Hej
Jag ska installera en pumbrunn i en dränering i en sommarstuga med nivålarm. Men eftersom man inte är i sommarstugan jämt så vill jag få larm till min telefon eller via internet? Jag hittar ingen sådan färdig produkt endast varianten med trådlöst larm 433 Mhz till centralenheten, men den ser jag ju bara när jag är i stugan.

Nivålarmet har en extra larmutgång, men vad ska man montera där?

Tips på lösningar?

I sommarstugan kommer det finnas en Raspberry pi med Home Assistant, helst skulle jag vilja få in nivålarmet där.
 
Det finns ju mängder av olika wifi sensorer som du kan köra? De som är kompatibla med tuya går väl att köra i ha...
Låter som du redan har någon form av sensor/larm med extern utgång och misstänker att det är en utgång som sluts när nivån går över en viss gräns. Här finns det väl också en mängd enheter som kan skicka ett event baserat på om en ingång är öppen eller stängd.
 
  • Gilla
Haz6909
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Det finns ju mängder av olika wifi sensorer som du kan köra? De som är kompatibla med tuya går väl att köra i ha...
Låter som du redan har någon form av sensor/larm med extern utgång och misstänker att det är en utgång som sluts när nivån går över en viss gräns. Här finns det väl också en mängd enheter som kan skicka ett event baserat på om en ingång är öppen eller stängd.
Ja pumpen har nivåsensor med utgång som kommunicerar på 433 mhz till huvudenheten som har externutgång. Men sen hur kommer man därifrån och in i rpbi 3
 
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
 
S skyisthelimit skrev:
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
S skyisthelimit skrev:
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
S skyisthelimit skrev:
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
S skyisthelimit skrev:
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
S skyisthelimit skrev:
Antingen så struntar du i denna och kör en wifi lösning som är helt oberoende eller ännu bättre, kör denna som redundans / backup. Det hade jag gjort, lätt värt typ 250kr eller vad det nu kan kosta att få något som inte pajar samtidigt som strömmen går till pumpen.

Externutgången kopplar du mot en (ha kompatibel wifi) sensor som detekterar om porten är sluten eller inte. Hittar ingen bra länk nu...
Någon annan i detta eminenta forum som känner till någon lämplig wifi sensor som är kompatibel med Home Assistant?
 
Jag hade använt mig utav en Shelly puck, alltså en som man normalt sätter bakom en lampknapp för att styra belysning.

Det blir inte en sensor, men en switch. Dvs. du kopplar in din externa utgång till ingången på shellyn.

Shelly och Home Assistant lirar bra ihop.
Du kan då lägga upp en trigger/automation på när brytaren aktiveras/inaktiveras.

En Shelly 1 kostar runt hundralappen och kan drivas med 230v AC eller 12v DC beroende på vad du har tillgängligt.

https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-1/
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen men är det inte viktigt att nivån ut från nivålarmet ligger på en viss spänning? Eller kan man ställa in det i shellyn? Den får ju normalt 220 när tändtråden aktiveras?
 
Mja, det beror såklart på hur utgången på nivålarmet fungerar.

Om vi antar att det är ett potentislfritt relä som är normalt öppet, så kan du på den ena plinten koppla spänning och den andra till shellyns ingång.

Har du någon dokumentation på larmet? Annars är det bäst att mäta sig fram innan något kopplas in.
 
Aqara Water Leas Sensor. Kostar under 200 pix och lirar fint med HA.

Två skruvar på undersidan som gör det enkelt att montera ”extern” sensor. Jag slaktade en gammal Cat6-kabel och tog två kopparledare och monterade under. Har flera stycken i huset, bland annat i pumpbrunn!
 
G Niklas Anders skrev:
Aqara Water Leas Sensor. Kostar under 200 pix och lirar fint med HA.

Två skruvar på undersidan som gör det enkelt att montera ”extern” sensor. Jag slaktade en gammal Cat6-kabel och tog två kopparledare och monterade under. Har flera stycken i huset, bland annat i pumpbrunn!
Tack men jag vill i första hand nyttja utgången från nivålarmet som redan finns på pumpen.
 
W Wittlock skrev:
Mja, det beror såklart på hur utgången på nivålarmet fungerar.

Om vi antar att det är ett potentislfritt relä som är normalt öppet, så kan du på den ena plinten koppla spänning och den andra till shellyns ingång.

Har du någon dokumentation på larmet? Annars är det bäst att mäta sig fram innan något kopplas in.
Kommer här Teknisk specifikation för VA-ALERT nivålarm för avloppstankar från AFRISO, med detaljer om strömförsörjning och mätprincip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Haz6909 skrev:
Kommer här[bild]
H Haz6909 skrev:
Kommer här[bild]
Då låter det som att 12v DC är ett bra alternativt, eftersom du också kan driva nivålarmet med det!
 
W Wittlock skrev:
Då låter det som att 12v DC är ett bra alternativt, eftersom du också kan driva nivålarmet med det!
ok stort tack för all hjälp , är helt novice med shelly och pumplarm skulle behöva kopplingschema
 
Här kommer ett kopplingsschema som jag tänker mig.
Schematiskt kopplingsschema inkluderar transformator, Shelly 1 switch och nivålarm med markerade elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Haz6909 och 1 till
  • Laddar…
Men ska - verkligen in på L på shellyn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.