Har liten fråga. Med röjsågen följde det med tre verktyg. Snöret, sågklinga och sen är det typ "tre kant grejen" eller vad man ska kalla det?
Annars vad använder man de där "tre kant grejen" till?
Hur starkt kan är snöret?
Tex börjar komma upp små tall/björk både på gamla stubbar men också i marken som växer igen som buskar typ som ska röjas bort.
Nån som förstår vad jag menar ?

snöret är för svagt eller hur, så kan man använda "tre kant grejen" till det eller måste man ha sågklinga till det?
 
LoweW
T The_Nyll skrev:
Har liten fråga. Med röjsågen följde det med tre verktyg. Snöret, sågklinga och sen är det typ "tre kant grejen" eller vad man ska kalla det?
Annars vad använder man de där "tre kant grejen" till?
Hur starkt kan är snöret?
Tex börjar komma upp små tall/björk både på gamla stubbar men också i marken som växer igen som buskar typ som ska röjas bort.
Nån som förstår vad jag menar ?

snöret är för svagt eller hur, så kan man använda "tre kant grejen" till det eller måste man ha sågklinga till det?
Menar du en slyklinga?

Enligt maskinklippet.se:

”Mycket effektiv, vändbar specialklinga av stål med 3 skärkanter. Finns i olika ytter- och håldiametrar. För röjning av segt, kraftigt gräs och rensning/gallring av sly, häckar och snår.”
 
  • Vändbar slyklinga för röjning av gräs och sly, med tre skärkanter och varningsdekal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Menar du en slyklinga?

Enligt maskinklippet.se:

”Mycket effektiv, vändbar specialklinga av stål med 3 skärkanter. Finns i olika ytter- och håldiametrar. För röjning av segt, kraftigt gräs och rensning/gallring av sly, häckar och snår.”
Så den heter, jo den jag menar,
Så den verkar på den texten att gå att använda
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
LoweW
T The_Nyll skrev:
Så den heter, jo den jag menar,
Så den verkar på den texten att gå att använda
Ja, skulle den mot förmodan inte fungera hade du kunnat testa en röjsågsklinga förutsatt att du har tillräckligt med hästkrafter.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Ja, skulle den mot förmodan inte fungera hade du kunnat testa en röjsågsklinga förutsatt att du har tillräckligt med hästkrafter.
Jag har alla tre verktygen, dem följde med när köpte.
Men kändes som sågklinga är lite onödigt att använda när det gäller små björk/tall som ser ut som små buskar.
Om du förstår, var därför jag undra över det där slyklingan på bilden, om den var bra
 
Slyklingan är bättre än sågklingan för allt upp till ca 2 cm diameter. Sågklingan måste slipas om om man råkar nudda en sten. Slyklingan kan man köra ner i marken och såga av en rot med utan att den skadas.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Jag har alla tre verktygen, dem följde med när köpte.
Men kändes som sågklinga är lite onödigt att använda när det gäller små björk/tall som ser ut som små buskar.
Om du förstår, var därför jag undra över det där slyklingan på bilden, om den var bra
Slyklingan är riktigt bra för kraftigt högt gräs. Men små björk/tall skall den inte användas till.
 
K Kane skrev:
Men små björk/tall skall den inte användas till.
Varför inte? Träd och buskar tunnare än ett par cm går utmärkt att röja med slyklingan.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Slyklingan är riktigt bra för kraftigt högt gräs. Men små björk/tall skall den inte användas till.
Nu mena jag inte tjocka utan såna här tunna små som buskar?
 
Blir nästan alltid så att jag använder slyklingan istället för sågklingan. De som är för tjockt tar jag med handsågen.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Bara att prova vilken som fungerar bäst.
Börja att köra med slyklingan och om det behövs sätt på sågklingan.
Sågklingan filas, slyklingan slipar jag med vinkelslip och lamellslipskiva.
Då du verkar ny med maskinen, se till att ha skydd för ansiktet och alltid för ögonen.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att prova vilken som fungerar bäst.
Börja att köra med slyklingan och om det behövs sätt på sågklingan.
Sågklingan filas, slyklingan slipar jag med vinkelslip och lamellslipskiva.
Då du verkar ny med maskinen, se till att ha skydd för ansiktet och alltid för ögonen.
Jo ganska ny är jag, han köra lite förra året men istort sätt bara gräs då.

Sen tekniken om man tar ett litet ämne utanför. Men lärt mig att när man gasar, visst går man från höger till vänster, eller tvärtom?
sen släpper gasen när man går tillbaka?
 
Beror på vad du slår och längd.
Men höger till vänster, man gör som när man slår med en lie.
Sedan kan jag svepa av på högre nivå vänster till höger innan jag tar det vid marken t.ex. i stora björnbärsnår.
Kör oftast med jämn gas vid gräs och slyklingan men man anpassar efter vad man kör. Röjning i hästhagar är ju annorlunda där man bara tar sly och snår.
För gräs och sly kör jag en 4-taktsmaskin.
 
treudd skall inte användas på sly.
Den skall användas till träd liknande växtlighet... Men inte sly.
vill ni slå allt med en klinga och slippa slipa konstant.. köp en V klinga.
 
Jag lyfter på hatten åt slyklingan (treudden).
På vassen i stranden så gick trådarna åt mer än man hann rulla på nästan men med metallklingan är det inga problem förutom att man kan ha lite svårt att få riktigt nära stenar för lite vill man ju akta den å inte stöta den hårt emot.
Slybuskar upp till ca 1 cm går brabara man har en större såg finns en "fyrkant" åt mindre sågar som fungerat bra åt dem också.
https://www.maskinklippet.se/skog/r...asklingor/husqvarna-grasklinga-4-tandad-255-1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.