Vad murar vi för nått sa du? :) (Vad ska det bli)
 
Snigla Snigla skrev:
Vad murar vi för nått sa du? :) (Vad ska det bli)
Det blir ett kombinationshus, orangeri på vintern, gästboende. Bygger Attefallshus.
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Jag äger en lada och har en tomt i ett bra läge så jag ska flytta ladan och bygga upp den på nya tomten till ett permanentboende. Jag är inne på att bygga ett hus med så lite köpt energi som möjligt så bra isolering och smarta energilösningar är ett måste. Vilks risker och problem innebär detta? Jag har egen stor kunskap om energilösningar men hur kommer en timmerstomme att fungera med bra isolering? Har ni bra lösningar på planlösning så uppskattas det. Har alla bygglov klara så vi ska köra igång nu i höst.


Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.

Men du kan ju även gräva ner en våning i marken så får du en källare som kan gå att isolera och bo i.

Vattenvärme i golv är ju smart.

Men sen när du byggt ditt super isolerade hus med 3 glas fönster. Så bygg sen som ett SKAL med delarna från LADAN.

Så om det är en tjock bjälke som ska vara synliga från utsidan så får man kapa dom så att dom bara blir 50 mm tjocka bara som en kuliss från utsidan.

Inuti huset så kanndu ju använda stockar om du har öppet upp till nock typ.

Bara en idé som då kanske blir billigare då an inte behöver någon bärighet i "LADAN"
 
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.

Men du kan ju även gräva ner en våning i marken så får du en källare som kan gå att isolera och bo i.

Vattenvärme i golv är ju smart.

Men sen när du byggt ditt super isolerade hus med 3 glas fönster. Så bygg sen som ett SKAL med delarna från LADAN.

Så om det är en tjock bjälke som ska vara synliga från utsidan så får man kapa dom så att dom bara blir 50 mm tjocka bara som en kuliss från utsidan.

Inuti huset så kanndu ju använda stockar om du har öppet upp till nock typ.

Bara en idé som då kanske blir billigare då an inte behöver någon bärighet i "LADAN"

Bra med input om olika lösningar för energibesparingar och hur man kan kombinera det med en estetiskt tilltalande illusion av att det är en gammal byggnad.

Fast det kanske är lite sent att komma med förslag såhär nästan tio år senare, eller missförstår jag nånting nu?
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
Bra med input om olika lösningar för energibesparingar och hur man kan kombinera det med en estetiskt tilltalande illusion av att det är en gammal byggnad.

Fast det kanske är lite sent att komma med förslag såhär nästan tio år senare, eller missförstår jag nånting nu?
Vaaa?? Måste man hålla koll på såna saker också

Ok ska tänka på det nästa gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Vaaa?? Måste man hålla koll på såna saker också

Ok ska tänka på det nästa gång.
No worries, lätt gjort att missa - fråga inte hur jag vet...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Lägger upp några bilder på första skiften murning. Funkar ganska bra med Exaktsystemet men har man många avbrott i dörrar och fönster blir det mycket handpåläggning.
 
  • Murning av första skiften på en byggplats med Exaktsystemet, stödstolpar, och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första lagren av gråa lättbetongblock murade på en husgrund med mätinstrument och byggverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.

Men du kan ju även gräva ner en våning i marken så får du en källare som kan gå att isolera och bo i.

Vattenvärme i golv är ju smart.

Men sen när du byggt ditt super isolerade hus med 3 glas fönster. Så bygg sen som ett SKAL med delarna från LADAN.

Så om det är en tjock bjälke som ska vara synliga från utsidan så får man kapa dom så att dom bara blir 50 mm tjocka bara som en kuliss från utsidan.

Inuti huset så kanndu ju använda stockar om du har öppet upp till nock typ.

Bara en idé som då kanske blir billigare då an inte behöver någon bärighet i "LADAN"
Förstår nog inte dina förslag men om du backar tillbaka så är timmerstommen och innerväggarna inte förbundna utan köldbrygga. Så timmerstommen är ett skal utanpå. Källare hade varit intressant men huset står på Berg och varit svårt att spränga så nära sjön som vi ligger med huset. Det finns alltid plats för förbättringar. Man ska bygga 3 hus innan det blir riktigt bra har jag hört, jag har bara byggt 2 än.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
Mera bilder på väg mot färdig höjd.
 
  • Byggprojekt med halvfärdiga blockväggar, träreglar och anläggningsmaterial i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt i trädgård med halvfärdiga betongblocksväggar och byggmaterial omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SonnyListon och 12 till
  • Laddar…
Mera bilder, fick många kommentarer när jag byggde huset att jag skulle lägga ut mera bilder..
 
  • Byggplats för hus med lecablocksväggar under konstruktion, träreglar, och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med gråa betongblocksväggar under konstruktion, betongblandare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående husbyggnad med gråa betongblock och nybyggt trädäck, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnation av hus med grå betongblocksväggar, trästöttor och en stege, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående husbygge med lecablock, trädgård och stegar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skelettet till en träkonstruktion framför staplade ljusa betongblocksväggar under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående husbygge med träbjälkar på betongblocksväggar under en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 15 till
  • Laddar…
Lite mera bilder, taket pappat och klart. Vet inte om det blir shingel eller plåt, utforskar båda.
 
  • Betonghus med färdigpapat tak omgivet av en grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt tak med underlagspapp på en byggnadsstomme med synliga takbjälkar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med underlagstakpapp och träreglar, med skogsbakgrund och byggverktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MinimalistWannabe och 10 till
  • Laddar…
Plocka i fönster och dörr. Hus under konstruktion med installerade fönster och en dörr framför en sjö och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stomme till enkelvåningshus utan tak med öppningar för fönster och dörr, omgiven av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fönster och dörr i en grå betongvilla under konstruktion med sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt grått hus med installerade fönster och en dörr, omgivet av grönska och en träterrass under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pepop och 12 till
  • Laddar…
Jobbar du på ensam eller är ni fler som hjälps åt med tanke på tempot på de olika projekten...?
 
T TobbeP skrev:
Jobbar du på ensam eller är ni fler som hjälps åt med tanke på tempot på de olika projekten...?
Jag är ensam så det blir ledig tid när inte jobbet kräver min närvaro.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Takfot och papp färdigt idag. Huset ska putsas vitt.
 
  • Ett oputsat hus med färdig takfot och svart takpapp, stora fönster, byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oputsat hus med ny takfot och papp, omgiven av grönska och en stenlagd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.