Fairlane
J Jan Young skrev:
Sammanfattar här som flera anser att det inte lönar sig med el-bil för de flesta.
Är inte en rimligare sammanfattning att det inte lönar sig att skaffa en nyare bil?
 
  • Gilla
arkTecko och 24 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är inte en rimligare sammanfattning att det inte lönar sig att skaffa en nyare bil?
Japp, och inte bara bil. Det gäller för det mesta att det är både billigare och bättre att hålla liv i gamla saker än att köpa nytt.

Läste nån artikel för ett tag sen om bilbränder, och det var nån stackare som fått sin bil bränd. Men ägarens kommentar fick en att slå sig för pannan, nåt i stil med ”Jag är väldigt miljömedveten, det här var min tredje elbil.”

Tyvärr är det för många som stirrar sig blinda på saker som hur mycket el t.ex. en vitvara förbrukar, och blundar för kostnaden det innebär att ersätta en fungerande vitvara med en ny.

Folk har anammat slit-och-släng-konsumtion till fullo, och försöker köpa sig avlat genom att ”köra energisnålt”. Vore mycket bättre om man tillverkade saker som höll under lång tid, men det blir ju mycket större vinst för t.ex. Bosch om man måste köpa ny diskmaskin var femte år än var tjugonde år...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Kilrain Kilrain skrev:
Japp, och inte bara bil. Det gäller för det mesta att det är både billigare och bättre att hålla liv i gamla saker än att köpa nytt.

Läste nån artikel för ett tag sen om bilbränder, och det var nån stackare som fått sin bil bränd. Men ägarens kommentar fick en att slå sig för pannan, nåt i stil med ”Jag är väldigt miljömedveten, det här var min tredje elbil.”

Tyvärr är det för många som stirrar sig blinda på saker som hur mycket el t.ex. en vitvara förbrukar, och blundar för kostnaden det innebär att ersätta en fungerande vitvara med en ny.

Folk har anammat slit-och-släng-konsumtion till fullo, och försöker köpa sig avlat genom att ”köra energisnålt”. Vore mycket bättre om man tillverkade saker som höll under lång tid, men det blir ju mycket större vinst för t.ex. Bosch om man måste köpa ny diskmaskin var femte år än var tjugonde år...
Vad är problemet med att det var hens tredje elbil?
Tror du att han kastade de första två som inte brann?? :crysmile:

Mer sannolikt är att han lyckats få ut två elbilar på marknaden, och att den tredje brändes upp är ju inte den miljömedvetne ägarens fel.

Visst tar man sig för pannan som du skriver… när man läser din logik…
 
  • Gilla
exerg och 9 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Det skulle jag vilja säga att det är rätt nischigt,
småbil på 4 meter,
pris 450.000 kr
eller privat leasing 126.000 kr för 3 år (42.000 kr/år) max 1000 mil/år och uppbunden i 3 år.

Bensin för 3 år och 3000 mil går på max 40000 kr för likande ICE bil. Du kan lätt för 50-60 tusen kr köpa en beg. bil + service m.m. för samma kostnad. Priset för själva elen glömmer en del bort. Jag tog inte med den i uträkningen. Det blir en lite extra bonus.
Efter 3 år har du kvar ICE-bilen och slipper lämna tillbaka den.
Men det är ju delat som baken man tänker och vill olika.

Miljöaspekten har jag inte med här. Om det nu skulle hjälpa med el-bil? Mkt tveksam till det.
Min uträkning på min diesel och min elbil visade att jag går på ett ut i månadskostnad på elbil vs dieseln.
I med jag inte vill ha en över 10 år gammal bil för jobbpendling pga att sakerna är gamla så räknade jag på en 3 år gammal bil.
Du kan gissa vilken som blev billigast. Finns knappt en vettig 3 årig bil för under 200 tusen.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Aldrig mer ICE bil. Det enda jag ångrar var att jag väntade till 2019 att köpa en. Var för byxis tidigare.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min uträkning på min diesel och min elbil visade att jag går på ett ut i månadskostnad på elbil vs dieseln.
I med jag inte vill ha en över 10 år gammal bil för jobbpendling pga att sakerna är gamla så räknade jag på en 3 år gammal bil.
Du kan gissa vilken som blev billigast. Finns knappt en vettig 3 årig bil för under 200 tusen.
Vi sparar ca 1000kr/mån med elbil beräknat på 20kr/liter på dieselpriset.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Jag har räknat ut att break even ligger runt 29:- litern för dieseln. Då har jag räknat med leasing av en hyfsat billig bil och att jag behåller nuvarande dieselbil för större transporter och släpvagnsdragning.
Skulle jag köpa en elbil som ensam tillgodoser mina behov så blir det en förlustaffär.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad är problemet med att det var hens tredje elbil?
Tror du att han kastade de första två som inte brann?? :crysmile:

Mer sannolikt är att han lyckats få ut två elbilar på marknaden, och att den tredje brändes upp är ju inte den miljömedvetne ägarens fel.

