Vad röstar du på?

  • Antal röster
    37
Hej på er!
La upp en fråga för några dagar sedan där jag önskade åsikter om planlösning. Jag fick tips om att omplacera kök/matsal/vardagsrum. Jag har nu gjort lite nya skisser, men jag blir inte klok på vad som är bäst eftersom jag vet att man kan tänka på så många olika sätt...

Det enda önskemålet jag haft är egentligen att jag vill kunna se ut mot gatan från köket när någon kommer (vilket jag kanske gör via burspråket även om köket placeras till vänster i bild)

Observera att entrén kan placeras på olika ställen också beroende på var köket ligger. Köksutformingen är heller inte spikad, det är till en början bara själva placeringen jag är ute efter

Hur hade ni gjort?? Tacksam för era röster!
 
  • 3D-skiss av ett tvåvåningshus med garage och burspråk, potentiell planlösning för kök och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en tvåvåningsvilla med garage och veranda, planlösning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oversiktskarta med skissad husplacering, möjlig utsiktskorridor och omkringliggande tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra olika skisser av en planlösning med varianter av kök, matsal och vardagsrum för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Varför ska huset ligga så långt in på tomten?

Jag tycker att man ska ha lite avskildhet i sin trädgård, vilket i praktiken innebär att man vill ha trädgården bakom huset, från gatan sett.
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Jag blir ganska förvirrad när underlagen är på olika håll.
Bäst hade varit om alla hade norr uppåt :)
 
Du vill veta vad vi hade gjort, och jag hade inte valt något av förslagen. Av din förra tråd att döma finns det barn (eller kommer förhoppningsvis finnas) i familjen, eftersom planlösningen innehåller flera sovrum.
Jag hade inte velat ha en öppen planlösning på det viset i ett hus där det bor barn. Även om det är ~60 kvadratmeter det är fråga om, blir det ändå ett och samma rum ägnat till flertalet ljudliga aktiviteter; matlagning/bakning, disk, ätande, socialt umgänge, TV-tittande (och kanske spelande?), lek osv. Kan funka i ett hushåll som bebos av 2 stillsamma pensionärer, men i en barnfamilj - huga! Att kunna stänga fler dörrar än den till toa eller sovrummet, underlättar huslivet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför ska huset ligga så långt in på tomten?

Jag tycker att man ska ha lite avskildhet i sin trädgård, vilket i praktiken innebär att man vill ha trädgården bakom huset, från gatan sett.
Om man nu vill ha huset långt in pga. utsikt eller något annat så kan ju garaget placeras vid gatan och agera lite insynsskydd i stället för att den långa uppfarten nu gör det väldigt öppet mot huset.
 
  • Gilla
Bemby och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
BirgitS BirgitS skrev:
Om man nu vill ha huset långt in pga. utsikt eller något annat så kan ju garaget placeras vid gatan och agera lite insynsskydd i stället för att den långa uppfarten nu gör det väldigt öppet mot huset.
Jepp. Men insynsskydd för trädgården rimmar dåligt med önskan om att se infarten från köksfönstret
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför ska huset ligga så långt in på tomten?

Jag tycker att man ska ha lite avskildhet i sin trädgård, vilket i praktiken innebär att man vill ha trädgården bakom huset, från gatan sett.
Det är en återvändsgränd vid vår gata så det är främst bara vi och grannen mitt emot som kommer åka där. Dessutom är det ju längre till tomten på andra sidan vägen än vad det är till tomten bakom huset.. Så det känns lika mycket/lite insynsskyddat från båda håll. Sen föredrar vi att ha större delen av trädgården i kvällssol med lite sjöutsikt än en stor trädgård i morgonsol helt enkelt :)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför ska huset ligga så långt in på tomten?

Jag tycker att man ska ha lite avskildhet i sin trädgård, vilket i praktiken innebär att man vill ha trädgården bakom huset, från gatan sett.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man nu vill ha huset långt in pga. utsikt eller något annat så kan ju garaget placeras vid gatan och agera lite insynsskydd i stället för att den långa uppfarten nu gör det väldigt öppet mot huset.
Ja, det har du rätt i, vi kommer nog flytta ner garaget en aning!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du vill veta vad vi hade gjort, och jag hade inte valt något av förslagen. Av din förra tråd att döma finns det barn (eller kommer förhoppningsvis finnas) i familjen, eftersom planlösningen innehåller flera sovrum.
Jag hade inte velat ha en öppen planlösning på det viset i ett hus där det bor barn. Även om det är ~60 kvadratmeter det är fråga om, blir det ändå ett och samma rum ägnat till flertalet ljudliga aktiviteter; matlagning/bakning, disk, ätande, socialt umgänge, TV-tittande (och kanske spelande?), lek osv. Kan funka i ett hushåll som bebos av 2 stillsamma pensionärer, men i en barnfamilj - huga! Att kunna stänga fler dörrar än den till toa eller sovrummet, underlättar huslivet.
Haha okej, du såg mycket nackdelar med en öppen planlösning som jag snarare sett som fördelar! Jag tänkte att det är skönt att kunna se ut i vardagsrummet när jag står och lagar mat för att hålla lite koll på vad barnen sysslar med och snabbt kunna rycka in innan de river stället..
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag blir ganska förvirrad när underlagen är på olika håll.
Bäst hade varit om alla hade norr uppåt :)
Ja, det kanske du har rätt i, men du fick lite hjärngympa iaf ;)
 
