skoge skoge skrev:
treudd skall inte användas på sly.
Den skall användas till träd liknande växtlighet... Men inte sly.
vill ni slå allt med en klinga och slippa slipa konstant.. köp en V klinga.
Blir lite "ordförvirring" gällande sly beroende om du frågar de som röjer i skog och merparten här i forumet som hanterar växtlighet på mindre fastighet, samt att treudden ofta benämns slyklinga hos tillverkare.;)
Så mindre "vedartad" växtlighet tas hos många med treudd/slyklinga.
 
C
Jag kör (mindre mängder) sly med treudden där det är stenigt. Inte optimalt, men det som funkar bäst när man konstant går på sten.
 
C cpalm skrev:
Jag kör (mindre mängder) sly med treudden där det är stenigt. Inte optimalt, men det som funkar bäst när man konstant går på sten.
Och bara att slipa till spetsen på den så blir den som ny.:D
Med lamellskivan tar det 1 min och jag slipar med den monterad på maskin.
 
A AndersS skrev:
Blir lite "ordförvirring" gällande sly beroende om du frågar de som röjer i skog och merparten här i forumet som hanterar växtlighet på mindre fastighet, samt att treudden ofta benämns slyklinga hos tillverkare.;)
Så mindre "vedartad" växtlighet tas hos många med treudd/slyklinga.
hallon mm går bra med treudd..
Men kör man fel sort vedartat med den och växeln går sönder.. Så kan återförsäljare neka reklamation.
Då man använt maskinen vårdslöst och med handhavande fel.

Köp en V klinga om ni vill köra allt med en klinga
 
C
skoge skoge skrev:
Då man använt maskinen vårdslöst och med handhavande fel.
Lustigt om det skulle vara vårdslöst att använda slyklingan (som Stihl kallar den) till sly, kan man tycka.
Är i och för sig också lite lustigt att HQ kallar treudden för gräsklinga. Gräs kör jag hellre med tråd...
 
C cpalm skrev:
Lustigt om det skulle vara vårdslöst att använda slyklingan (som Stihl kallar den) till sly, kan man tycka.
Är i och för sig också lite lustigt att HQ kallar treudden för gräsklinga. Gräs kör jag hellre med tråd...
lustigt?
prova får du se.. jag har blivit nekad.
Så även flera andra.
skador på växeln tas med tillverkaren, säger denna att det är handhavande fel så får du bevisa motsatsen vilket inte blir lätt..
Och vad en annan tillverkare kallar redskap är helt ovidkommande... Då dessa texter kan gälla för andra länder och dess marknader.

Sedan alla som fått metall i magen eller ögonen... jo jo..
 
useless useless skrev:
Stihl skriver:
"För röjning av segt, kraftigt gräs och rensning/gallring av sly, häckar och snår."

Känns väldigt konstigt om dom skulle hävda att du har misshandlat maskinen om du kört den i sly, häckar och snår.
[länk]

Nä de hävdar isåfall att du skadat växeln med att ha kört i fel sorts vegetation.. Och då har handhavande fel uppstått.
vilket är helt annat.
Det går att köra vissa gräs trådar i hallon mm men de håller inte länge..
 
Slyklingan är den trekantiga och är fantastisk om du vill rensa områden med olika tjocka kvistar och högt gräs. Snöre är bara för gräs utan överraskningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
skoge skoge skrev:
lustigt?
prova får du se.. jag har blivit nekad.
Stihl eller HQ?

Förvånar mig i och för sig inte om de försöker skylla på kunden vid reklamation...
Men du menar alltså indirekt att problemet är att växeln inte tål att man kör sly med treudden?
Själv har jag inte kört sönder någon växel ännu.

Angående metall i magen är jag mer orolig när man kör i en sten, men ordentlig skyddsutrustning behöver man så klart.
 
skoge skoge skrev:
hallon mm går bra med treudd..
Men kör man fel sort vedartat med den och växeln går sönder.. Så kan återförsäljare neka reklamation.
Då man använt maskinen vårdslöst och med handhavande fel.

Köp en V klinga om ni vill köra allt med en klinga
Nja, har kört mycket med treudd/slyklinga i mina och andras Stihlsågar och ännu inte förstört någon växel. Tuggat slån, björnbärsnår, etc, i hästhagar. Vad det sedan gäller för andra fabrikat har jag ingen erfarenhet av.
 
C cpalm skrev:
Stihl eller HQ?

Förvånar mig i och för sig inte om de försöker skylla på kunden vid reklamation...
Men du menar alltså indirekt att problemet är att växeln inte tål att man kör sly med treudden?

Angående metall i magen är jag mer orolig när man kör i en sten, men ordentlig skyddsutrustning behöver man så klart.
Hva.
slår man i stubbe och får kast så kan det räcka för att knäcka dagens lager.
inte heller visir på hjälm skyddar emot flisor från dessa..
 
A AndersS skrev:
Nja, har kört mycket med treudd/slyklinga i mina och andras Stihlsågar och ännu inte förstört någon växel. Tuggat slån, björnbärsnår, etc, i hästhagar. Vad det sedan gäller för andra fabrikat har jag ingen erfarenhet av.
Nu är inte detta sly..
utan just ved liknande busk... Vilket är annat..
 
C
skoge skoge skrev:
slår man i stubbe och får kast så kan det räcka för att knäcka dagens lager.
inte heller visir på hjälm skyddar emot flisor från dessa..
Nä nä, visst, men stubbar och stenar gömmer sig ju gärna även i högt gräs, det är ju alltid en risk när man använder röjsåg.

HQ kallar ju sin treudd för gräsklinga så då är det väl mer logiskt att de nekar reklamation. Men det "lustiga" gällde som sagt Stihl som faktiskt kallar den för slyklinga.
 
skoge skoge skrev:
Nu är inte detta sly..
utan just ved liknande busk... Vilket är annat..
Det var det jag förklarade tidigare, olika tolkning av ordet sly.
Misstänker att det tråden berör är inte röjsågar för sly utan det som brukar kallas kraftig trimmer, många av fyrtaktarmodell eller mixmaskiner.
Vi ska nog inte trassla iväg oss in på slyröjning i skog som är något annat och andra maskiner. Där använder jag andra maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.