Hej.

Jag jobbar mycket med dessa jobb och jag tycker att man ska pumpa dränvattnet via en pumpbrunn så att inget dagvatten stiger baklänges in i draneringen. Man kan även sätta dit en backventil på drän utloppet funkar bra det med...
 
stebes skrev:
Den cellplast jag talar om är sådan som är avsedd för drän.skikt. Dvs. den är porösare än vanlig cellplast.
Jag ställde frågan till tillverkare, som dömde ut metoden med platon före cellplasten. Enl. dom blir platonskiktet för tätt.
Finns det ingen forskning på det här? Som det nu är finns det lika många svar som frågor.
Till platon så brukar man inte anväda den porösare cellplasten (Isodrän/portodrän/Jackodrän). Utan mark cellplast som tål marktryck.

Det finns 2 skolor när det gäller dränering. Hade inte platon metoden fungerat så hade den nog knappast vara ett sånt vanligt dränerings hjälpmedel.
Bägge skolorna fungerar. I vissa fall så fungerar kanske ena metoden bättre änn den andra. Jag tror att det oftast beror på vem som gör det hela dvs hur bra det blir, inte vilken metod man använder.. Om man dränerar i dag så räcker det säkert i 20-40 år kanske ännu längre..

:)

Man får helt enkelt välja den metod som man själv tror på. Att fråga tex Isodrän vad man ska välja så får man ett givet svar "platon är för tät". Frågar man Isola = Platon så får man väll till svar att Isodrän slaggar igen på noll tid. Visst det funkar nu men om 5 år...

Så det är en massa pajj kastning fram o tillbaka. Bättre att skaffa sig sin egna åsikt.

Själv kommer jag nog sattsa på Isodrän/portodrän/jackodrän metoden när det bär sig av.. Vi får väll se om det var rätt eller inte.
 
pet 80 skrev:
Hej.

Jag jobbar mycket med dessa jobb och jag tycker att man ska pumpa dränvattnet via en pumpbrunn så att inget dagvatten stiger baklänges in i draneringen. Man kan även sätta dit en backventil på drän utloppet funkar bra det med...
Jo det där är nog det bästa att göra en brunn & sedan pumpa vattnet vidare uppåt. Dock så är den lösningen den sista man vill ha. Pumpen kostar pengar, driftkostnader.. Sen så är det inte omöjligt att man behöver ha uppvärming i den slang som från vattnet går i då det kan vara risk att det fryser på vintern. Vilket gör att det kostar ännu mera pengar i drift kostnader.

Okej inte så mycket kanske.. men alla smygande kostnader är ju irreterande. el-priset lär väll inte sjunka heller..

Backventiler i är ju bra. Dock finns risken att det fastnar en massa jox i dem så dem med tiden slutar att fungera. Detta märker man ju först när man behöver den :surprised:

Det är inte alltid lätt detta med dränering..
 
Här kommer en till fundering:
Vad är bäst att koppla dräneringsrören till 1) En stenkista eller 2) Vårat avlopp som går genom huset i källaren? Den gamla dränering var kopplade till en avloppsbrunn precis utanför huset och sedan går vattnet genom hela källaren i avloppet. Jag är lite orolig att inte avloppsledningarna räcker till och vi då får översvämning i källaren? Vad tror ni?
 
I min kommun är det förbjudet att koppla dräneringsvattnet till Avloppet.

Där i mot är det ok att ansluta det till dagvattensystemet som finns. Mot en rullande avgift om jag inte minns fel..
Är du säker på att du menar avlopp (toa,duch & sådant) & inte dagvatten (regnvatten)...?

Tanken är väll att allt som regnar ner på tomten ska tomten ta hand om..
 
Hur gör man dräneringen om grundvattennivån ligger lite högt?
 
Hur står sig Byggmax dräneringsslangar jämtemot Platons egna? Skiljer ju en del i pris...
 
Hejsan!
Det gäller att ha en tidplanering till dräneringen... det är lite a och o... det kluriga är att själva grävningen är ganska beroende av vädret (vilket man vanligen inte kan planera efter..)!

Sådant man ska tänka på är att vara ute i god tid för just markering av elkablar , avlopp, in och utgående vatten och telefon.. har man dessutom belysningar utomhus (som stolpar osv) ska man själv markera ut dessa om man inte vill ha dom avgrävda (som vi fick)... dessutom ska man försöka leta reda på var dagvattenbrunnen är (som dräneringen kräver.. för dumpning av vatten.. både dräneringsröret och hängrännorna så att säga)..och samtidigt märka ut andra dolda saker som kan finnas runt huset (i vårt fall fanns en betongbrunn med avskiljare nedplanterad under jorden *varför man nu begraver en sådan ..*)..

