När vi är i köket blir vi så bländade att vi inte kan vara i där utan måste dra ner persiennerna. Får det lov att vara så?
 
  • Gilla
  • Wow
Nytt-användarnamn-678 och 1 till
  • Laddar…
På tal om att bli bländad av tak. En granne har ny takbeläggning, nämligen i blank plåt, aluzink eller vad det är. Det bländas väldigt mycket vissa timmar under dagen. På natten bländar det emellertid inte. Får det lov att vara så?

Det brukar vara anti-reflexionsskikt på täckglasen på solcellspanelerna. Det är för att mer ljus ska passara genom täckglaset och nå solcellerna och bli ström, och inte reflekteras bort och gå förlorat. Det kanske inte finns på grannes billiga paneler tillverkare i något budget-land?

Vad är det för takvinkel på taket som bländar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Luciacleo
  • Laddar…
Låter som väldigt innefektiva solceller, dom skall ju absorbera ljuset inte reflektera det så moderna solceller bör inte blända så mycket i de flesta fall ?
Ett växthus tex torde blända mycket mer.

Jag blev lite nyfiken dock på detta. Det verkar finns en del forskning, och i viss sällsynta fall/placeringar så verkar solpaneler kunna reflektera så att det bländar, även om dom egentligen reflekterar lika lite ljus som en nyasfalterad väg (som också kan blända, inte minst när den är våt)

Här fanns en sida med lite forskning kring detta och förslag på åtgärder
https://www.pagerpower.com/news/solar-panel-glare/

Men har ni pratat med grannen?
Just kring att kanske vinkla några paneler lite annorlunda, kanske sätta upp ngt skydd (träd/buskage) osv ?
 
Är takvinkeln ca 17 grader kan man nog inte bländas, gissar jag. Knappt heller om den är 27 grader.

Här löste de det genom demontage av alla paneler och de sandblästrades och återmonterades. Blev tydligen bra, den ihärdiga grannen som tagit advokathjälp lämnat in klagomål hos byggnadsnämndet mot bländningen, blev tydligen nöjd. Snopet för klagande grannen som blev sysslolös.
https://forume.ch/t/blendung-durch-pv-anlagen/1027/9
 
Redigerat:
  • Gilla
andreastorpare och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket verkningsgrad tappar man på det?
 
Dom skriver att man förlorar inget eller väldigt litet på det. Det är ju inte att ljuset absorberas mer genom blästring utan ändrar bara riktning den sista centimetern.
 
När man läser artikeln så står det "keine oder kaum messbare Ertragseinbussen" alltså inga eller knappt mätbara utbytesförluster efter blästringen. Men jag tyckte det var brutalt att blästra.

Vad det måtte ha kostat för blott 11 paneler?

Solen bländar nog grannen också. Kanske han vill att de tar ner solen och blästrar den också?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
...
Solen bländar nog grannen också. Kanske han vill att de tar ner solen och blästrar den också?
Det tror jag vore en oerhört lämplig åtgärd :D
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
K
Om nu inte blästringen påverkar så blir ju ytan matt. Så smutsen ligger kanske kvar och rinner inte av lika lätt vid regn?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det står just om det i texten "Zum Schluss wird die Glasoberfläche speziell versiegelt und wird so schmutzabweisend."
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J
K kissebengtsson skrev:
När vi är i köket blir vi så bländade att vi inte kan vara i där utan måste dra ner persiennerna. Får det lov att vara så?
Kissebengtosson skriver sitt första inlägg om grannar som skapar störning genom att blända med sina solpaneler.

Detta tror jag på om jag får se en video, verkar högst osannolikt.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Kissebengtosson skriver sitt första inlägg om grannar som skapar störning genom att blända med sina solpaneler.

Detta tror jag på om jag får se en video, verkar högst osannolikt.
Kan meddela att vi gjorde en tillsynsanmälan i Juli 2022 och efter många turer med överklagan från grannen så har han nu i juni 2024 fått ändra vinkeln på sina solceller så att de inte bländar. Vi är nöjda med kommunens beslut, tråkigt dock att det tog så lång tid.
 
  • Gilla
  • Älska
Stiftet och 34 till
  • Laddar…
Det tar tid när alla ska överklaga. Sen överklaga ända mmöd.
 
K kissebengtsson skrev:
Kan meddela att vi gjorde en tillsynsanmälan i Juli 2022 och efter många turer med överklagan från grannen så har han nu i juni 2024 fått ändra vinkeln på sina solceller så att de inte bländar. Vi är nöjda med kommunens beslut, tråkigt dock att det tog så lång tid.
Härligt att det löst sig.
Finns det några bilder på panelerna före/efter eller beslut man kan ta del av ?
 
Guldstjärna för återkoppling.
 
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.