Hej,

Det är dags att bytta ut trappräcke på stentrappa utomhus och jag har nu sågat och målat virket. Jag noterar att tidigare ägare limmat (?) fast pelarna i nedersta steget. Se bilder för nuvarande konsruktion.

Är det någon som vet:

1. Vilken slags platta (1 cm tjock) som ligger mellan pelare och sten? Verkar lite porös men härdad av något lim.
2. Vilken slags lim eller dylikt som används?

Mvh,
Rikard
 
  • Översiktsbild av en stentrappa med röda steg, vitt trappräcke och pelare monterade på det nedersta steget, nära en blommande växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederdel av ett vitmålat trappräcke som visar tecken på sprickbildning och skador, med en porös platta ovanpå ett stensteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit asfaltsboard kanske? Ser rätt murket ut, borde inte vara svårt att skrapa bort?
 
A ati skrev:
En bit asfaltsboard kanske? Ser rätt murket ut, borde inte vara svårt att skrapa bort?
Tack, det var ett nytt material för mig, men vid googling ser det ut som en korrekt gissning.

Jag antar att två små (nya) bitar inte kommer avge någon väsentlig lukt från materialet (som jag läste i någon tråd).

Något förslag på ”lim” mellan sten-board-stolpe?

tack!

mvh
Rikard
 
Düsseldorff
Men om du ändå ska byta ut räcket, varför ska du limma det? Sätt fast det ordentligt istället, exempelvis med stolpsko. Om du vill limma finns det massa olika stenlim som funkar mellan sten och trä, exempelvis PU700. Tec7 borde funka också.
 
Det skulle ju också kunna vara så att de gjorde någon liten form av klossar och fyllde med stenlim, det är ju som någon form av fogskum som härdar och klistrar riktigt bra.
Men för att få verkligt bra stabilitet vore det kanske bra att borra ett hål i granitblocket och sätta ner tex ett grovt armeringsjärn som förankras och sticker upp minst 20-30cm, borra även ett hål i botten av stolpen och banka ner stolpen över järnet?
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag ska demontera under semestern så ska jag avrapportera här om någon är nyfiken.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…

Bästa svaret

Så fick jag äntligen tid att montera ned befintligt räcke. Efter lite puts och filande lyckades jag friställa nedanstående konstruktion under nedersta stolpen. "Spettet" sitter hårt och inte att rubba en millimeter så jag antar att det är borrat i stentrappan. Vad som ligger runt den fyrkantiga brickan mot stenen vet jag inte. Någon massa/board som nu blivit porös.

Verkar som någon tänkte rätt från början och jag kommer montera mina nya stolpar ovanpå detta.

:)
Tack för alla svar.
 
  • Gängad metallstång fäst i stentrappa med fyrkantig bricka och porös massa runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.