Hej hej,

Framgent kommer huset stå klart med tomt på 1500kvm och dags att flytta in. Då vi kommer bo lite off och barnen (grabbar) är 3 respektive 5 år är tanken att göra den ultimata trädgården för lek, bus och fanskap för grabbarna. Dels för deras skull men också för att det ska vara så jävla kul för deras kompisar att komma på besök så de fan baxnar och inte vill åka hem. Det jag redan tänkt köpa listar jag nedan, men vänder mig till er för att få alla tänkbara förslag så skjut bara på.

Studsmatta
Fotbollsmål
Basketkorg
Barnpool
Gungställning
Klätterställning

Och jag vet att man inte behöver massa saker för att göra barn glada. Man kan leka med stenar också och ha en fantastisk barndom ändå.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Trädkoja! Stor gärna mellan mer än ett träd. Andra "gömställen", buskar med utrymmen under, labyrint?. Massor med bär! Smultron som marktäckare, vinbär, hallon osv. En rejäl hängmatta som även tål att gunga i. Massor av byggmaterial och lastpallar för egna projekt som ninjabana, skateramp eller hus och barnanpassade verktyg. Linbana och lina (släck line) att gå på mellan träden.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 5 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Trädkoja! Stor gärna mellan mer än ett träd. Andra "gömställen", buskar med utrymmen under, labyrint?. Massor med bär! Smultron som marktäckare, vinbär, hallon osv. En rejäl hängmatta som även tål att gunga i. Massor av byggmaterial och lastpallar för egna projekt som ninjabana, skateramp eller hus och barnanpassade verktyg. Linbana och lina (släck line) att gå på mellan träden.
Och gärna en rutschkana också. I den bästa av världar så har du en kuperad naturtomt där rutschkanan placeras i nån naturlig slänt och så att de måste springa en lång väg för att komma upp igen
 
  • Gilla
Snickardricka och 1 till
  • Laddar…
Det som uppskattas mycket här är gott om gömställen i form av buskar, snår, träd och annat. Mina barn har nog mer hängt inne i buskage än i gungor och klätterställningar. Problemet är väl att sådant tar tid att få på plats. Favoriterna är hasselbuskar där det blir som ett rum innanför alla "stammar". Syrenbuskage är också tacksamt att springa och hitta på saker i.

Och som En apelsin skriver ovan, massor med bärbuskar och annat som man får gå och plocka från.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Rutschkana, lekstuga, gungbräda, sandlåda, bärbuskar och jordgubbsland.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips! Detta med gömställen genom buskage och växter var riktigt bra! Som ni påpekade tar ju detta tid att få på plats, men det är vad det är.

Jag har sagt hemma att luftgevär och minomoto ju också är kul men dröjer flera år tills de är mogna för nått sånt.

Tänkt någon form av eldstad också samt en portabel bio-duk med projektor ljumma sommarkvällar när det ska vara fredagsmys med gänget.

En arkadkabinett är planerad till insidan också även om de är för små.

När jag läser vad jag skrivit börjar jag själv undra om det är till mig eller barnen jag ska göra alla dessa inköp.
 
  • Gilla
  • Haha
john68 och 5 till
  • Laddar…
Eller kanske för barn som vill ha vad du hade önskat dig när du var barn?

Jag tycker du har fått bra förslag för mindre barn. Vänta med övriga idéer tills barnen blir större och har börjat få egna intressen. De kanske kommer skilja sig avsevärt från vad du tror.
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
Sandlåda, så stor som möjligt och med bra sand.

Och nånstans att kunna leka med vatten i olika former.
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Härhemma är studsmattan inne på 20:e året nu (i renoverat skick) jag blev så trött på att lyfta barn upp och ner på den att vi grävde ner ställningen så att mattan är i nivå med gräsmattan till slut, slipper man se eländet också. Det skiljer några år mellan kidsen kan tilläggas, det är sjukt så många timmar som tillbringats på den. Som föregående talare tipsar om: vatten! Det har byggts diverse konstruktioner här under åren med rörbitar, hängrännor, vattenhjul etc, plus att det har funnits diverse plaskpooler. I år har ett intresse för basket dykt upp hos den yngsta - basketmål. Innebandy har dom hållt på med på parkeringen. Käpphästbana byggde den yngsta (11 år) nu i år… osv, var flexibel, ha många alternativ igång men var inte för ambitiös med byggena för det dom leker med en vecka kan vara iskallt en vecka senare. Jag tror att din vilja och glädje över att dom ska ha kul är det som kommer uppskattas mest av allt!
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Sandlåda, så stor som möjligt och med bra sand.

