skoge skoge skrev:
Hva.
slår man i stubbe och får kast så kan det räcka för att knäcka dagens lager.
inte heller visir på hjälm skyddar emot flisor från dessa..
Du får byta till Stihl istället;)
 
  • Haha
skoge och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä nä, visst, men stubbar och stenar gömmer sig ju gärna även i högt gräs, det är ju alltid en risk när man använder röjsåg.

HQ kallar ju sin treudd för gräsklinga så då är det väl mer logiskt att de nekar reklamation. Men det "lustiga" gällde som sagt Stihl som faktiskt kallar den för slyklinga.
översättning från tyska skulle jag tro är anledningen... annars så är stihl ungefär lika när det kommer till reklamation/garanti.
 
C
skoge skoge skrev:
översättning från tyska skulle jag tro är anledningen...
Inte otroligt, det är väl i så fall däri det lustiga ligger.
Men det översättningsmisstaget får väl Stihl stå för i så fall?
Som kund kan man väl inte begäras förutsätta att den officiella produktinformationen är felaktigt översatt? Ja, till och med att produkten har fått fel namn.

Den kanske egentligen borde heta ont krut-klinga, enligt det gamla tysk-svenska ordspråket? :rofl:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte otroligt, det är väl i så fall däri det lustiga ligger.
Men det översättningsmisstaget får väl Stihl stå för i så fall?
Som kund kan man väl inte begäras förutsätta att den officiella produktinformationen är felaktigt översatt? Ja, till och med att produkten har fått fel namn.

Den kanske egentligen borde heta ont krut-klinga, enligt det gamla tysk-svenska ordspråket? :rofl:
Kan man ju tycka..
Det är inget jag har fått erfara iallafall..
utan det bör man veta ungefär.. har attityden varit.
 
skoge skoge skrev:
Kan man ju tycka..
Det är inget jag har fått erfara iallafall..
utan det bör man veta ungefär.. har attityden varit.
Tack för svar. Kan jag lite mer. Men kan ge bild då så förstår ni ännu mer vad det handlar om.

Bild ett och två funkar alltså med tre udden.

Men bild tre och fyra som jag är mest osäker på.

Det är så de ser ut och lär få bort det.
 
  • Utsikt från ett fönster av en trädgård med en terrass, grill och en äldre murad konstruktion bland grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elskåp bredvid en buske med viss ogräs runtomkring på en gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräsbevuxen trädgård med olika sorters vegetation och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräs, buskar och en stubbe framför en vit husvägg med bruna dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt det där funkar med slyklinga om inte maskinen är väldigt liten och klen. Ut och prova så märker du vad som funkar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
hade jag köpt en v klinga till istället..
mindre kastrisk, skär bättre, funkar på allt.
sänker dessutom motorns behov av högt varvtal för att skära..
få tänder att fila.
skär fast den sågats i sten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Är det bara det lilla så kör med treudden.
Jag hade även kört med sågklingan om den satt på maskinen, för lat att byta med så lite. Sågklingan kapar bättre om det finns lite grövre inne i häcken.
Hur stor fastighet har du som ska köra på?
 
A AndersS skrev:
Är det bara det lilla så kör med treudden.
Jag hade även kört med sågklingan om den satt på maskinen, för lat att byta med så lite. Sågklingan kapar bättre om det finns lite grövre inne i häcken.
Hur stor fastighet har du som ska köra på?
A AndersS skrev:
Är det bara det lilla så kör med treudden.
Jag hade även kört med sågklingan om den satt på maskinen, för lat att byta med så lite. Sågklingan kapar bättre om det finns lite grövre inne i häcken.
Hur stor fastighet har du som ska köra på?
För mig att själva gården är på 1500, max. Om jag minns rätt. Så dem få ytor man kör med röjsåg ser mest ut som bild 1 och 2.
Är just 3,4 ytan vid buskarna där känns som 1,5m gånger 8m/10m eller nåt max, går en bäck där bakom som är tomtgräns som är lite värre men ska bort, även träd senare. För alla ytor har jag väl lite framtid plan att kunna få till riktig gräs till stor del iaf.
 
Bara att köra. Är du osäker på om något är för grovt, dvs några cm så handsåga eller byt till sågklinga.
Tar jag något grövre med treudd så blir det med spetsen på klingan som får "nöta" igenom. Därför ser jag alltid till att spetsen är slipad.
Och som skrivits tidigare, var försiktig vid stubbar, stenar och framför allt rör som markerar fasighetsgräns ;)
När jag kör kring sten, stubbe, etc, försöker jag köra så klingskyddet hamnar mot dem, då riskerar du inte köra in klingan. Kolla att du använder rätt klingskydd för det bör finnas flera varianter beroende av vad som monterats.
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att köra. Är du osäker på om något är för grovt, dvs några cm så handsåga eller byt till sågklinga.
Tar jag något grövre med treudd så blir det med spetsen på klingan som får "nöta" igenom. Därför ser jag alltid till att spetsen är slipad.
Och som skrivits tidigare, var försiktig vid stubbar, stenar och framför allt rör som markerar fasighetsgräns ;)
När jag kör kring sten, stubbe, etc, försöker jag köra så klingskyddet hamnar mot dem, då riskerar du inte köra in klingan. Kolla att du använder rätt klingskydd för det bör finnas flera varianter beroende av vad som monterats.
Har kört lite försiktigt, var nån som kändes för tjock så tog för hand.
Tack för svar.

En annan fråga lite off topic, har gammal grästrimmer som ser ut under till på bilden. Vad heter "tråden " man ska använda om finns att få tag på?
(Den blå är en fk jag försökte få fast och använda)
 
  • Närbild av en sliten grästrimmerhuvud med en blå plasttråd försökt fästad i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T The_Nyll skrev:
Har kört lite försiktigt, var nån som kändes för tjock så tog för hand.
Tack för svar.

En annan fråga lite off topic, har gammal grästrimmer som ser ut under till på bilden. Vad heter "tråden " man ska använda om finns att få tag på?
(Den blå är en fk jag försökte få fast och använda)
trimmer lina.
från strl 1.2mm upp till 4mm i grovlek finns.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
trimmer lina.
från strl 1.2mm upp till 4mm i grovlek finns.
Om jag nästan får i en fk, känns det som det ska vara 1,2mm menar du att det finns 1,3, 4, 5 osv? Upp till 4mm?
 
C
T The_Nyll skrev:
Om jag nästan får i en fk, känns det som det ska vara 1,2mm menar du att det finns 1,3, 4, 5 osv? Upp till 4mm?
Nä, det är vissa givna dimensioner.
Typ 1,2 1,3 1,5 1,6 1,7 2,0 2,4 2,7 3,0 3,3 4,0
Beroende på vad tillverkarna hittat på. Det enklaste är nog att söka på modell av maskin/trimmerhuvud vad den skall ha för tråd.
 
T The_Nyll skrev:
Om jag nästan får i en fk, känns det som det ska vara 1,2mm menar du att det finns 1,3, 4, 5 osv? Upp till 4mm?
Kolla och mät vilken grovlek som verkar kunna passa bäst..
ta en grövre om det är segt gräs..
ta en klenare dimension om du vill ha mer på rullen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.