Först, jag är lite emot att nästan allt lyfts som dolda fel i väldigt många fall, det beror främst på att jag är en fixare som gör allt själv och även har en förståelse för att saker inte håller i evighet, man är jag kanske för förlåtande.

MEN, nu gäller det en närstående släkting som köpt sitt första hus i höstas, visserligen från mitten 1800 men renoverat och utbyggt i omgångar till modern nivå, med bla treglasfönster, golvvärme i badrummet, etc. Det är alltså inte ett originatorp med enkelglas och skurgolv.
Säljaren hade enligt egen uppgift bott där permanent i ca 40 år.

Det som upptäcktes första vintern var att golven var svinkalla. På riktigt alltså!

Det i samband med låg takhöjd gjorde att vi bestämde att lyfta golvet i ett litet rum som ändå ska helrenoveras.

Det visar sig att det är mellan 0 och 8 cm sågspån i golvet. Noll cm i princip efter alla ytterväggar och en halvmeter in mot rummen, för nu ser man att även intilliggande golv är lika dåliga.

Att bo här vintertid under normala förhållanden är ju knappast möjligt.
Dom hade svårt att håll 15 grader trots en ständigt gående värmepump.

Hur ska dom/ vi tänka?

Säljaren är en filur som inte vet någonting om det tekniska, eller ger sken av,,, från hur hans vattensystem var uppbyggt till allt annat en husägare sedan 40 år normalt har koll på, så att gå på honom är meningslöst.

Min bedömning är att huset blir obeboligt under tiden detta ska rättas till.
 
Tyvärr för er del så är det nog rätt givet att detta fallet under köparens undersökningsplikt, särskilt för ett gammalt hus. Ni fick väl inga garantier eller utfästelser?
 
Det är normalt för golv från mitten av 1800talet.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
En enrgideklaration borde visat knasiga siffror. Gjorde den det?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Såvida nu inte säljaren tydligt angivit att isoleringen i golven är uppdaterad. Så kan man inte förvänta sig mer än byggårets standard.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Och har nu säljaren bott där i 40 år, så är det ju uppenbarligen beboeligt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är normalt för golv från mitten av 1800talet.
Det visar sig att golvet är omlagt 1971 hantverkarna har lämnat texter efter sig.
 
K klimt skrev:
Tyvärr för er del så är det nog rätt givet att detta fallet under köparens undersökningsplikt, särskilt för ett gammalt hus. Ni fick väl inga garantier eller utfästelser?
Hur undersöker man ett golv där det saknas åtkomst utifrån.
Provborra är ju knappast troligt
 
Så vida inte golvet är nytt och/eller man i skrift har beskrivit hur golvkonstruktionen är så har jag svårt att se att det skulle vara något dolt fel.

Som det redan nämnts så kan energideklarationen ge en del information. Men även den behöver inte vara skyhög, vi köpte ett hus från 1945 och vår förbrukning är avsevärt högre än den gamla gumman som bodde här tidigare. Hon hade väl inte samma behov av uppvärmning, dusch, disk, tvätt etc. som en småbarnsfamilj :)
 
H hempularen skrev:
Och har nu säljaren bott där i 40 år, så är det ju uppenbarligen beboeligt.
Fast vi vet inte med hur många tjocka mattor på golvet och hur många extra kaminer. Vi köpte ett hus med helt normal elförbrukning och enligt säljaren fungerade alla element och värmepumpar. Inget av det funkade och det visade sig senare att de hade värmt upp huset mer eller mindre enbart genom att elda dagligen i både kaminer och kakelugnar (som alla hade eldningsförbud). Vi försökte inte ens process mot säljaren, då vi hade kunnat upptäcka allt om vi verkligen försökt.

Frågan för TS är väl om det är rimligt att anta att golven var orörda eller nya och därmed borde vara isolerade. Eftersom det är svårt att se genom plankor på en visning, handlar det nog mest om vad man kan förvänta sig. Är det klicklamellgolv tycker jag man kan räkna med att det är isolering under, men om det är något som antingen är äldre eller svårt att åldersbestämma kan man nog inte utgå ifrån något alls om vad som finns under.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En enrgideklaration borde visat knasiga siffror. Gjorde den det?
Jag är mycket tveksam till att säljaren faktiskt har bott där permanent..

Enregideklarationen visade inget konstigt, och det är klart gillar man att ha 14-16 grader inne så visst..
 
Hopplöst projekt som dolt fel. Det går att upptäcka enkelt. Eventuellt las golven om på 70-talet, alltså för 50-år sedan så det arbetet är mer eller mindre avskrivet.

Åtgärda och var glad över att golven nu klarar minst 50 år till.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Ett klickgolv lägger man normalt på befintligt golv utan att riva upp undergolv och isolera. Det ger ingen indikation på att det är isolerat.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett klickgolv lägger man normalt på befintligt golv utan att riva upp undergolv och isolera. Det ger ingen indikation på att det är isolerat.
Sant. Då faller väl det också.
 
C cotillion skrev:
Hopplöst projekt som dolt fel. Det går att upptäcka enkelt. Eventuellt las golven om på 70-talet, alltså för 50-år sedan så det arbetet är mer eller mindre avskrivet.

Åtgärda och var glad över att golven nu klarar minst 50 år till.
Hur skulle detta ha upptäckts enkelt menar du?

Dom tog in en oberoende besiktningsman bara för att dom var allmän nojiga och det gav inget kring detta.

Aytt gå in och provborra random hål i golvet för att mäta bjälklagets tjocklek var knappast ett alternativ..

Huset såldes som ett året runt boende objekt vilket i alla fall jag tycker var magstarkt nu med fakta på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.