Faktum är att huggormar på egen tomt (eller andra olämliga områden) får dödas (tyvärr):
http://www.naturvardsverket.se/hb/A...rdningen/10--Undantag-fran-6--AF-for-huggorm/

Ingen av "huskurerna", diesel, dynamit eller annat har någon effekt annat än väldigt "lokalt". Diesel är en olja och kan skada huggormen och göra den än mer aggressiv...
Att frakta bort dem är naturligtvis bäst. En kratta och en 10 liters hink med lock är det bästa. Kör iväg dem en bit, gärna minst ett par km. Det är inte "bevisat" om en orm söker sig tillbaka eller inte men ofta stannar de på en ny plats om de hittar föda så försök släppa dem i ett för dem bra ställe med mycket mat, sork, möss, etc. Och då inte nära någon annans tomt förstås... :)
 
Ewa-ormrädd skrev:
Kan man lägga ut något som drar ormen till sig, så man vet att ormen inte är kvar i huset?
Lite löjligt kanske, men jag känner stor rädsla för att åka tillbaka till stugan. Men jag måste ju försöka kolla om ormskrället är kvar.
Mvh
Ewa
Man kan försöka att göra huset musatätt ormen har troligtvis följt ett doftspår som lett den in i huset. Ormen är fantastiskt effektiv på att hålla möss och sork i schack då den angriper problemet vid källan i boet. Man skall ha respekt för ormar men försöka att låta bli dem, jag inbillar mig att dom mesta incidenter inträffar när man skall försöka att flytta eller döda ormen.

Jag har mycket orm här och dom har varit här ihop med barn och barnbarn samt husdjur och jag har aldrig sett någon orm jaga något som är större än den själv. Mina barn har fått lära sig att respektera naturen inte attackera den och det har fungerat här:)

Jag förstår din oro men tror inte att du kommer att se den ormen inne mer.
 
Tack för ditt svar, det uppskattar jag mycket :)
Nja, att göra huset musafritt .... vilken önskedröm :) Huset är byggt 1750 och har en väldigt dålig stengrund, som på vissa ställen har rasat ihop lite. Det är en omöjlighet för mig att täta till den, då skulle jag behöva bygga om hela huset, från grunden.

Har pratat nu med en väldigt trevlig kille från kommunen där mitt hus ligger. Han sa att ormen förmodligen inte längre finns i huset, men dock finns det med allra största säkerhet orm under huset och runt omkring. Jag kan ju inte säga att jag blev lugnare av det han sa, men jag förstår ju hur naturen fungerar. Det gäller bara att uppträda med sunt förnuft .... hur man nu kan det när man ser en orm inne i huset :)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Läste nån stans för länge sedan att i Stockholms skärgård räknar man med att det i genomsnitt finns 100 ormar per 1000kvm mark....
Kan nog stämma. På ex svärförädrarnas ö var det riktiga ormgropar. De hade inte hänrännor utan kedjor som ledde vattnet. Under kunde det ligga tio ormar.
 
  • Gilla
mkristensson
  • Laddar…
J Jan-Å skrev:
Hm, våran första katt höll huggormarna borta. Vi hade stenmur (gammaldags med lösa stenar) som var full med orm när vi flyttade in men katten dödade dom en efter en. Han vart biten en gång men piggade på sej med cortisonspruta. Men som sagt, orm "går" normalt undan för katter precis som dom undviker människor om dom kan. Jag rekommenderar en rejäl katt.
.

Bästa! älskar det här tipset! ”en rejäl katt”. Oslagbart!
 
Jag har jämt massa huggisar på tomten. men jag har sett till att ordna tomten så det är helt öppna ytor runt huset. Sen har jag nyligen skaffat robotgräsklippare. Den ser ju till att gräset är kort hela tiden så dom inte vågar sig ut. Sen patrullerar ju klipparen runt huset hela tiden vilket verkar störa dom tillräckligt mycket för att dom ska hålla sig borta. Har iaf inte sett nån mer efter jag skaffade klipparen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi skaffade ormskrämmor till fritidshuset. Vi såg en snok några dager efter vi hade köpt huset. Och en överkörd huggorm på vägen utanför huset.
Sedan har vi sett några huggormar i omgivningen. Sedan ormskrämmorna monterades har vi inte sett någon orm närmare än 200 m från tomten.

Statistiken självklart lite bristfällig, en observation efter några dagar. Noll observationer efter två år. Men det kanske gör nytta.
Ormskrämman slår man ner i marken, den kör en vibrator några sekunder med slumpade mellanrum Ormar gillar inte vibrationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.