N nissenhj skrev:
Bara ringa den leverantör du vill ha och förhandla
Någon här som förhandlat med en leverantör om flera abonnemang (hem & fritidsboende etc) och vad fick ni för avtal?
 
Vi hoppade på Tele2 (comhem på den tiden) för något år sedan efter att dem erbjudit bra pris på bredband och att dem ”löste” oss från Telia Öppen Fiber. Dem uttryckligen sa att jag efter bindningstiden kunde välja vilken fiberleverantöe som helst. Nu, efter att dem lovat i tre olika samtal om ett innehåll i ett TV-paket som inte fanns och jag blivit allmänt förbannad på deras lögner, ska byta fiberleverantör visar det sig att det inte alls går att välja vilken leverantör jag vill. Luras igen! Kommer bojkotta allt som har med Tele2 att göra och uppmanar alla andra att göra detsamma. Dem går inte att lita på och ljuger systematiskt för att knyta till sig kunder!
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
Vi hoppade på Tele2 (comhem på den tiden) för något år sedan efter att dem erbjudit bra pris på bredband och att dem ”löste” oss från Telia Öppen Fiber. Dem uttryckligen sa att jag efter bindningstiden kunde välja vilken fiberleverantöe som helst. Nu, efter att dem lovat i tre olika samtal om ett innehåll i ett TV-paket som inte fanns och jag blivit allmänt förbannad på deras lögner, ska byta fiberleverantör visar det sig att det inte alls går att välja vilken leverantör jag vill. Luras igen! Kommer bojkotta allt som har med Tele2 att göra och uppmanar alla andra att göra detsamma. Dem går inte att lita på och ljuger systematiskt för att knyta till sig kunder!
Man ska alltid spela in sina samtal. (vilket som privatperson är helt lagligt att göra utan att behöva upplysa som det. Notera dock att du bara får spela in samtal du själv deltar i, annars blir det direkt olagligt)
Då är det bara att säga
"Ni lovade, det är ett muntligt avtal så ni får stå får kostnaden. Och gillar ni det inte, tja jag har samtalet inspelat, vill ni att jag skickar en kopia på det??? "
Har sparat säkert över 20tusen på det genom åren.
Allt från försäkringsbolag till oseriösa telefon bluffmakare som inte vill stå för vad som varit sagt.

Edit: man vill även ha en sync till en moln server för de filerna ifall telefonen går sönder / byts etc etc
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Man ska alltid spela in sina samtal. (vilket som privatperson är helt lagligt att göra utan att behöva upplysa som det. Notera dock att du bara får spela in samtal du själv deltar i, annars blir det direkt olagligt)
Då är det bara att säga
"Ni lovade, det är ett muntligt avtal så ni får stå får kostnaden. Och gillar ni det inte, tja jag har samtalet inspelat, vill ni att jag skickar en kopia på det??? "
Har sparat säkert över 20tusen på det genom åren.
Allt från försäkringsbolag till oseriösa telefon bluffmakare som inte vill stå för vad som varit sagt.

Edit: man vill även ha en sync till en moln server för de filerna ifall telefonen går sönder / byts etc etc
Vilken app använder du för att spela in samtal?
Många har ju slutat fungera i nya Android versioner.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vilken app använder du för att spela in samtal?
Många har ju slutat fungera i nya Android versioner.
Nu har jag en gammal Note 8 med Android 8 på.
I den fungerar "Automatic Call Recorder" från Appliqato iaf.
Sen vet jag inte om det är för att jag rootat telefonen eller inte.
Skulle jag skaffa en ny telefon skulle jag roota den med då det är enda sättet från Android 9 (och uppåt) att kunna spela in samtal.
Vägrar vara utan den funktionen.
https://www.reddit.com/r/Magisk/comments/kb7omx/tutorial_call_recording_in_android_11_and_how_to/
 
Hade nyss besök av en skojare från Tele2. Massa svammel om förändringar på din gata och grannar som beställt. Blev rejält osams med honom efter en minut och han stod kvar med sitt dravel i nästan tio minuter utan att kunna förklara vad det gick ut på. Till slut erkände han att han sålde något jag inte behövde köpa. Detta är ju fundamentalt men det var verkligen inte så han först framställde det.
 
  • Gilla
Dr sandalninjan och 1 till
  • Laddar…
Hade besök för ca 2 veckor sedan. Även jag kan instämma i samma agerande. Det låter som man är där på uppdrag av ägaren till fibernätet som uppgraderar något i systemet till att man visst bara var en simpel säljare av internetanslutning.
Köpte inget men skäms att jag slösade bort min tid på att lyssna klart. Ska bättra mig och avhysa dom snabbare nästa gång
 
  • Gilla
Dr sandalninjan och 2 till
  • Laddar…
Nu kom nästa skojare och ringde på dörren om samma sak, fast nu från någon annan underleverantör inom iTUX. Minns inte vilken. Denne tjomme påstod att vi skulle få en försämring i nuvarande fibern. märkligt, hur vet han det, och vad har han med det att göra? Vet han ens vilket abonnemang jag har? Nuvarande erbjuder f.n. 10 ggr mer än övriga leverantörer.

