wildeside
V Villaägarenr1 skrev:
De är såna som dig med den inställningen som skall hållas på avstånd
Valfritt bara ignorera mej på forumet så har du löst det problemet:crysmile:
Det är imponerande att du kan bedöma hur jag är som människa utifrån ett inlägg.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Noramasen Noramasen skrev:
Jag bara undrar....VILKET företag LÅNAR UT en egen byggnadsställning som de själva använder sig av för att möjliggöra uppdraget som beställaren önskat? Vad står det i beställarkontraktet, avser det att ställningen ska ingå eller ej. Och har firman godkänt eventuellt tillträde för eventuellt användande av privat bruk efter uppdragets slutförande och därav ett "lån"?
Jag har lånat ut våra byggställningar ett flertal gånger framför allt till gamla kunder om jag inte sett något behov av ställningen i närtid.
Men jag brukar vara kontaktbar när kunden är klar med ställningen och vill återlämna den:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag har lånat ut våra byggställningar ett flertal gånger till framför allt till gamla kunder om jag inte sett något behov av ställningen i närtid.
Men jag brukar vara kontaktbar när kunden är klar med ställningen och vill återlämna den:cool:
Men det är inte jämförbart med detta ärende då det ligger i ett åtagande tillsammans med ställningen, och med det så följer också ett ansvar att bortföra ställningen. Och det är skillnad mellan att låna ut ställningsdelar som uppföres privat och på kontrakterat uppdrag. Men heder till dig att låna ut till gamla kunder. Men jag misstänker att det då är typ hantverks eller modulställningar. Och hoppas att de samtidigt får kunskap om hur de byggs upp och erhåller den säkerhet som de är behäftade med.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
wildeside
Noramasen Noramasen skrev:
Men det är inte jämförbart med detta ärende då det ligger i ett åtagande tillsammans med ställningen, och med det så följer också ett ansvar att bortföra ställningen. Och det är skillnad mellan att låna ut ställningsdelar som uppföres privat och på kontrakterat uppdrag. Men heder till dig att låna ut till gamla kunder. Men jag misstänker att det då är typ hantverks eller modulställningar. Och hoppas att de samtidigt får kunskap om hur de byggs upp och erhåller den säkerhet som de är behäftade med.
Vilket åtagande har den entreprenören som inte vi har?
Har jag som företagare bytt tex fönster åt en kund och lämnar ställningen kvar så att kunden själv kan färdigmåla salningar och karmar och han ringer när han är klar med ställningen.
Om jag hyr ut/ lånar ut ställningen så har jag inget ansvar vad det gäller uppförandet eller användandet av ställningen.
Vad det gäller ansvar och utbildning om ställningsbyggnation så kan jag bara ge honom instruktioner/information om hur ställningen byggs om han har utbildning eller inte är inte min sak att ansvara för så länge jag inte är inblandad i uppförandet av ställningen..
Vi har hantverkarställning, Hakiställning, ramställning och Burtonställning så valet är fritt.
Ansvar för ställningen faller på mej om jag bygger upp ställningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Har firman varit schyssta o lånat ut den tycker jag de är ts ansvar att återlämna den.

Varför skulle dem åka o hämta den ? Är ts villig att betala för demonteringstid mm

Att ts gnäller på att den står ivägen o är less är ju också lite märkligt. Inte byggfirmans ansvar vart ts ställt den.

Bara att bita ihop o frakta tillbaks den ill ägaren eller beställa transport
V Villaägarenr1 skrev:
Ts har lånat den. Dennes ansvar. Så enkelt är de.
V Villaägarenr1 skrev:
De är såna som dig med den inställningen som skall hållas på avstånd
Din inställning är ju märklig, och märkligt tjurig.

Naturligtvis ingår nedmontering i det första uppdraget, en privatkund kan inte hantera ställningen själv.
Det är inte ts som "ställt" ställningen någonstans, den står där den monterats.

Svårt att veta om takfirman glömt ställningen, eller medvetet låtit det stå av någon anledning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
tepanna tepanna skrev:
Pja. Ingen dragkrok, Krävs specialsläp (stor byggställning).1h enkel resa. Jävligt otäckt att montera ned byggställning när man är lika lång som en smurf och höjdrädd.

Jag är mest fascinerad av att de inte går att få tag på, alls.
Lite googling ger kontaktuppgifter både till företaget och nyckelpersoner, försök igen.
 
H
tepanna tepanna skrev:
Jag anlitade Mauris AB för att lägga om mitt tak för ett år sedan.
Det blev bra, jag är nöjd. Fakturan är betald sedan ett år tillbaka.

De lät mig låna en byggställning över sommaren 2021, otroligt snällt.

Sen kom de inte och hämtade den och jag har mailat, ringt och till och med bett kompisar maila till dem (om min adress av någon anledning är blockad). Skulle uppskatta att jag jagat dem till och från i ett halvår och sedan gav jag upp.

Ett år senare står byggställningen kvar, blockerar halva altanen, ytterdörren och passagen mellan framsida och baksida. Jag är RÄTT leds på det hela.

