Tjolahopp! Letar med ljus och lykta efter en fullbredds sågklinga med platta tänder och 30mm centrumhål? Tänkta ha för sågning av spår, göra urtag etc. Verkar vara svårt att hitta av någon anledning, fördelaktigt om den är i storleken 300-315mm, men mindre funkar i nödfall.

Någon som har tips på lämpliga klingor som inte kostar skjortan?
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tjolahopp! Letar med ljus och lykta efter en fullbredds sågklinga med platta tänder och 30mm centrumhål? Tänkta ha för sågning av spår, göra urtag etc. Verkar vara svårt att hitta av någon anledning, fördelaktigt om den är i storleken 300-315mm, men mindre funkar i nödfall.

Någon som har tips på lämpliga klingor som inte kostar skjortan?
Hittade den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/flattandad-klinga-till-bordssag.361436/page-4

Verkar som många notklingor ligger på 180mm.
Vilken såg ska du använda den i, verkar som du når upp ca 2-3cm på en GTS10XC med 180mm klinga. (y)
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
22aa39 eller 22aa39b2 i bifogad pdf. Säljs av woodcontrol. Priser antagligen lite dyrare än vad som anges i filen. De har även bredare notklingor om så önskas.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Verkar som många notklingor ligger på 180mm.
Vilken såg ska du använda den i, verkar som du når upp ca 2-3cm på en GTS10XC med 180mm klinga. (y)
GST10/XC har väl 90 mm såghöjd med en 254 mm klinga. Då borde en 180-klinga ge skillnaden i radie lägre, dvs 53 mm såghöjd. Som ytterligare minskas av en ev slädes tjocklek. Eller tänker jag fel? :thinking:

Edit: Japp, mindes fel. Såghöjd 79 mm ska det vara vilket då ger 42 mm höjd med en 180 mm klinga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hittade den här tråden:
[länk]

Verkar som många notklingor ligger på 180mm.
Vilken såg ska du använda den i, verkar som du når upp ca 2-3cm på en GTS10XC med 180mm klinga. (y)
En SCM Minimax SC 2C.

Ola C Ola C skrev:
22aa39 eller 22aa39b2 i bifogad pdf. Säljs av woodcontrol. Priser antagligen lite dyrare än vad som anges i filen. De har även bredare notklingor om så önskas.
Tack, var vad jag sökte! Är inte främmande för lite dyrare klingor, men prislapparna var dock i högsta laget för vad jag tänkt mig till just detta lilla sidospår... Men samtidigt verkar de inte växa på träd. Hade hoppats hitta en billigare lösning som gav hyggligt resultat tills vidare, men det kanske jag får ge upp på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.