Visst tar man sig för pannan som du skriver… när man läser din logik…
Troligen leasing som de flesta dyra bilar. Vartannat eller vart tredje år plockar han ut en ny bil och den gamla tar handlaren ha om och säljer vidare.
 
S Snicklas skrev:
Kostnadsredovisning för vad?
Jämföra vad mot vad?
Finns ju hur mkt som helst att jämföra mot.
Jag har en elbil i samma prisklass som en hygglig premiumbil. En sådan 4wd drar närmare litern kortare turer iaf. Kostnad 27 spänn milen.
Elbilen drar knappa 1.5 kw / milen. Betalar 80 öre kw + vattenfalls avgifter innan mina solceller kommer upp. Vilket de gör i skrivande stund.

Tack o hej
Elbil I samma prisklass som en ICE premium bil betyder alltså en mellanklass elbil som en Kia eller liknande. Elbilar I det övre segmentet drar knappast 1.5 kWh milen.

Kan du ange vilken elbil du körde?
 
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Troligen leasing som de flesta dyra bilar. Vartannat eller vart tredje år plockar han ut en ny bil och den gamla tar handlaren ha om och säljer vidare.
Det är precis det jag menar… vad är miljöproblemet med det?
Helt obegripligt…
 
Kilrain Kilrain skrev:
Japp, och inte bara bil. Det gäller för det mesta att det är både billigare och bättre att hålla liv i gamla saker än att köpa nytt.

Läste nån artikel för ett tag sen om bilbränder, och det var nån stackare som fått sin bil bränd. Men ägarens kommentar fick en att slå sig för pannan, nåt i stil med ”Jag är väldigt miljömedveten, det här var min tredje elbil.”

Tyvärr är det för många som stirrar sig blinda på saker som hur mycket el t.ex. en vitvara förbrukar, och blundar för kostnaden det innebär att ersätta en fungerande vitvara med en ny.

Folk har anammat slit-och-släng-konsumtion till fullo, och försöker köpa sig avlat genom att ”köra energisnålt”. Vore mycket bättre om man tillverkade saker som höll under lång tid, men det blir ju mycket större vinst för t.ex. Bosch om man måste köpa ny diskmaskin var femte år än var tjugonde år...
Tro mig jag jobbar i branschen "ingen" nästan bryr sig om och tänker på vad deras vitvara förbrukar.

Folk är inte så dumma som man kan tro när de handlar nytt. Få betalar galet mkt mer för att få en vitvara som förbrukar mindre.

De flesta har vitvaror kvar tills de pajar eller är rätt gamla.


"Folk" är inte så dumma som du tror. De flesta har riktigt bra koll.
Du borde ta dig en rejäl funderare på hur du ser på andra människor!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi sparar ca 1000kr/mån med elbil beräknat på 20kr/liter på dieselpriset.
Tog ny kalkyl på ett billån på 200 000 kr. Det blir på 3 år 4794 kr.
Men vi tar 5 år istället, då blir det 3017+2496?+210+131=5854 i månaden. Då är det lån, bränsle (endast till jobb) försäkring och skatt i den följden. På dieseln ingår inte service, däck, och övrig reperation.
På elbilen är det.
4091+275+960+30=5356 kr. Avgift, försäkring, "bränsle"(räknat på snitt 4 kr milen) och skatt. Här ingår ALLT utom däcken.
Så räknat rakt av per månad endast jobbpendling så är det 498 kr månaden. Då har jag inte hum alls om hur mycket jag kommer nyttja gratisstolpen som ännu finns =)

