Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.

Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.

Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.

Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
 
  • Gilla
Liza Svensson och 1 till
  • Laddar…
Om det är nära huset och jag inte hade haft någon direkt relation, speciellt en sådan där ingen hälsar ens så hade jag bett de gå utanför min tomt.

Är den inhägnad av staket eller växtlighet?
 
  • Gilla
mbjorling och 4 till
  • Laddar…
H
M Mackan1935 skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.

Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.

Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.

Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
Jag skulle gå över till grannen och prata med dem lugnt och vänligt och tala med dem, säga att ni vet att tidigare ägaren sa ok men att ni som nya ägare känner att det inte är ok för er. Be dem respektera det att i fortsättningen är det inte tillåtet att gena över tomt. Säg även till att de informerar sina barn. Om de inte respekterar det är det hemfridsbrott. De verkar ju som de tar för givet att det är typ en allmän genväg eftersom de inte ens hälsar.
 
  • Gilla
Fwheel och 12 till
  • Laddar…
Mina tonårsbarn hälsar inte heller på främlingar och tycker att jag är jätte-"crinch" om jag gör det.
Sen blev du ju upplyst av förra ägaren att de fått tillåtelse (servitut) att gena över till badplatsen. Det går inte att med enkla "hinder" i trädgården skapa en annan naturlig väg för dem?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag skulle gå över till grannen och prata med dem lugnt och vänligt och tala med dem, säga att ni vet att tidigare ägaren sa ok men att ni som nya ägare känner att det inte är ok för er. Be dem respektera det att i fortsättningen är det inte tillåtet att gena över tomt. Säg även till att de informerar sina barn. Om de inte respekterar det är det hemfridsbrott. De verkar ju som de tar för givet att det är typ en allmän genväg eftersom de inte ens hälsar.
De har ju fått tillåtelse av förra ägaren att gå över gräsmattan så kan man helt plötsligt börja åberopa hemfridsbrott?
Barnen växer snabbt upp och detta avtar. Då kan det vara bra att ha en fortsatt bra relation till grannen...
 
  • Gilla
Jacob Alvar och 9 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Mina tonårsbarn hälsar inte heller på främlingar och tycker att jag är jätte-"crinch" om jag gör det.
Sen blev du ju upplyst av förra ägaren att de fått tillåtelse (servitut) att gena över till badplatsen. Det går inte att med enkla "hinder" i trädgården skapa en annan naturlig väg för dem?
Man hälsar på folk, rent hyfs. Speciellt om det är grannar.

När man söker så kan man inte ingå servitut muntligt. När Ts har påtalat att den ej önskar spring i sin trädgård så kan det bli hemfridsbrott därefter.

Utan att veta hur det ser ut så bör de väl kunna gå utanför tomten, i med ungarna inte vågar gena när de är hemma.
 
  • Gilla
johannes2k och 17 till
  • Laddar…
H
Cruzze Cruzze skrev:
De har ju fått tillåtelse av förra ägaren att gå över gräsmattan så kan man helt plötsligt börja åberopa hemfridsbrott?
Barnen växer snabbt upp och detta avtar. Då kan det vara bra att ha en fortsatt bra relation till grannen...
Det är en annan ägare, det löftet följer ju inte med köpet. Om nuvarande ägare Informerar/säger till att de inte får gena över tomten och de ändå genar då är det hemfridsbrott. Barnen växer men det är ju inte sagt att de slutar genar över tomten, De växer upp och får egna barn som också genar över tomten. Tycker nuvarande ägare att det blir för mycket genande så ska de de definitivt säga till grannen. Grannen har kanske inte ens problem med det utan har full förståelse.
 
  • Gilla
huvudtystnad och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man hälsar på folk, rent hyfs. Speciellt om det är grannar.

När man söker så kan man inte ingå servitut muntligt. När Ts har påtalat att den ej önskar spring i sin trädgård så kan det bli hemfridsbrott därefter.

Utan att veta hur det ser ut så bör de väl kunna gå utanför tomten, i med ungarna inte vågar gena när de är hemma.
Men grannen hälsar ju och barnen springer inte över själva så förstår inte helt problemet...
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men grannen hälsar ju...
Grannungarna =)

Hursomhelst. Förra ägarens muntliga avtal gäller inte. Så frågan är väldigt lätt löst.
Bara för ts att pinna över och vara jättetrevlig och lägga fram det hur den känner är bekvämast.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.

Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.

Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
 
  • Gilla
Dr_Qrunch och 3 till
  • Laddar…
galento
R Rkarlsson skrev:
Grannungarna =)

Hursomhelst. Förra ägarens muntliga avtal gäller inte. Så frågan är väldigt lätt löst.
Bara för ts att pinna över och vara jättetrevlig och lägga fram det hur den känner är bekvämast.
Ja det muntliga avtalet var ju med den tidigare husägaren och gäller väl inte längre.
Tala om för dom att ni inte vill ha spring över er tomt .

De måste väl kunna respektera andras egendom , tar det 3 min att gå får det väl göra det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gongofer och 3 till
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.

Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.

Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Så länge du är trevlig och lägger fram det snyggt så skulle jag se det som konstigt om du framstår som grinig.
Om du är grinig och sur när du lägger fram det så vad blir skillnaden mot nu egentligen då de inte hälsar när de går förbi? =)

Om inte grannen fattar att du inte vill ha spring så är de ju de som är griniga och lata som inte orkar gå lite längre.
 
  • Gilla
MiTi och 4 till
  • Laddar…
H
M Mackan1935 skrev:
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.

Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.

Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Det är ju upp till var och en, så vad är brukligt i detta sammanhang är inte relevant. Det flesta vill nog inte ha spring över sin tomt. Jag skulle heller inte vilja ha det. Beror ju också på hur stor tomten är, har man en tomt på flera tusen kvadrat och genvägen inte syns från huset kan det ju vara lättare att tillåtande.
 
M Mackan1935 skrev:
Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
Om det handlar om sex eller nio minuter till badet - be dem gå runt. Är det 30 sekunder eller tre och en halv minut är det lite lurigare tycker jag. Då handlar det mer om hur nära hus och uteplats de går om ni har något umgänge alls med dem i övrigt.
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
smh
Bättre att ni vänligt säger till nu, än att ni irriterar er på det i flera år. Ju förr ni säger till desto lättare, tänker jag?
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.