Det som är förjäkligt rent ut sagt är att få de där vatten och el utmärkta.. då (här hos oss) var det 2 veckors väntetid på att få vattnet utmärkt...och nära en veckas väntetid på elen...dessutom var en del ritningar fel.. så det gjorde det hela klurigare (de går mest efter sina egna ritningar)..

Men om man ska välja nån grej att gräva av.. så är det telefon... sen el.. men inte vatten och avlopp! (de är mest komplicerade att ha och göra med..) självfallet är det bästa att de inte har sönder något ;)

Som någon annan härinne skrev så måste jag också proppsa på att ni använder två skilda rör för att leda bort vatten .. ett för dräneringen..sådant som släpper in lite vatten... och sedan ett helt tätt plaströr för hängrännorna/dagvatten...om man blandar de båda och enbart drar ett rör är risken stor att de små dräneringshålen täpps till av gegga från hängrännorna... för skulle det regna riktigt mycket så blir det översvämmning i rören...(därav 2 rör.. så man aldrig belastar husdräneringen)..

Lycka till!
MVH Sandra
 
Joukko skrev:
Hur gör man dräneringen om grundvattennivån ligger lite högt?
Ingen som vet?
 
93/80 är det en bra storlek på dräneringsrör?

Ska man köpa slang på rulle eller fasta längder till dräneringsrören?

110 mm till avloppsrören till stuprören bra?

edit: Hur långt ner ska man lägga regnvattensrören egentligen?

Ska jag skarva dräneringsröret till avloppsrör sista biten (20m snett över trädgården). Verkar ju onödigt att dränera 20m trädgård och kanske lite mindre risk att det sätter igen sig om man använder avloppsrör där.

Tack på förhand.
 
Nån som har koll? Börjar ju gräva imorgon...
 
Jag skulle fortsätta med båda rören ända ut.. hålet för rören måste du gräva över gården iaf.. ett eller två däri spelar ju ingen roll då!.. visst rören kostar lite extra.. men jag skulle ha gjort det för att vara på säkra sidan.. om jag la ut pengar på dräneringen vill jag inte att problem skall återfalla för att jag ville spara in några "ynka kronor" om du förstår vad jag menar (några meter rör till kan omöjligen vara den stora kostnaden i sammanhanget..)..

Angående det där med hur långt ner.. så vet jag inte riktigt hos oss lades först själva dräneringsröret... sedan öste de på singel.. sedan lade de en mark/dräneringsduk ovanpå.. sedan lade de ner lite jord och regnvattensrör ovanpå duken.. och fyllde på med massorna upp till kanten..(finns säkert fler varianter.. men gäller bara att ha rätt fall på allt så det rinner bort.. :)

Lycka till!
MVH Sandra
 
Tror du missförstod mig lite. Har tänkt att ha två separata rör mot diket fast undrar om jag ska gå över från dräneringsrören till avloppsrör sista 20 metrarna.

Möjligtvis så hittar jag var de gamla dräneringen avleds till och kopplar antagligen in både dräneringsrör och regnvattenrören till samma då (efter kontroll att det röret fungerar), slipper då gräva upp hela trädgården.

Lite jobbigt var det att minigrävaren jag hade inte nådde riktigt så djupt som jag ville och att på vissa ställen tror jag grundvattnet sticker upp.
Är det någon jättenackdel att lägga dräneringsrören i samma nivå som källargolvet är (kallas platta eller sula va? eller var det nåt annat det hette?)
 
Vi är mitt uppe i grävandet för dränering och isolering.

Fråga 1: när vi grävde stötte vi på vår elmatning till huset. Kabeln ligger löst, dvs inte i det gula plaströr som det ska göra för att vara utmärkt. Vems ansvar är det? Är det vårt eller kommunens?

Fråga 2: vi har fått en offert på 100 mm cellplats som isolering. Huset står i Skåne, 300 m från havet och allt är bara sand, sand, sand. Vad finns det för rekommendationer ang tjocklek på EPS?

Fråga 3: är det någon som vet vad är det för skillnad på Isolas (de som tillverkar Platon) dränering och "vanlig" cellplast; EPS? Isolas dränering är också EPS. Vad är anledningen till att betala mer för Isolas EPS än t exThermisol?
 
Snart startar jag en ny tråd då svaren slutar komma i denna. De viktigaste frågorna jag gärna vill ha svar på är:

Kan man lägga dräneringsrören jäms med sulan?, då grundvattnet börjar titta upp 20 cm längre ner.
Eller ska man lägga rören med singel runtom fast det kommer att stå i vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.