Och nånstans att kunna leka med vatten i olika former.
Den där sandlådan har jag förstått är en fest för barnen så man får väl lov att slänga upp en till slut. Men, det absolut tråkigaste som finns är att sitta i sandlådan. Då är det tur man har en fru som uppskattar det. Mardrömmen är en regnig dag i september med all jävla gegga och skit överallt med en spade i handen
 
M Mseli skrev:
Härhemma är studsmattan inne på 20:e året nu (i renoverat skick) jag blev så trött på att lyfta barn upp och ner på den att vi grävde ner ställningen så att mattan är i nivå med gräsmattan till slut, slipper man se eländet också. Det skiljer några år mellan kidsen kan tilläggas, det är sjukt så många timmar som tillbringats på den. Som föregående talare tipsar om: vatten! Det har byggts diverse konstruktioner här under åren med rörbitar, hängrännor, vattenhjul etc, plus att det har funnits diverse plaskpooler. I år har ett intresse för basket dykt upp hos den yngsta - basketmål. Innebandy har dom hållt på med på parkeringen. Käpphästbana byggde den yngsta (11 år) nu i år… osv, var flexibel, ha många alternativ igång men var inte för ambitiös med byggena för det dom leker med en vecka kan vara iskallt en vecka senare. Jag tror att din vilja och glädje över att dom ska ha kul är det som kommer uppskattas mest av allt!
Det stämmer säkert att föräldrars inställning är grunden, sen är det bara en bonus om man kan ge dom alla prylar i hela världen! Lustigt, jag har tänkt på detta med att gräva ner studsmattan! Var det ett stort projekt? Och ligger den kvar där över vintern eller hur har ni gjort?
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
S Snickardricka skrev:
Det stämmer säkert att föräldrars inställning är grunden, sen är det bara en bonus om man kan ge dom alla prylar i hela världen! Lustigt, jag har tänkt på detta med att gräva ner studsmattan! Var det ett stort projekt? Och ligger den kvar där över vintern eller hur har ni gjort?
vi grävde in i en slänt och byggde som en sexkantig omvänd gjutform av plyfa, samma som man gör med en pool, sen fyllde vi tillbaka massorna så att gräsmattan blev lite större och slänten flyttades ut några meter. Tog en helg ungefär plus lite material. Ställningen står kvar över vintern men vi tar in duken (det blir oftast en meter snö här) Gällande sandlåda - kidsen här har haft allra roligast i diverse sand- och grushögar där dom byggt upp hela landskap i olika nivåer, men visst blir det ett sandigt, lerigt helvete när det regnar :D
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
M Mseli skrev:
vi grävde in i en slänt och byggde som en sexkantig omvänd gjutform av plyfa, samma som man gör med en pool, sen fyllde vi tillbaka massorna så att gräsmattan blev lite större och slänten flyttades ut några meter. Tog en helg ungefär plus lite material. Ställningen står kvar över vintern men vi tar in duken (det blir oftast en meter snö här) Gällande sandlåda - kidsen här har haft allra roligast i diverse sand- och grushögar där dom byggt upp hela landskap i olika nivåer, men visst blir det ett sandigt, lerigt helvete när det regnar :D
Tack för infon! Det låter som ett rejält projekt det där ändå Men det vore helt klart det ultimata, det är ett evigt lyftande upp och ner från diverse studsmattor utomhus!

Ja det blir väl att göra en rejäl sandlåda, barnen älskar ju det trots allt. Kommer säkert ha sån tur med att grannens katt går och skiter i den på dagarna med ❤️
 
Slänger ur mig mina favoriter:
  • Lång repgunga i träd
  • Hinderbana/balansbana
  • Linbana
  • Studsmatta
Personligen skulle jag skita i sandlåda om barnen är så stora. Jag hade nog satsat på en hinderbana med typ klättervägg, linbana, stockar och stubbar.
 
  • Gilla
Snickardricka och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Sandlåda, så stor som möjligt och med bra sand.
.
Rektangulär med ena sidan öppen och ansatsbrädan på lagom barnavstånd. Ha plats för ansatsen och en ny ansatsbräda till senare..

Har man inte plats inne så lyftarplattform och en sandsäck men det är inte bara för barnen.

Jag är inte med på tanken att försöka locka in kompisar med grejer. Se till att ha ett förråd av lekar och se till att härja med egna och andras barn så löser sig resten med tiden. T ex att fråga barnen vad de vill ha när de blir äldre. Kapprustning blir bara något dom sprider sig till kallas, semestrar, organiserade aktiviteter osv när barnen mest vill ha tid med vuxna.
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.