Ja det hade såklart varit billigare att endast köra på min 10 år gamla diesel. Men man vet ju aldrig när det kommer en större reperation på den heller. Och jag är för gammal och har inte tid med större stillestånd =)
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade en PHEV (Passat GTE) som förmånsbil, körde mestadels på el. En motsvarande bensin-(eller diesel) passat med samma utrustning kostade om jag minns rätt till och med några kronor mer. Men iom man kan köra den billigare så blev den billigare att äga, dock dyrare än den golfkombi jag hade som förmånsbil innan. Då bilen mestadels stod stilla (pga covid) och jag egentligen inte behöver så stor bil och det var så stora frågetecken om leveranstider och förmånsvärden beställde jag ingen ny via jobbet. Då blev det till att köpa en privat bil. Jag hade förvisso kunnat få en golfkombi av samma årsmodell som denna Zoe till ungefär samma pris, men då kostar den mycket mer i bränsle och service. Downside är att långresor inte funkar och släpkärra inte funkar. Men jag har en gammal fossilbil som till nöds kan funka för de resorna. Hade jag köpt en bil i motsvarande "klass" som Zoe som fossilbil hade den kanske varit 60-70tkr billigare, men haft lägre andrahandsvärde och högre driftskostnad. Jag försökte räkna på det och kom fram till att ju mer man kör desto mer lönar sig elbilen. Eftersom jag "vant" mig med el kändes det inte aktuellt att gå tillbaka till bensin. Som att gå tillbaka till AM-radio när man vant sig vid strömmad media eller vad man nu vill jämföra med. Miljöaspekten var dock avgörande och det kan jag betala lite för. Men visst, jag försvarar mitt val med att jag gjort mina kalkyler och mot min måttstock. Någon annan har andra behov.

Ska tilläggas att jag har Tibber som har extra lågt laddpris plus att jag laddar på natten, ofta har elen bara kostat ett par öre till kanske 30-40 öre, plus nätavgifter. I förrgår körde jag 11 mil, stannade på ICA och handlade i 25 minuter och tankade på den tiden gratis upp allt jag förbrukat för att sen köra ytterligare 11 mil. Min 22-mila-resa kostade troligen under 15 kr.

Om rörligt elpris på timme är bra eller dåligt är nåt för denna tråden att diskutera. Jag har gått +-0 tror jag, då jag inte kan styra om så mycket förbrukning vintertid när elen är dyr. Elbilen kostar så mycket mindre än en fossil i månaden så det inte påverkar att jag laddar på natten. Det lilla jag kunnat ställa värmepumpen att ladda varmvatten på billiga timmar och dra ned på värmen på dyra, det påverkar lite men inte nog för att dra in stora pengar....
 
Tog ett varv och tittade så att ingen har råkat komma åt elementen sedan jag stängde av dem. Programmerade om luftvärmepumpen för fjärde gången i år för två veckor sedan, så nu är den helt avstängd. Den ska dessutom dammsugas och göras rent och rensa avrinningen för att kunna hantera eventuell ac-tjänst i sommar då den har en tendens att "kissa på sig" annars. Ska även lägga ny isolering kring rören på utsidan som jag upptäckte hade desintegrerat en hel del. Misstänker att det kommer göra viss skillnad.
Andra tankar är att skissa på instrålningsskydd till alla (nästan) fönster och på så sätt slippa köra fläktar lika mycket eller ac för den delen. Ska passa på att byta ut isolering och tätning runt entrepartiet när det ändå är nerplockat för slipning och oljning. Nu är det kalldrag genom strömbrytaren på vintern, och det är inte riktigt rätt. Och så ska jag lägga till en cellplastskiva och spånskiva extra på insidan av två förrådsdörrar som har slagit sig av ålder och laga en ruta som gick sönder i vintras samt göra möjligt att stänga en ventilöppning i ena förrådet då husfrun ska börja med växter där inne när det endå står en 3D-skrivare där som värmer upp luften...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Troligen leasing som de flesta dyra bilar. Vartannat eller vart tredje år plockar han ut en ny bil och den gamla tar handlaren ha om och säljer vidare.
Om någon plockar ut en ny elbil varje år och säljer den gamla vidare så blir det fler (begagnade) elbilar på marknaden. Det är jättebra. Det som gynnar miljön och beroendet till fossila drivmedel mest är ju de som köper ny bil väljer el. De är de som indirekt påverkar begagnatmarknaden.

Den begagnade bilen kommer brukas vidare så länge det inte är direkt olönsamt. Oavsett drivmedel.

Jag håller med om att det är bättre att någon brukar en 3 år gammal A6 diselruska till den är 12-15 år, nån som kör ganska få mil. Den kan nog få snurra längre än så om nån som kör riktigt lite har den. Att skrota en fungerande bil som kört få mil per år är negativt för miljön. De som kör många mil per år däremot bör köra el.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.