Hej,

Jag och sambon ska flytta till vårt första hus om några dagar, och vi behöver införskaffa en grästrimmer. Då gräsklipparen är en Makita (18V) vill vi helst ha en trimmer av samma märke för att kunna använda samma batterier.

Som vanligt när något är nytt är det en hel jäkla djungel, och jag har ingen aning om vad man "ska" ha. Jag vill nog gärna ha ett vinklingsbart trimmerhuvud samt plant-/kantskydd för att göra det lite enklare att trimma nära träd, altan, planteringar etc. Gräsmattan är nog tämligen okomplicerad.

Vi har även en övre del av trädgården som just nu är rätt vildvuxen. Det ser ut att vara någon form av långt och torrt ängsgräs där, men vi har inte varit uppe och tittat på länge så det är lite oklart exakt hur det ser ut (om det finns grövre sly, exempelvis). På grund av detta funderade jag på att vi kanske behöver ha en trimmer som är lite kraftfullare (alt. att man kan sätta en slyklinga (heter det så?) på den). Å andra sidan är det troligen bara första gången vi trimmar där uppe som det kommer vara lite jävligt, därefter kommer vi antingen hålla efter det eller röja bort allt och så något normalt gräs istället.

Jag har tidigare kollat på Makita DUR192LZ, men insåg att den saknar både vinklingsbart huvud samt kantskydd. Så, jag har börjat kika på DUR193Z istället då den har båda dessa funktioner. Den saknar å andra sidan möjligheten att justera hastigheten, vilket DUR192LZ har, vilket jag också förstått kan vara trevligt att ha. Så jag kikade även på DUR189Z som har justerbar hastighet och kantskydd men saknar vinklingsbart trimmerhuvud. Man verkar inte kunna få allt... :)

Jag såg att DUR189Z har tråddiameter 2 mm medan DUR193Z har 1,65 mm. Vet inte om det spelar någon större roll? DUR192LZ hittar jag ingen information om.

Så jag skulle helt enkelt behöva hjälp med att välja. Vilka funktioner kan man inte leva utan? Är någon av de jag länkat ovan ett vettigt val för lite enklare arbeten (om den klarar av lite tyngre grejer också är det ju inte negativt - ex. om man kan sätta fast en slyklinga)?

Tack för hjälpen!
 
En trimmer är en trimmer. Gå och känn på dem och ta den som känns bäst.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har både en DUR 181 och en DUR 189 eller 192, kommer inte riktigt ihåg. Båda fungerar riktigt bra och jag kör båda med tråd. De har dock helt olika användningsområden.

DUR 181 är väldigt smidig och används till rabatt kanter och mot nån mur i stan där robotklipparen inte kommer åt. Använder bara det vinklingsbara huvudet för att klippa under barnens studsmatta.

Den större går på landstället och funkar bra till gräs, ok till högt tjockt gräs men är usel till sly. Den är större och otympligare men går också på större yta. Saknar inte alls vinklingsbart huvud men uppskattar att det går att ändra längden så att den passar olika användare. Med dubbla 6Ah batterier kan jag klippa nästan konstant,
 
Tack för alla svar! Det blev tillslut en DUR193Z då jag efter lite översyn av trädgården insåg att ett vinklingsbart huvud ändå skulle komma väl till användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.