B Bemby skrev:
Haha okej, du såg mycket nackdelar med en öppen planlösning som jag snarare sett som fördelar! Jag tänkte att det är skönt att kunna se ut i vardagsrummet när jag står och lagar mat för att hålla lite koll på vad barnen sysslar med och snabbt kunna rycka in innan de river stället..
En kan se saker från olika perspektiv!

Är barnen för närvarande så små att de kräver övervakning, kommer de ändå vilja vara i köket med dig, så du får hindra dem från att hoppa på luckan till diskmaskinen eller riva ut allt innehåll i grytskåpet. Då gör det inget att det finns en vägg och dörr till vardagsrummet.
 
  • Gilla
Bemby
  • Laddar…
Har små barn själv, men allt annat än öppen planlösning. Barnen kan absolut vara i andra änden av huset med flera dörrar emellan och på en annan våning än jag själv. Det märks ändå om något går lite snett.

Öppen planlösning som vi hade i förra huset var dock trevligt när vi hade barn som var 1-2 år och då kunde leka runt med ganska mycket saker i köket. Gick utan vidare att bygga brio-järnväg där utan att vara ivägen. Men nu när de är ett par år äldre är det ganska skönt att inte ha en massa leksaker i köket.

För min del vill jag dock gärna ha utsikt mot större delen av trädgården från köket om möjligt. Just för att mycket av hushållssysslorna görs i köket och då är det praktiskt (och trevligt) att kunna ha uppsikt ut där barnen är och där det kommer besök osv.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bemby skrev:
Haha okej, du såg mycket nackdelar med en öppen planlösning som jag snarare sett som fördelar! Jag tänkte att det är skönt att kunna se ut i vardagsrummet när jag står och lagar mat för att hålla lite koll på vad barnen sysslar med och snabbt kunna rycka in innan de river stället..
Det är under rätt få år som man har det behovet, sen från 6-20 år är det mer att man vill undvika att jämnt höra högljudd lek med kompisar, TV, TV-spel etc.
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
B Bemby skrev:
Hej på er!
La upp en fråga för några dagar sedan där jag önskade åsikter om planlösning. Jag fick tips om att omplacera kök/matsal/vardagsrum. Jag har nu gjort lite nya skisser, men jag blir inte klok på vad som är bäst eftersom jag vet att man kan tänka på så många olika sätt...

Det enda önskemålet jag haft är egentligen att jag vill kunna se ut mot gatan från köket när någon kommer (vilket jag kanske gör via burspråket även om köket placeras till vänster i bild)

Observera att entrén kan placeras på olika ställen också beroende på var köket ligger. Köksutformingen är heller inte spikad, det är till en början bara själva placeringen jag är ute efter

Hur hade ni gjort?? Tacksam för era röster!
Inget av de alternativen i alla fall.

Jag hade haft köket direkt efter rummet med huvudentren. I läget med morgonsol och med en egen dörr som går till angränsande uterum/altan. Man får även se till att solen kommer åt dessa ytor under stora delar av den tid den är uppe.

Samt ingen frukost-bar, säljs de fortfarande?

Har ni tänkt igenom flow på era skisser?
 
  • Gilla
Bemby
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har små barn själv, men allt annat än öppen planlösning. Barnen kan absolut vara i andra änden av huset med flera dörrar emellan och på en annan våning än jag själv. Det märks ändå om något går lite snett.

Öppen planlösning som vi hade i förra huset var dock trevligt när vi hade barn som var 1-2 år och då kunde leka runt med ganska mycket saker i köket. Gick utan vidare att bygga brio-järnväg där utan att vara ivägen. Men nu när de är ett par år äldre är det ganska skönt att inte ha en massa leksaker i köket.

För min del vill jag dock gärna ha utsikt mot större delen av trädgården från köket om möjligt. Just för att mycket av hushållssysslorna görs i köket och då är det praktiskt (och trevligt) att kunna ha uppsikt ut där barnen är och där det kommer besök osv.
Kommentaren med öppen planlösning var bra. Det vi störde oss på var att när man skulle laga mat så satt man och åt i matoset långt efter att man lagat klart.

Vi kommer ta ett rum i nuvarande huset och göra om det till matsal. Köket har redan sitt separata rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.