Stickan56
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nä, jag tror du har fel, Det var högre i juli i år i SE4
[länk]


Stickan
December 182
Juni 170

Det är oroväckande...
 
S
Det här är ju helt galet.

Är det elpriserna som kommer knäcka Sveriges ekonomi fullständigt? Våra industrier kan ju omöjligt konkurera under dessa villkor?

Eller behöver vi inte industrin längre? Alla kanske ska jobba som utvecklare och kommunikatörer? :)
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det här är ju helt galet.

Är det elpriserna som kommer knäcka Sveriges ekonomi fullständigt? Våra industrier kan ju omöjligt konkurera under dessa villkor?

Eller behöver vi inte industrin längre? Alla kanske ska jobba som utvecklare och kommunikatörer? :)
du glömde bort alla influencers ;)

vad gäller kostnadsläget så är en klen tröst är att vi sitter i samma – eller en lite bättre – båt som våra europeiska fränder

till exempel läget i morgon förmiddag:

Karta över Europa som visar elpriserna i olika länder med olika färger och numeriska värden i euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här i efterhand önskar jag att vi hade bundit elen på lång tid förra året, men det är ju meningslöst att gråta över nu.

Men vi kommer alla att få betala för den infantila energipolitik som förts i flera årtionden i hela Europa. Om inget oväntat händer så kommer vi att få elransonering i vinter, med rullande strömavbrott.

Det går inte att höja elpriserna så mycket att vanligt folk inte har råd, och Europa kan inte ersätta rysk energi inom den närmaste tiden. Och därför kommer vi att få se prisbegränsningar och ransonering. Det enda alternativet är att stänga ner företag en masse, och det skulle vara ännu ett gigantiskt självmål, att döda den produktiva delen av samhället.

Vi har blivit blåsta, från när man började slå om till ”grön energi” och stänga ner kärnkraftverk, till när man stängde ner samhällen och logistikkedjor för att ”kämpa mot viruset”, och så följde man upp det med att välja att utkämpa ett ekonomiskt världskrig.

Man vill ju tillämpa Hanlons rakkniv i de flesta lägen, men här har vi så många dumheter staplade på varandra att det känns omöjligt att tro att det inte är avsiktligt...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det här är ju helt galet.

Är det elpriserna som kommer knäcka Sveriges ekonomi fullständigt? Våra industrier kan ju omöjligt konkurera under dessa villkor?

Eller behöver vi inte industrin längre? Alla kanske ska jobba som utvecklare och kommunikatörer? :)
Faktum är att Sverige har bland de lägsta elpriserna. Kan inte industrin konkurrera då behöver man bli bättre.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Faktum är att Sverige har bland de lägsta elpriserna. Kan inte industrin konkurrera då behöver man bli bättre.
Hmm ja det var inte så jävla genomtänkt av mig faktiskt, det jag tänkte var nog hur europas industrier ska kunna konkurrera med Amerikanska/asiatiska industrier?

Eller är energikrisen lika stor där? Hur kommer det sig isåfall?
 
M M@ZE skrev:
Det här e ju fan helt sjukt .. att inte hela Södra Sverige gör uppror. Men är väl som vanligt, knyter näven och fnyser och betalar. Hela sinnesjukt detta.
Dags att dra en kabel till lyktstolparna. Och anpassa sig till deras timer ;)
 
  • Gilla
  • Wow
stigarn och 3 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
uppvärmning, som också är den som ”drar” i särklass mest. Den är inte lika lätt att styra.
Uppvärmning är det allra enklaste att styra i förhållande till elpriserna. Det sköter värmepumpen helt automatisk om man har rörligt elpris med timdebitering. Fungerar alldeles utmärkt, utan att man behöver göra något själv. T.ex NIBE har detta.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
O O skrev:
Uppvärmning är det allra enklaste att styra i förhållande till elpriserna. Det sköter värmepumpen helt automatisk om man har rörligt elpris med timdebitering. Fungerar alldeles utmärkt, utan att man behöver göra något själv. T.ex NIBE har detta.
Det är en minoritet som kan göra det per automatik.

Stickan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Jag tecknade också fast för första gången i livet i november. Drygt 70 öre betalar jag också vilket känns ganska bra just nu.
Såklart bra, men hur länge? Och vilket elområde? 70 öre kan ju vara både bra och svindåligt.
Jag har/hade fastpris från augusti 2020 till nu i augusti, 2 år.
Elområde 3 och 43 öre.
Men nu blir det andra bullar… :)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är en minoritet som kan göra det per automatik.

Stickan
Minoritet eller inte var inte frågan. Just uppvärmning och varmvatten är det allra enklaste att styra. Oavsett om man bor i småhus eller lägenhet.
 
Stickan56
O O skrev:
Minoritet eller inte var inte frågan. Just uppvärmning och varmvatten är det allra enklaste att styra. Oavsett om man bor i småhus eller lägenhet.
Du får ju det att låta att det är så enkelt.
Det måste finnas förutsättningar också.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du får ju det att låta att det är så enkelt.
Det måste finnas förutsättningar också.

Stickan
Det är enkelt. Men det kanske inte är ekonomiskt av andra skäl. Naturligtvis. Men är det något man bör kolla på är det väl att minska den största kostnaden. Bara genom att undvika ladda varmvatten de dyraste timmarna sänker man kostnaden.

Att inte alla redan gör detta eller att många inte ens har förutsättningarna att göra det är en annan sak. Det gäller väl generellt att det är väldigt sällan alla kan göra exakt lika. Det är det väl ingen som trott?

Men det finns många som kanske kan spara en slant genom att byta ut sin gamla värmepump något år i förtid. Och få den senaste tekniken.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
O O skrev:
Minoritet eller inte var inte frågan. Just uppvärmning och varmvatten är det allra enklaste att styra. Oavsett om man bor i småhus eller lägenhet.
Min värmepump (Thermia Atria) kan man inte ens stänga av varmvattenproduktion på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.