Mauris AB svarar fortfarande inte och jag undrar om de gått i konkurs eller om det är frågan om något annat.


Hur tusan skall man göra??
 
H
tepanna tepanna skrev:
Jag anlitade Mauris AB för att lägga om mitt tak för ett år sedan.
Det blev bra, jag är nöjd. Fakturan är betald sedan ett år tillbaka.

De lät mig låna en byggställning över sommaren 2021, otroligt snällt.

Sen kom de inte och hämtade den och jag har mailat, ringt och till och med bett kompisar maila till dem (om min adress av någon anledning är blockad). Skulle uppskatta att jag jagat dem till och från i ett halvår och sedan gav jag upp.

Ett år senare står byggställningen kvar, blockerar halva altanen, ytterdörren och passagen mellan framsida och baksida. Jag är RÄTT leds på det hela.

Mauris AB svarar fortfarande inte och jag undrar om de gått i konkurs eller om det är frågan om något annat.


Hur tusan skall man göra??
Gå in på allabolag.se kolla att registreringsnumret som du har på fakturan är samma. Du hittar säkert namn på ägaren där också, annars ring Skatteverket och fråga du har ju reg.nr. också . Ring ägaren, spela insamtalet, be om mailadressen och mailadress så du har det skriftlig. Skriv också att du har försökt under xx tiden att få kontakt men inte lyckats. Skriv att du vill ha bort ställning före datum xx, annars forslar du bort den till tippen på deras bekostnad. Har de möjligen bytt mailadress? Det kan ju bara sen sån enkel sak som .nu, .se osv. Som sagt prata med dem först vänligt.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vilket åtagande har den entreprenören som inte vi har?
Det är det som jag vill se om ts ämnar svara på min fråga.
wildeside wildeside skrev:
Om jag hyr ut/ lånar ut ställningen så har jag inget ansvar vad det gäller uppförandet eller användandet av ställningen.
Om du vet hur ställningen ska byggas under de förhållande som finns på plats så vet du också med säkerhet vilka delar som måste finnas vid uppförandet, och därmed levererar dessa komponenter. Då faller inget ansvar på dig vid en eventuell olycka som beror på bristfällig ställning vid uthyrande. Men vad som kommer att ske ifall du bara levererat delar som krävs för ett uppförande, och en olycka inträffar på grund av bristfällig kunskap i frågan om resandet eller användandet blir nog ett annat ansvarsförfarande. (Bara att jämföra med uthyrningsföretag där de levererar alla delar som krävs vare sig man behöver eller ej.) Sedan kan jag tycka att ett moraliskt ansvar gäller vid utlånande att de får en ORDENTLIG genomgång då de ej är yrkesverksamma inom bygg. (Som företag får du ej låna ut delar ur företaget då det kan betraktas som otillåten verksamhet enligt skatteverket;-)
 
wildeside
Noramasen Noramasen skrev:
Det är det som jag vill se om ts ämnar svara på min fråga.

Om du vet hur ställningen ska byggas under de förhållande som finns på plats så vet du också med säkerhet vilka delar som måste finnas vid uppförandet, och därmed levererar dessa komponenter. Då faller inget ansvar på dig vid en eventuell olycka som beror på bristfällig ställning vid uthyrande. Men vad som kommer att ske ifall du bara levererat delar som krävs för ett uppförande, och en olycka inträffar på grund av bristfällig kunskap i frågan om resandet eller användandet blir nog ett annat ansvarsförfarande. (Bara att jämföra med uthyrningsföretag där de levererar alla delar som krävs vare sig man behöver eller ej.) Sedan kan jag tycka att ett moraliskt ansvar gäller vid utlånande att de får en ORDENTLIG genomgång då de ej är yrkesverksamma inom bygg. (Som företag får du ej låna ut delar ur företaget då det kan betraktas som otillåten verksamhet enligt skatteverket;-)
Är du jurist, advokat eller jobbar du på skattemyndigheten eller arbetsskyddsstyrelsen?
Eller är du bara allmänt jobbig människa på ett forum??????
Allt går att vrida till absurdum!
Folk måste lära sej ta eget ansvar, vet du inte vad du gör så ge f i det eller skaffa dej kunskap.
Har du några prejudicerande domar om att den som lånar ut en omonterad ställning eller (otillåten verksamhet enligt skatteverket) om när/om man lånar ut saker av mindre värde av företagets inventarier till kund man inte har någon annan relation till en rent ekonomiskt och vad skulle den verksamheten kallas i så fall?

Om du på något sätt kan bevisa att vi gör fel och kan dömas så måste jag nog ta upp det med vår revisor och advokater så att dom lär sej vad som är rätt och fel!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Är du jurist, advokat eller jobbar du på skattemyndigheten eller arbetsskyddsstyrelsen?
Eller är du bara allmänt jobbig människa på ett forum??????
Allt går att vrida till absurdum!
Folk måste lära sej ta eget ansvar, vet du inte vad du gör så ge f i det eller skaffa dej kunskap.
Har du några prejudicerande domar om att den som lånar ut en omonterad ställning eller (otillåten verksamhet enligt skatteverket) om när/om man lånar ut saker av mindre värde av företagets inventarier till kund man inte har någon annan relation till en rent ekonomiskt och vad skulle den verksamheten kallas i så fall?

