Enligt Bygghemma varifrån spisen kommer:

"Spisen som är beställd levereras inte med stickkontakt utan kommer endast förberedd 2-fas uttag."

Enligt en elektriker så finns inte 2-fas uttag på ugnar. Det finns bara 1-fas uttag och 3-fas uttag.
Tidigare ugn hade 3-fas uttag.
Vad är bäst och vad kan materialet tänkas kosta?

Tack för svar!
 
Kontroll att neutralledare är kopplad i vägguttaget, kontroll att säkringar räcker till nya spisen och koppling av en 3-fas kontakt (perilex) på kabeln alternativt inköp av färdigt sladdställ och inkoppling i spisens plint.

Material ett par hundralappar och arbete någon timme om allt går vägen.

Klabbar det till med neutralledare, klena kablar och säkringar mm så kan det bli lite vad som helst men då behövs mer info från dig.

Säkringsstorlekar, modell på spisen, hur uttag ser ut till att börja med.
 
Fairlane
Är det en spis, en häll eller en ugn du köpt?

Känns som det blandas lite med termerna.

Vilken vara är det du köpt (länka gärna)?

Generellt använder man väl bara enfas om det är enda alternativet, eller just för ugn, inte för spis/häll om trefas finns att.tillgå.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Du blandar friskt, spis och/eller ugn.
Vad är det du köpt och vad hade du innan?

På den du hade sitter det kanske ett komplett perilex-ställ som du borde kunna flytta över..
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
DEt är en spis köpt från Bygghemma, som kontaktade mig i juni för att säga att den inte skulle kunna levereras förrän i augusti (fattades del) och kanske inte ens då. Och så plötsligt fick jag informaton om att den skulle levereras. De ansluter inte sina spisar.

Följande länk är från Bosch: https://www.bosch-home.se/produktli...-med-induktionshall/HLN39A050U#/Tabs=section-

Har tyvärr inte kvar den gamla spisen. Men vägguttaget är tre-fas och stickkontakten till den gamla spisen ser ut så här: Hand som håller en vit tre-fas stickkontakt framför en svart induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bott utomlands i 50 år och då blir det ibland blandningar tyvärr! När jag åkte härifrån sa man väl jämt "ugn".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A arbina skrev:
DEt är en spis köpt från Bygghemma, som kontaktade mig i juni för att säga att den inte skulle kunna levereras förrän i augusti (fattades del) och kanske inte ens då. Och så plötsligt fick jag informaton om att den skulle levereras. De ansluter inte sina spisar.

Följande länk är från Bosch: [länk]

Har tyvärr inte kvar den gamla spisen. Men vägguttaget är tre-fas och stickkontakten till den gamla spisen ser ut så här:[bild]

Har bott utomlands i 50 år och då blir det ibland blandningar tyvärr! När jag åkte härifrån sa man väl jämt "ugn".
 
BirgitS
Anslutningseffekt
7 900 W
Det där är en av Boschs snålvarianter där det inte går att använda alla plattorna samtidigt om man vill ha ett högre effektläge på en av dem. Om möjligt byt till en spis som har kring 11 000 W i anslutningseffekt.

I en annan tråd sa butiken efteråt att det är en spis avsedd för studentboende och liknande där det knappt lagas mat.
A arbina skrev:
Har tyvärr inte kvar den gamla spisen. Men vägguttaget är tre-fas och stickkontakten till den gamla spisen ser ut så här:
Din gamla spis använde inte nollan så det är ytterst viktigt att du kontrollerar att vägguttaget har en framdragen nolla. Om inte måste du ta in en elektriker som fixar det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du blandar friskt, spis och/eller ugn.
Vad är det du köpt och vad hade du innan?

På den du hade sitter det kanske ett komplett perilex-ställ som du borde kunna flytta över..
Snyft! Den hämtades imorse så tyvärr!

Jag har köpt en spis från Bosch; induktionshall/HLN39A050U

Har skrivit till Byghemma och ställt frågan vilken sladd och vilken stickkontakt jag behöver men ännu ej fått svar
förutom att spisen är
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är en av Boschs snålvarianter där det inte går att använda alla plattorna samtidigt om man vill ha ett högre effektläge på en av dem. Om möjligt byt till en spis som har kring 11 000 W i anslutningseffekt.

I en annan tråd sa butiken efteråt att det är en spis avsedd för studentboende och liknande där det knappt lagas mat.

Din gamla spis använde inte nollan så det är ytterst viktigt att du kontrollerar att vägguttaget har en framdragen nolla. Om inte måste du ta in en elektriker som fixar det.
Oj, men om det är så borde väl Bygghemma informerat mig. Enligt omdömena var det en bra spis. Men jag kontakter dom återigen med din info.
 
Fairlane
Är det där din gamla sladd eller en bild på en likadan?
Om det är från den gamla spisen så använde den inte nolla. Det kan en elektriker komplettera med om det saknas i uttaget.

Om spisen sen räcker eller inte är en smaksak.
 
BirgitS
I och med att det är distansköp så har du 14 dagars ångerrätt men du behöver förstås betala frakten tillbaks för att ångra köpet.

A arbina skrev:
Har skrivit till Byghemma och ställt frågan vilken sladd och vilken stickkontakt jag behöver men ännu ej fått svar
Sladden ska vara en fullkopplad (med 5 ledare) perilex.

Om du ansluter din nya spis med en sån sladd till ett vägguttag som saknar nolla kommer spisen att gå sönder.
A arbina skrev:
Enligt omdömena var det en bra spis.
På prisjakt är betyget 1,8: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4747763#reviews
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det där din gamla sladd eller en bild på en likadan?
Om det är från den gamla spisen så använde den inte nolla. Det kan en elektriker komplettera med om det saknas i uttaget.

Om spisen sen räcker eller inte är en smaksak.
Jag älskar att laga mat för många, så det blir nog byte. Tack för all info.
 
A arbina skrev:
Oj, men om det är så borde väl Bygghemma informerat mig.
Sök på Bygghemma här på forumet (och generellt på Google) så får du insikt i att dom vanligtvis varken kan eller vill hjälpa kunden i någon större utsträckning :rolleyes:
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
På prisjakt är betyget 1,8: [länk]
Med ett enda omdöme, ja. Det behöver ju inte säga så mycket.
Förvisso med betyget 1, så om inte Prisjakt "skrivit upp" betyget hade det varit sämsta möjliga 1,0.
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Med ett enda omdöme, ja. Det behöver ju inte säga så mycket.
Förvisso med betyget 1, så om inte Prisjakt "skrivit upp" betyget hade det varit sämsta möjliga 1,0.
Javisst är det så. Dock intressant i jämförelse med de väldigt positiva omdömena på Boschs sida.

Totalbetyget på Prisjakt inkluderar folk som bara har lämnat ett betyg utan att skriva ett omdöme.
 
Hur gammal är elen i huset?
Tag av locket på elkontakten i väggen och kolla att där är 5 ledare inkopplade!
Särskilt kolla den upp till vänster, motsvarande foto på kontakt från gamla spisen/hällen där ett stift saknas , den nya måste ha alla 5 stiften.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.