Excel Excel skrev:
Inflationen nu 8,5% i USA och EU 6%.
Jag tror på att det ökar lite till innan vi går mot deflation igen. Gissar på 10-15% innan det vänder i USA.

Vi går sedan in i ny period av deflation och nya stimulanspaket som vi aldrig tidigare skådat. Detta är början på slutet för USD som världsvaluta.

Råvaror kommer öka mångdubbelt typ, guld, koppar, silver, zink, nickel.
Äntligen!
 
Låter mest som rent önsketänk tycker jag. Saker kommer tuffa på som vanligt. Systemet kommer överleva allting förutom att de rikastes förmögenheter hotas. Börjar det hända, då kan vi börja räkna dagarna tills systemet avlivas. Men utanför det så kommer systemet inte låtas falla.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Låter mest som rent önsketänk tycker jag. Saker kommer tuffa på som vanligt. Systemet kommer överleva allting förutom att de rikastes förmögenheter hotas. Börjar det hända, då kan vi börja räkna dagarna tills systemet avlivas. Men utanför det så kommer systemet inte låtas falla.
WEALTH är ett anagram av THE LAW
 
Öh ok?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Så här ett drygt år senare tror jag fortfarande på min prognos och jag tycker mig läsa i tidningarna att fler tror som jag, ingen kollaps men väl ett tråkigt 70-tal. Senaste given från staten är ju nu att man vill runda sina egna bolåneregler för vissa kategorier genom att acceptera 95% skuldsättning.
 
Excel
Det börjar bränna till nu, vissa inlägg i denna tråd börjar nu bli verklighet, vi får väl se hur det spelar ut sig.

De som förberett sig kommer ha bättre förutsättningar att klara detta än omedvetna som tagit för stora risker.

Jag tror vi får en repris av 2012, dvs en kraftig höjning av räntan för att sen paniksänka och trycka ännu mer pengar.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 3 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
WEALTH är ett anagram av THE LAW
Och "banankaka" är anagram av "banka anka". Betyder fortfarande inget.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonasdzm och 10 till
  • Laddar…
Detta är en provballong på hur en reset skulle kunna se ut. Matta ut medelklassen med exploderande kostnader tills de ger upp och accepterar att allt tas ifrån dem, sedan har du en lydig klass av slavar. Detta kommer att fortsätta i 3-4 år för att se hur be folk ingen reagerar på att ha en levnadsstandard som man brukar se i Bulgariska resandeläger.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Excel
Det scenariet tror jag inte på…men de som har pengar till hands kommer kunna göra bra klipp i blodbadet.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
C
Excel Excel skrev:
de som har pengar till hands kommer kunna göra bra klipp i blodbadet.
Några specifika förslag?
 
Excel
C cpalm skrev:
Några specifika förslag?
Fastigheter
 
  • Gilla
EMIL Emil och 1 till
  • Laddar…
C
Excel Excel skrev:
Fastigheter
Jo, det är ju en klassisk inflationssäker placering, men denna gång ser det inte så ljust ut.
Alla fastighetsbolag på börsen tar t.ex. storstryk.
 
Excel
C cpalm skrev:
Jo, det är ju en klassisk inflationssäker placering, men denna gång ser det inte så ljust ut.
Alla fastighetsbolag på börsen tar t.ex. storstryk.
Exakt, de med cash kan fynda kommande blodbad. Kronofogden kommer ffå mycket att göra framöver. Det kommer klipp för de som har kapital.
 
C
Excel Excel skrev:
Exakt, de med cash kan fynda kommande blodbad.
Jo, förr eller senare kommer det så klart fyndlägen för den som har pengar, även om jag personligen inte tror på fastigheter just nu. Frågan är hur man skyddar sina slantar på vägen dit.
 
Du skriver blodbad..
Bostadsbrist i Sverige, det byggs mindre, efterfrågan på bostäder kommer inte sjunka direkt.
Visst de som sitter på 20 miljoners byggen kommer det svida för men vanliga svensken måste fortfarande ha någonstans att bo.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.