Om du på något sätt kan bevisa att vi gör fel och kan dömas så måste jag nog ta upp det med vår revisor och advokater så att dom lär sej vad som är rätt och fel!
Finns mycket man inte får göra i arbetslivet utan kurser.
Finns tex hett arbete, motorsågs körkort, lift kurser, kurser i ställningsbygge på olika höjder osv.
Detta gäller i arbetslivet inte privat.
Du får svetsa och skära.
Du får köpa och köra motorsåg.
Hyra liftar och bygga ställning hemma.
Angående ställning så gäller detta bara dig själv, du får inte ta in hantverkare på din ställning.
Dvs det finns hur många saker som helst som är reglerade i yrkeslivet men inte privat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Gå in på allabolag.se kolla att registreringsnumret som du har på fakturan är samma. Du hittar säkert namn på ägaren där också, annars ring Skatteverket och fråga du har ju reg.nr. också . Ring ägaren, spela insamtalet, be om mailadressen och mailadress så du har det skriftlig. Skriv också att du har försökt under xx tiden att få kontakt men inte lyckats. Skriv att du vill ha bort ställning före datum xx, annars forslar du bort den till tippen på deras bekostnad. Har de möjligen bytt mailadress? Det kan ju bara sen sån enkel sak som .nu, .se osv. Som sagt prata med dem först vänligt.
Tycker det var ett otroligt dumt förslag. Företaget har uppenbarligen gjort ett bra jobb och lånat ut en byggställning kostnadsfritt. Du vet säkert hur en byggställning underlättar arbetet, vad den kostar att få utkörd och monterad?

Ett motförslag här skulle ju kunna vara att man som fastighetsägare säger att man inte har kapacitet eller möjlighet att vare sig montera ner den eller transportera tillbaka den och istället kan tänka sig att betala en symbolisk summa eller dela kostnaden med firman om dom kommer och gör jobbet. Nu var väl förvisso problemet att få tag i ägaren öht så båda förslagen är väl i praktiken skitdåliga men skall man gradera skit så vill jag påstå att ditt förslag var jävligt mycket omänskligare och klart sämre.
 
om det är samma märke på ställning som på hemsidan så förstår jag inte ens hur dom var villiga att låna ut den först eller ens inte hämta den såna ställningar är otroligt dyra. måste vara nåt skumt
 
wildeside wildeside skrev:
Är du jurist, advokat eller jobbar du på skattemyndigheten eller arbetsskyddsstyrelsen?
Jag har själv en genomförd kurs upp till 9 m. anordnad av STIB, samt har egen ställning. Och har genomgått kurser i att hantera AFS. Vidare så ser jag seriöst på hur skattemyndighetens regelverk är beskaffat.

wildeside wildeside skrev:
Eller är du bara allmänt jobbig människa på ett forum??????
Allt går att vrida till absurdum!
Jag brukar bara säga att det som andra säger om en är enbart en konsekvens av ens eget tillkortakommande av egen insikt. Ta gärna och läs vad det sades om ditt inlägg som person tidigare.
Jag har inget som helst intresse av att bemästra eller göra mig viktig utan vill bara försöka hjälpa till. Men passar det inte så är det bara att blockera mig så du slipper skicka otrevliga inlägg eller svar.
Och det är kanske inte undra på att du inte vill synliggöra dig på detta forum.

wildeside wildeside skrev:
Har du några prejudicerande domar om att den som lånar ut en omonterad ställning eller (otillåten verksamhet enligt skatteverket) om när/om man lånar ut saker av mindre värde av företagets inventarier till kund man inte har någon annan relation till en rent ekonomiskt och vad skulle den verksamheten kallas i så fall?
Detta har du som seriös företagare skyldighet att själv söka upp för att tillgodogöra dig kunskap om.

wildeside wildeside skrev:
Om du på något sätt kan bevisa att vi gör fel och kan dömas så måste jag nog ta upp det med vår revisor och advokater så att dom lär sej vad som är rätt och fel!
Detsamma gäller här, och att ta kontakt med en advokat som innehar denna kunskap är inte helt bortkastade pängar.
MVH Masen
 
wildeside
A Argastesnickaren skrev:
Finns mycket man inte får göra i arbetslivet utan kurser.
Finns tex hett arbete, motorsågs körkort, lift kurser, kurser i ställningsbygge på olika höjder osv.
Detta gäller i arbetslivet inte privat.
Du får svetsa och skära.
Du får köpa och köra motorsåg.
Hyra liftar och bygga ställning hemma.
Angående ställning så gäller detta bara dig själv, du får inte ta in hantverkare på din ställning.
Dvs det finns hur många saker som helst som är reglerade i yrkeslivet men inte privat.
Va det någon nyhet???:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.