Varrför välja 5G när jag nu ska byta telefon??
 
Det måste du inte, men är det verkligen en merkostnad idag?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Finns det ens moderna telefoner utan? Och varför skulle man vilja va utan?
 
Tex en Samsung galax a22 5g? Om man vill ha en androidtelefon och inte en iphone.
 
Hur ofta räknar du med att byta telefon? Inte för att jag tror att 4G kommer dö ut fort men jag tänker att köper man sällan så går iaf jag för en relativt ny modell av premium segmentet så man vet att man får uppdateringar länge.
 
Därför att man nu börjat montera ned den gamla tekniken för att kunna använda de frekvenserna till 5G.
Planen är att GSM/2G och 3G ska vara borta till 2025.
 
A AndersS skrev:
Därför att man nu börjat montera ned den gamla tekniken för att kunna använda de frekvenserna till 5G.
Planen är att GSM/2G och 3G ska vara borta till 2025.
Ska bli intressant se hur de löser det. Jag kan oftast bara få H+ (3G) på landet
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska bli intressant se hur de löser det. Jag kan oftast bara få H+ (3G) på landet
det är inte så mycket att lösa, du kommer köra 5g på den frekvens där du idag har 3G. Täckningen är hyggligt oberoende av teknologi och beror på frekvens.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska bli intressant se hur de löser det. Jag kan oftast bara få H+ (3G) på landet
Ingen skillnad bara annan teknik.
Men med bara 4G och 5G blir det annan nätplanering.
Och sedan beror det ju på vilken operatör du valt.;)
Men det förändrar inte svaret på ts fråga.
 
MathiasS MathiasS skrev:
det är inte så mycket att lösa, du kommer köra 5g på den frekvens där du idag har 3G. Täckningen är hyggligt oberoende av teknologi och beror på frekvens.
Ja men eftersom man inte får 4G+ idag på dessa platser så ska det bli intressant se hur högre frekvenser som 5G klarar sig

Edit: de kommmer mao behöva bygga ut nätet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja men eftersom man inte för 4G+ idag på dessa platser så ska det bli intressant se hur högre frekvenser som 5G klarar sig
Nu blir det OT, men körs en bas på t.ex. 1800-bandet för 3G blir det samma för 5G. Vi ska inte blanda in högre frekvensband som också kommer att användas.
Men släpp den frågan, har varit delaktig i äldre trådar om vad 5G innebär, berör inte valet av mobil. Sök gärna för vi är flera som förklarat olika implementationer av 5G.
 
  • Gilla
benis
  • Laddar…
Välj 5G för att
- När GSM stängs ner så kommer dess frekvenser och andra nya frekvenser som frigörs för mobiltrafik på låga frekvenser användas för 5G och ge mobilerna både bättre räckvidd och kapacitet.
- Med snabbare överföring sänds datat på kortare tid och då räcker batteriet längre.

Är det någon på forumet som vet mer om svenska operatörernas planer för olika frekvensband, dess räckvidd och vad 5G mobilerna stödjer idag?

Tja, valet beror väl på hur länge man räknar med att mobiler håller, samt spå hur snabbt nedstängningen av GSM/3G faktiskt går, hur fort utbyggnaden av 5G går. Är man road av symbolerna för vilken uppkoppling man har, nya tekniker etc ska man självklart välja en 5G lur.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Redan nu stängs gammal teknik ned, vilket drabbat gammal utrustning.
Så det händer nu.
 
Redigerat:
Kan man ens köpa mid range idag utan 5G? Min förra flaggskepp från 2020 hade det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja men eftersom man inte får 4G+ idag på dessa platser så ska det bli intressant se hur högre frekvenser som 5G klarar sig

Edit: de kommmer mao behöva bygga ut nätet
som sagt, 5g behöver inte betyda högre frekvenser. Det kan vara samma eller lägre frekvenser också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.