useless useless skrev:
Jag tänkte en 'cellplastplugg' som passar precis i hålet som du täcker med en något större träplatta utanpå som väderskydd.

Typ:

[bild]
Snyggt. Tack för tipset.
 
Lite uppdatering till er som svarat ned bra idéer. Nu fixat cellplast och en plåt utanpå. Ovanför nedstigningshålet ligger lite brädor som väderskydd. Har lagt ned en hygrometer som håller koll på fukten samt ställt in avfuktaren till att starta vid 70% luftfuktighet. Ska bli intressant att följa fuktigheten där ner nu. Mvh
 
  • Cellplast monterad på vägg intill ett nedstigningshål täckt med brädor som väderskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering. Efter att jag täppt igen hålet med cellplast, ändrat till att avfuktaren ska köra från 70% fuktighet samt ställt ner en sensor/ väderstation som bl.a. mäter luftfuktighet så har fuktigheten ökat kontinuerligt och nu stannat vid 88 %.

Det är väl alldeles för mkt med tanke på att avfuktaren kör dygnet runt? Vad kan det bero på? Jag tänker att jag ska köpa en hygrometer och mäta olika ställen i grunden till att börja med. Andra förslag tas gärna emot. Mvh
 
Ja, det är för mycket.

Just nu är värsta tiden för många krypgrunder. Varm fuktig luft letar sig in i krypgrunden där den möter den kall luft.

Jag mäter luftfuktigheten på 6 olika platser i min krypgrund (80 m2) Jag har en hjärtmur i mitten med en liten genomgång. I hjärtmureb har jag satt två billiga fläktar från Biltema som går 24/7. De hjälper luften att cirkulera och jämnar ut temp och luftfuktigheten.

Jag tror att 1) du har en för klen avfuktare i förhållande till stoleken på grunden, alt 2) avfuktaren är trasig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag kan vid närmare eftertanke tänka mig tre andra orsaker:

1) din mätare har dåliga batterier och visar därför fel värde (RF)

2) Det kommer in uteluft någonstans.

3) du har synligt vatten i krypgrunden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4) Temperaturen har sjunkit där nere (och avfuktaren gör ett dåligt jobb). Lägre temperatur ger högre RH med samma mängd fukt i luften.

Skriv ner temperaturen när du mäter fuktigheten. Annars säger inte siffrorna så mycket.
 
  • Gilla
anen och 1 till
  • Laddar…
Ja precis såsom @useless skriver är ett troligt scenario.

Du stänger igen hålet och därmed förhindrar du den varm sommarluften att komma in. Temperaturen sjunker eftersom marken under huset är kallare än den varma sommarluften…..och RF stiger.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Okej, tack för svar. Är 14 grader i grunden för tillfället, och 89% fuktighet. Ska prova att ställa upp avfuktaren till högre effekt (II), har bara kört på lägre (I) hittills.
Har k övrigt inte märkt ngt vatten eller att luft tar sig in i grunden.. hmm. Ska prova att öka avfuktaren iaf!
 
På bilden ser det inte ut som att plasten på mark ligger bra och det ser ut att vara en del löv och annat skräp där. Jag hade städat ur grunden och lagt ny plast eller rättat till den som där. Plasten ska ligga tätt mot mark med överlapp och åldersbeständig tejp samt litet uppvik mot grundmuren. Det håller i sig nere fuktigheten i krypgrunden.

Jag tvivlar på att din avfuktare går dygnet runt. Däremot går troligtvis den integrerade undertrycksfläkten dygnet runt (vilket är lite av syftet och fördelen med en sorptionsavfuktare). Undertrycksfläkten drar knappt ström att nämna. Avfuktningen går på när gränsen överskrids för RF.

Kan du ställa in avfuktaren för att använda skala för RF och Temp? Eller är den inställd att endast följa RF?
 
  • Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
På bilden ser det inte ut som att plasten på mark ligger bra och det ser ut att vara en del löv och annat skräp där. Jag hade städat ur grunden och lagt ny plast eller rättat till den som där. Plasten ska ligga tätt mot mark med överlapp och åldersbeständig tejp samt litet uppvik mot grundmuren. Det håller i sig nere fuktigheten i krypgrunden.

Jag tvivlar på att din avfuktare går dygnet runt. Däremot går troligtvis den integrerade undertrycksfläkten dygnet runt (vilket är lite av syftet och fördelen med en sorptionsavfuktare). Undertrycksfläkten drar knappt ström att nämna. Avfuktningen går på när gränsen överskrids för RF.

Kan du ställa in avfuktaren för att använda skala för RF och Temp? Eller är den inställd att endast följa RF?
Ja det är en bra idé att se över plast/skräp. Finns ett manuellt vred där man ställer in vid vilken RF avfuktaren ska köra. Jag tänkte testa att sätta den på "ON", dvs att den är igång hela tiden oavsett RF.
 
useless useless skrev:
4) Temperaturen har sjunkit där nere (och avfuktaren gör ett dåligt jobb). Lägre temperatur ger högre RH med samma mängd fukt i luften.

Skriv ner temperaturen när du mäter fuktigheten. Annars säger inte siffrorna så mycket.
Tack. Ska prova att sätta avfuktaren i "ON", dvs att den kör hela tiden oavsett RF.
 
A anen skrev:
Ja det är en bra idé att se över plast/skräp. Finns ett manuellt vred där man ställer in vid vilken RF avfuktaren ska köra. Jag tänkte testa att sätta den på "ON", dvs att den är igång hela tiden oavsett RF.
Såg nu att plasten inte går ändå ut till grundmur utan slutar dryga metern innan, och ligger snett/saknas plast över vissa mindre områden. Märkte också att det bildas kondens på en vattenledning, är det normalt?
 
A anen skrev:
Ja det är en bra idé att se över plast/skräp. Finns ett manuellt vred där man ställer in vid vilken RF avfuktaren ska köra. Jag tänkte testa att sätta den på "ON", dvs att den är igång hela tiden oavsett RF.
Jag gissar att det är en Corroventa du har (eftersom det är Anticimex som rekommenderat). Dessa brukar ha manuella drev i tre lägen 1. Normalläge 2. Dålig lukt (mer fläkt) 3. Dålig lukt och radon (högsta fläktläge). Detta har mer med undertrycket göra än själva avfuktningen.
 
A anen skrev:
Såg nu att plasten inte går ändå ut till grundmur utan slutar dryga metern innan, och ligger snett/saknas plast över vissa mindre områden. Märkte också att det bildas kondens på en vattenledning, är det normalt?
Kondens under plasten är ok. Vad är det för vattenledning? Är det tappvatten eller värmerör så bör dessa isoleras i krypgrunden.
 
MekPappa MekPappa skrev:
Jag gissar att det är en Corroventa du har (eftersom det är Anticimex som rekommenderat). Dessa brukar ha manuella drev i tre lägen 1. Normalläge 2. Dålig lukt (mer fläkt) 3. Dålig lukt och radon (högsta fläktläge). Detta har mer med undertrycket göra än själva avfuktningen.
Har en Acetec evodry 12h. Förra ägaren valde en annan entreprenör än Anticimex som gjorde besiktningen.
 
  • Gilla
MekPappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.