Men har säljaren vid köpet informerat om att de gett tillåtelse tycker jag det är svårare att säga nej. Då skulle detta gjort innan kontraktsskrivning. Nu har ni ju köpt med de villkoren eller det servitutet.
 
V Villa1949 skrev:
Men har säljaren vid köpet informerat om att de gett tillåtelse tycker jag det är svårare att säga nej. Då skulle detta gjort innan kontraktsskrivning. Nu har ni ju köpt med de villkoren eller det servitutet.
Det är det ju inte. Det finns inget avtal eller villkor överhuvudtaget för nuvarande ägare.

Jag var med om en grej när jag kollade på ett hus, där var ett jättegarage till det som fick plats 6 bilar.
Grannen hade medgivande av ägaren att parkera i garaget. Och sa att om jag köpte det så kommer grannen troligtvis vilja parkera fortfarande där för de hade han ju gjort i 10 års tid. Deras avtal gäller ju inte mig. Samma som att ts inte har något avtal med att grannen ska springa där.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Rimligt är att du trivs med situationen.
Du trivs inte med att grannen och grannbarnen genar över din tomt.
Grannen vill gärna fortsätta att ta denna snabba och enkla väg vilket han ju också har försökt att sätta lite makt med att tala om sitt "servitut".

Man behöver inte alls ha en "god relation" till sina grannar.
Många gånger räcker det bra med en ickerelation.

Vad kommer hända om du tydligt och klart berättar för både grannen och barnen att de i fortsättningen inte får gena över din tomt?

Kommer de att bli "värsta grannen"?
Eller bara vara sura på dig och sluta hälsa?

Tror du att de kommer bli "värsta grannen" så låt de fortsätta att gena över tomten.
Annars säg till!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sagt till direkt det är väl inte en timme det tar att gå runt?

Tomten låter inte speciellt stor...

Och hälsa ska de inte göra det indikerar ju att de tittar i riktning mot ens hus när de går på ens egen tomt sådan insyn hade jag inte velat ge ut till grannar jag inte känner.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
hsd
Är det en stor tomt eller en vanlig villatomt
Hur nära huset går dom
Hur mycket är grannsämjan värd
 
hsd
Hade grannen sagt till mig att de har ett muntligt servitut så hade jag svarat att det inte gäller längre (mest bara för att de på ett otrevligt sätt kräver stt använda min tomt)
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.

Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.

Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.

Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
Din tomt, du ska göra det du anser känns bra för ditt boende och levande..! Det är ofta därför man köper hus.. I alla fall jag..
Säg till dom att det inte är okej för dig att dom går där. Punkt slut! Jag har haft samma sak med mina grannar, var high Chaparral här på min tomt innan jag kom. Svårt att inte bli lite ovän med någon av grannarna.. Men nu stör jag mig inte på hur dom tar sig frihet på Min tomt..! Och det gör mig lugnare i alla fall! :)
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Fattar överhuvudtaget inte folk som ska gå över andras tomter. Tycker det är nog intrång att gå över stallets väg vid oss. Och då är det en allmän väg full med ridelever.

Jag har å andra sidan en stark tro på ditt. Och mitt. Och skäms när jag inkräktar på ditt.

så säg du till grannarna ”tyvärr gäller inte muntliga servitut och du får gå runt min tomt i framtiden.”
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Hade grannarna kommit med inflyttningspresent. Hjälpt till och varit allmänt angenäma grannar hade det varit en annan sak.
Men folk som inleder en relation med krav skall hållas kort.
 
  • Gilla
Toold och 18 till
  • Laddar…
Tack för all feedback! Jag haffar grannen nästa gång jag ser denne.

Det är en vanlig villatomt i tätbebyggt område. När de går förbi är de ca 6m ifrån husgaveln och jag ser dem genom köksfönstret.
 
  • Gilla
  • Wow
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Tack för all feedback! Jag haffar grannen nästa gång jag ser denne.

Det är en vanlig villatomt i tätbebyggt område. När de går förbi är de ca 6m ifrån husgaveln och jag ser dem genom köksfönstret.
Det är ju så nära att du nästan blir tvingad att vara anständig ju innanför fönsterna.

Se nu till att vara glad och trevlig =)
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Har haft liknande problem med grannen som genade när vi köpte vårt hus (för att dom ju alltid gjort det). Och just det att barnen inte hälsar tror jag var ganska avgörande för att jag sa till och efter en tid. Hade de bara haft normal hyfs (mina barn hälsar när de stöter på grannar) hade jag antagligen tyckt det vart ok.
 
  • Gilla
Mackan1935
  • Laddar…
Karrock
Barnen måste ju inte vara oartiga för att de inte hälsar.

Om mina föräldrar hade riggat att vi skulle gena hos grannarna skulle jag fixera blicken i horisonten och försöka passera utan att söka kontakt eller snoka i vad grannen gör på sin egen tomt eller bakom sina fönster.

Att ha folk springande är inte min favorit, jag skulle försöka avstyra eller om möjligt kika på en kompromissrutt som båda parter är nöjda med. Jag försöker akta mig för att bli den förste som tonåringarna tänker på när det ska äggas hus eller sprängas brevlådor eller pallas frukt.
 
  • Gilla
Trickelina och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att barnen försöker störa så lite som möjligt. Att de väntar på sina föräldrar innan de går över tycker jag visar tecken på en oro av att göra fel.

Rent generellt skulle jag inte vilja ha folk på gården som inte där att göra.

Skaffa en otrevlig hund och låt den vara ute på gården. Tror knappast att dom vill gena då.
 
  • Gilla
Katarina Å B och 1 till
  • Laddar…
Är ju otroligt vad folk är folkskygga, så länge jag vet vilka dom är och det inte ränns på sena kvällar så inte bryr jag mig om vem som går på min tomt. Om det nu var så att TS mötte grannen första gången då denne genar över tomten så är det väl inte så konstigt om den direkt nämner överenskommelsen med förra ägaren. Att barn inte hejar på folk är ju inte ovanligt det är väl snarare regel än undantag. Säg hej till dom först då så har du ju typ 50/50 att du får ett hej tillbaka.

Många villatomter har inte ens 6m till grannen så det är ju inte som att de kryper genom farstun. Jag hade utgått från att det är hyggligt folk som jag kommer gilla när jag lär känna dem så jag hade inte bråkat om detta om det inte visar sig vara drägg. Att säga nej om detta innan man lär känna dem lär ju inte ge relationen någon boostad start och att ha en bra relation med grannarna tycker jag nog trumfar det mesta. Alla är olika men detta är mitt perspektiv på det.
 
  • Gilla
SopWa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.