Henningelvis Henningelvis skrev:
För att dra bort klockspik som sitter i topparna rekommenderar jag att du bygger en liten grej av tre klossar, alternativt två klossar och en bit plattjärn, där två av klossarna ligger i plåtdalarna och den tredje klossen/plattjärnet går tvärs över, över en plåttopp. Tanken är att bryta mot den tvärgående klossen och fördela ned kraften i dalarna så att du inte bucklar och har sönder plåten.
Tack för perfekt beskrivning! :)
Har själv plåttak (aluminium) spikade med alu-klockspik, och har funderat på bästa sätt att kunna byta dåliga spik. De i alu är en jä...r till att sitta. Långa och grova och hullingförsedda i botten.

Det ser ut som att TS har gammalt klassiskt sinusformat tak. Fungerar det verkligen då att fästa i dalarna, dvs blir det verkligen tätt?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tack för perfekt beskrivning! :)
Har själv plåttak (aluminium) spikade med alu-klockspik, och har funderat på bästa sätt att kunna byta dåliga spik. De i alu är en jä...r till att sitta. Långa och grova och hullingförsedda i botten.

Det ser ut som att TS har gammalt klassiskt sinusformat tak. Fungerar det verkligen då att fästa i dalarna, dvs blir det verkligen tätt?
Tacka inte mig, tacka min far som jag har lärt mig det av.

Bra kommentar om sinusformen. Kanske är det faktiskt säkrare att skruva i toppen på en sinusplåt. Det finns ju en tydlig risk att gummipackningen inte sluter lika tätt i dalen som den skulle ha gjort på en trapetsplåt.
 
Någonting sådanthär @Oldboy. Två bitar fyrkantsstav och en plåt från ett dörrhandtag.
Hemmagjort verktyg av två fyrkantsstavar och en metallplåt monterat på en rostig metallarm på ett wellpappstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Perfekt!
Och himla praktiskt med inbyggt handtag. :D
 
Jag vet inte om någon är intresserad av hur det gick, men jag uppdaterar! De gamla plåtarna återanvändes. Lutningen kvarstår. När plåtarna lyftes såg man att det var torrt under, så ingen större skada skedd, men lite ruttet virke i ena hörnet bak fick bytas ut. Konstruktionen stärktes upp då taket låg på klena plankor på 90cm avstånd. Nu är det reglar på 60 cm i stället.

Så till den brännande frågan:
Vinner mitt garage fortfarande kalkonpriset för fulaste garage 1950-2022? :p

Rött garage med lutande plåttak och vita dubbeldörrar under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdaterat garage med röda och vita plankor i solsken och skuggor indikerar nytt tak med bättre regelavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat garage med vita fönster och blomlådor, samt takplåtar som återanvänts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat garage med vitkantade fönster och stödrör, omgivet av grönska vid skymning, efter uppdateringar på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Självklart är man intresserad av hur det gick! Det är ju det viktigaste av allt, att få ett resultat.
Nu vet vi att det såg värre ut än vad det var, och att det gick att förbättra relativt enkelt.
Vi vet också, (som vanligt!), att man ofta måste gräva sig in i det hela innan man vet omfattningen samt huruvida konstruktionen & utförandet faktiskt fungerat.
Det är också skönt med enkla rättframma konstruktioner i trä då de är enkla och billiga att underhålla. :)

Nu ser det nog efter omständigheterna ("designen") så bra ut som det kan göra. En mkt stor förbättring! (y)
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Självklart är man intresserad av hur det gick! Det är ju det viktigaste av allt, att få ett resultat.
Nu vet vi att det såg värre ut än vad det var, och att det gick att förbättra relativt enkelt.
Vi vet också, (som vanligt!), att man ofta måste gräva sig in i det hela innan man vet omfattningen samt huruvida konstruktionen & utförandet faktiskt fungerat.
Det är också skönt med enkla rättframma konstruktioner i trä då de är enkla och billiga att underhålla. :)

Nu ser det nog efter omständigheterna ("designen") så bra ut som det kan göra. En mkt stor förbättring! (y)
Jag är nöjd. Det blev inte jättedyrt, så pengarna räckte till tilläggsisolering också.

Det känns också bra att inte riva allt för att bygga nytt, utan att jobba med det som finns. Även det är ju ekonomiskt.
 
Det blev väldigt bra, även om jag sörjer att den vackra eterniten försvann.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det blev väldigt bra, även om jag sörjer att den vackra eterniten försvann.
Det gör såklart jag med!
Därför såg jag till att dokumentera och ska få hem en fotograferad stilstudie i färg, svartvitt och sepia!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.