Du kan plocka av luftfiltret och prova ändra blandningsförhållandet genom att hålla för insuget lite. Går den jämnare får den för lite soppa nu. Går den sämre får den för mycket redan.
 
G GVR4 skrev:
Du kan plocka av luftfiltret och prova ändra blandningsförhållandet genom att hålla för insuget lite. Går den jämnare får den för lite soppa nu. Går den sämre får den för mycket redan.
Tack, ska testa det. Men om den får för mycket eller för lite soppa, hur ska man lösa det? Förgasaren är ju ny.
 
en gräsklipparförgasare har ETT bestämt flöde på bränslet.
Det är luft/bränsle blandningen man kan ändra på de förgasare som har ställskruv.
vilket få billigare förgasare har idag.

Om den ändrar gången när man stänger med choken så betyder det att den dragit luft från annat håll än genom luftfiltret och Insuget..

När en motor vandrar så är det för att den har ojämnt flöde från antingen bränsle eller genom att luft tar sig in och stör flödet av bränsle i förgasarens blandning.
 
skoge skoge skrev:
en gräsklipparförgasare har ETT bestämt flöde på bränslet.
Det är luft/bränsle blandningen man kan ändra på de förgasare som har ställskruv.
vilket få billigare förgasare har idag.

Om den ändrar gången när man stänger med choken så betyder det att den dragit luft från annat håll än genom luftfiltret och Insuget..

När en motor vandrar så är det för att den har ojämnt flöde från antingen bränsle eller genom att luft tar sig in och stör flödet av bränsle i förgasarens blandning.
Låter helt rimligt Den har inte någon choke förvisso. Men en helt ny förgasare, hur kan den dra luft någon annanstans än genom luftfiltret? Jag har en Saab 96 TT som kunde varva upp något enormt då och då, det löste jag med nya packningar, kan det vara något liknande här? Det finns förvisso bara en enda packning men ändå.
 
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Låter helt rimligt Den har inte någon choke förvisso. Men en helt ny förgasare, hur kan den dra luft någon annanstans än genom luftfiltret? Jag har en Saab 96 TT som kunde varva upp något enormt då och då, det löste jag med nya packningar, kan det vara något liknande här? Det finns förvisso bara en enda packning men ändå.
Jajemän
det kan även vara så dålig passform på plasten att den kan dra luft..
därför tar man rostolja och punktar med för att kunna upptäcka vart den läcker någonstans
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
Mattias Bredberg Mattias Bredberg skrev:
Tack, ska testa det. Men om den får för mycket eller för lite soppa, hur ska man lösa det? Förgasaren är ju ny.
Ja det är ju inte säkert det går att justera. Men man får en indikation på vad som är fel på det viset åtminstone.

Men med tanke på att klipparen gick bra fram till du fick soppatorsk får mig att tänka att det kan vara silen i tanken som blev täppt(om du har en sån). Har du skit i tanken så kan det flyta runt fritt så länge du har bensin i den. Men kör du helt tomt kan all skit rinna till filtret på samma gång och delvis täppa till det. Det skulle kunna göra så att det rinner fram tillräckligt med bensin till förgasaren för att motorn ska gå. Men för lite för att få rätt blandning. Kan ju vara värt att kolla om du har en sil i tanken och om det flödar bra därifrån, så går det ju utesluta det med.
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
Sitter i så fall instucket i nippeln på tanken
Transparent slang instucken i en nippel på en tank, omgiven av löv och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det där är det gå klippare som har..
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
hade ett snarlikt problem när jag vårstartade gräsklipparen.

Visade sig vara autochoken som inte rörde sig som den skulle. Satt något skräp emellan så den gick segt.

Viste inte ens att de fanns gräsklippare med autochock. Pilla bort skräpet och tryckte den fram å tebax ett par gånger, sedan hoppa den igång som bara den
 
ni som har filter i tanken..
ta bort skiten och montera dit ett på slangen istället...
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
Ytterligare en enkel grej att prova är ju att lossa lite på tanklocket och se om den går bättre då. Ifall det hänt något med avluftningen :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
handpump med manometer..
Sedan sätter man den i slangen och blåser in luft i tanken..
minskar trycket skapligt fort funkar avslutningen.. om inte så är avluftningen trasig.
 
  • Gilla
Mattias Bredberg
  • Laddar…
Maria T
G GVR4 skrev:
Ytterligare en enkel grej att prova är ju att lossa lite på tanklocket och se om den går bättre då. Ifall det hänt något med avluftningen :thinking:
Då jag inte vet mycket alls om motorer hade jag inget annat val än att kontakta butiken där jag köpte min gräsklippare (en Toro, köpt 2005) när den efter tio år började hacka och plötsligt bara dö. Fick samma tips, att lossa lite på tanklocket, vilket gjorde att klipparen blev pigg och glad igen. Så jag tog av tanklocket och borrade två minimala hål i det, en lösning som funkat hittills.
 
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.