyr ju prylar och vill ha allt samlat på ett ställe. Dvs städgrejer i städskrubben osv men jag kan se poängen. Dock känns det ändå som att det stjäl mycket plats i ett litet badrum och jag prioriterar luftigheten och att det är lättare att städa golvet under handfatet utan kommod.
Helt okej, men man kan alltså få plats med mycket vettigt i en kommod. I vanliga badrummet har vi många handdukar, necessärer, fön, bandage och annat sjukvårdsinriktat.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
B Bioriiseli skrev:
Har lekt med tanken med kommod på vänster sida men vet inte riktigt. Hur är det med vägghängd toalett? Hur tjock vägg behövs? Fördelar/nackdelar?
Ang vägghängd toalett kom vi fram till att de inte upptar mer djup än en vanlig traditionell, vi kommer ha en ”klack” ut från väggen med den inbyggda cisternen, den bygger ca 20 cm men själva toastolen är mindre så totalt samma djup ungefär.
 
  • Gilla
Bioriiseli
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag avskyr ju prylar
Jag är också 'en sån där typ'! ! Flera badrumsskåp med speglar på väggen. Ingen pryttelhylla... Toarulle på väggen. Tasshanddukar på avsedda krokar. Tvål på handfatet. Hårschampo i skåpet när det inte används. Toaborsten är det enda som står löst bakom toan. Inte ens elhanduksvärmaren belamras med handduk annat än vid behov. Torktumlare och tvättmaskin infällt i väggnisch. Inget myspys utan bara sterilt och rent...
Jag älskar mitt lilla svarta badrum (utan badkar).
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Har du något foto på rummet så man får en känsla för snedtaket? :)
Här har du orsaken till mina problem
 
  • Trång kombinerad toalett och tvättstuga under snedtak med synlig orsak till problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ahhh! Den bilden var ett bra input i den kreativa processen. :p:crysmile:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
Vad är dina tankar inför de förslag som har kommit i tråden?
 
Om det är möjligt att flytta dörren något i sidled så hade jag satt dusch med vikdörrar till vänster om dörren. Tvättmaskin och handfat hade jag sedan haft till höger och wcn rakt fram.

Då kan man ha förvaring längs med hela högersidan och när duschen inte används så fäller man bara in dörrarna och då upplevs det inte som speciellt trångt.
 
Kan försöka rita upp hela huset så är det kanske lättare att förstå.

Men nu går tankarna i att placera duschen där den är nu, en duschvägg var tanken men vet inte hur det blir om den slår i det sneda taket. Sedan tvättmaskin till vänster om dörren med en bänkskiva och lite förvaring (handdukar, tvättmedel osv..). Vänstra sidan är vi lite osäkra på ännu, men funderade lite om vi skulle köra med handfat och svänga toaletten 90 grader.
 
Ett annat alternativ är att ha handfatet till vänster, wcn direkt till höger och sedan ha dusch/tvätt rakt fram. Vill man kan man bygga in tvättmaskinen för att få en nisch för duschen.

Vit kaklad badrumshörna med nischdusch och duschväggar, synlig handdukskrok och badrumsprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvdålig bild på vårt badrum men det är 2.3 m brett och 2.4m djupt. Nischduschen är 1.15*1.2m.

Hade man gjort ett liknande upplägg men flyttat wc närmare dörr och gjort duschen något smalare (1m istället för 1.2) så hade man kunnat rymma en tvättmaskin i en nisch bredvid
 
Handritad skiss av rumslayout med måttangivelser och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bioriiseli och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Bra jobbat, men toalettporslinet ser väl litet ut va?
Hoppas jag har fel, för det där ser riktigt bra ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.