H Haz6909 skrev:
Men ska - verkligen in på L på shellyn?
Ja det ska den allt ser bra ut där. Ett riktigt fint och pedagogiskt exempel Wittlock gjort till dig.

Du får tänka på att flytta bygeln under det lilla täcklocket när du ska driva med 12 V.
 
Exakt, om man flyttar en bygeln som GK100 nämner så kan Shelly1 drivas med DC spänning istället för 230 VAC som är standard.
På produktsidan jag länkade till tidigare så kan du se ett sådant kopplingsexempel, samt vilken bygel vi pratar om.
 
Tack för all hjälp trodde dc + skulle in på L
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
A
H Haz6909 skrev:
Tack för all hjälp trodde dc + skulle in på L
Nu när du fått massa hjälp o sånt. Kan du inte vara snäll och bara lägga upp en tydlig instruktion och foton på hur man gör.

Jag skapade en exakt samma tråd för ett tag sedan... men fick bara inga bra svar
 
Jo kanske senare när jag slutligen valt vilken lösning som ska användas
 
Skulle kika på Afriso som har både trådlösa och kbelandlutna larm samt nät eller batteridrift. Afriso har även SMS-larm, dock bara gsm och det är ju lite trist efterdom det är på väg bort.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Tex batteridrift ABD10 med 10m kabel samt SMS-larm.

jo men de har inga framtidssäkrade framme än. Bara 2g/3g. Har pratat med Afriso

[länk]

[länk]
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Tex batteridrift ABD10 med 10m kabel samt SMS-larm.

[länk]

[länk]
 
A
Jag har också ett larm på 433mhz.
Går det inte snappa upp signalen på nått sätt med Telldus/homeassistant
 
Johan1975z skrev:
Jag har också ett larm på 433mhz.
Går det inte snappa upp signalen på nått sätt med Telldus/homeassistant
Teoretiskt borde det gå, men det beror på om Telldus stödjer det protokoll som det larmet använder.

När jag använde Telldus så var det Usb varianten som gällde (tellstick duo?), då man kunde konfigurera protokoll själv och integrera lokalt istället för via molnet.
https://developer.telldus.com/wiki/TellStick_conf

Med en "uppkopplad" mottagare/sändare (Tellstick Net?) beror det på om Telldus självs valt att stödja det protokoll som används. Även om säkert 90% av alla enheter använder en handfull olika protokoll.
 
W Wittlock skrev:
Här kommer ett kopplingsschema som jag tänker mig.
[bild]
Hur menar Afriso med det jag gulmarkerat?
Skärmbild av tekniska specifikationer för Afriso VA-ALERT nivålarm med gulmarkerad text om isolationsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Haz6909 skrev:
Hur menar Afriso med det jag gulmarkerat?
Det är den max spänning som relät klarar att bryta
 
W Wittlock skrev:
Här kommer ett kopplingsschema som jag tänker mig.
[bild]
Då borde det bli så här ? FÖrtydligade vilka anslutningar på VA ALERT som används.
Schematisk bild av anslutningar för VA ALERT med komponenter som Raspberry Pi, Shelly 1 och transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Haz6909 skrev:
Då borde det bli så här ? FÖrtydligade vilka anslutningar på VA ALERT som används.
På Shelly egna sida så är det den negativa polen som ska in i SW. Om det spelar roll vet jag inte, men i så fall är det alltså ifrån minus till C på relät du ska koppla.

Och strecket mellan larmet och din RasPi vet jag inte om du tänkte något speciellt till?
I Home Assistant blir det Shelly integrationen (eller MQTT) som du får använda.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.