Samma som förra kunde han inte reda ut besticken varken kommersiellt eller tekniskt. Jag bad honom förklara mycket kortfattat vad han ville. Gick inte. Sa då att nu har du fem sekunder på dig att säga vad du vill. Räknade till fem. Slängde dörren i ansiktet på honom. Case closed. Till dess att nästa nasare kommer...
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Fick besök av Tele2 förra veckan. Vi har idag tv, bredband, hbo, cmore och viaplay via telia. Säljaren från tele2 gav ett väldigt bra erbjudande som hade resulterat i att månadskostnaden hade minskat med mer än hälften. ALLT vi har via Telia skulle ingå, med prisgaranti. Vi skulle aldrig behöva betala mer om vi inte ändrar på något. Då detta lät för bra för sant, så frågade jag 4-5 ggr om detta verkligen stämde. Det gjorde det givetvis. Eftersom vi har ångerrätt så gick vi med på avtalet.

Dagen efter ringde Tele2 för att kolla om vi var nöjda. Eftersom allt lät för bra för att vara sant så gick jag igenom vad säljaren sålt till oss, det var inte mycket som stämde. Vi hade tecknat avtal enbart på tv och bredband i två år. Inga playtjänster alls och ingen prisgaranti.

Medarbetaren på Tele2 var inte så nöjd med sin säljarkollega och hade full förståelse för att jag använde ångerrätten…
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
R
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Fick besök av Tele2 förra veckan. Vi har idag tv, bredband, hbo, cmore och viaplay via telia. Säljaren från tele2 gav ett väldigt bra erbjudande som hade resulterat i att månadskostnaden hade minskat med mer än hälften. ALLT vi har via Telia skulle ingå, med prisgaranti. Vi skulle aldrig behöva betala mer om vi inte ändrar på något. Då detta lät för bra för sant, så frågade jag 4-5 ggr om detta verkligen stämde. Det gjorde det givetvis. Eftersom vi har ångerrätt så gick vi med på avtalet.

Dagen efter ringde Tele2 för att kolla om vi var nöjda. Eftersom allt lät för bra för att vara sant så gick jag igenom vad säljaren sålt till oss, det var inte mycket som stämde. Vi hade tecknat avtal enbart på tv och bredband i två år. Inga playtjänster alls och ingen prisgaranti.

Medarbetaren på Tele2 var inte så nöjd med sin säljarkollega och hade full förståelse för att jag använde ångerrätten…
Och dessutom är huvudsyftet att de fysiskt ska flytta din fiber in i sitt nät, vilket inte ens säljarna verkar veta/förstå/erkänna. Så om man ångrar sig långt senare så går det inte att byta tillbaka om inte den ursprungliga fiberleverantören går med på det.
 
  • Wow
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Nu är de ute och dörrrknackar igen tele2 på villor med öppen fiber. Totalt oseriösa, försöker låta som en myndighet, svänger sig med "öppen fiber, skanova, avreglering" etc helt osammanhängande för att det ska låta officiellt. Går inte att förstå vad han säger, trots att jag vet exakt hur det fungerar.

Totalt ljug,
t2:"vi är här för att informera dig om att det skett ändringar i området som du måste ta ställning till"
t2:"Det är ny fiber nu"
jag: "ska ni gräva ner ny fiber till min villa?"
t2: åmar sig, "vi har investerat i ny fiber som ger bättre kvalite"
jag: "jag har redan fiber, vad är det för fiber ni pratar om"
osv osv osv
till sist
t2: "ja alltså vi har investerat i fiber i vårat eget nät"
jag: "så du vill sälja på mig bredband och TV?"
t2: Vägrar säga ja, börjar om från början med sitt manus, jag slänger igen dörren


Målet är som flera andra skrivit att koppla om fibern fysiskt till tele2 från öppen-fiber så de låser in kunderna. Efter att ha försökt flytta bort ett telefoinnummer från tele2 kan jag tänka mig att det är omöjligt att koppla ur när deras lockpris på 2 år tar slut. Men inget av detta sa han, utan det får man läsa sig till på hemsidan.

Att min fiber redan är direktkopplat till bahnhof visste han inte och det tog jag inte upp
 
  • Gilla
Flipbed och 5 till
  • Laddar…
Jo jag har haft nytt besök av dom jag med för några veckor sedan. Även denna gången började dom med att fråga om man fått den förhandsinformation som skulle ha delats ut… eftersom vissa grannar inte heller verka ha fått detta. Ja även det lögn båda gångerna eftersom sådan förhandsinformation styrker att det är seriöst och uppdrag åt nätägaren eller liknande. Men eftersom många då skulle förbereda sig så har naturligtvis inget delats ut i förväg om deras besök.

slösade nog bara bort 20 sekunder av mitt liv denna gången och 15 av dom var vägen till och från dörren.
 
hsd
Dessutom ringer de och påstår att tele2 har tagit över fibern :rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Min fru öppnade häromdagen när de ringde på. De har redan varit här två ggr då jag öppnat dörren. Hon svarade att vi aldrig köper direkt av dörrförsäljare och frågade efter skriftlig information. De hade inget skriftligt att dela med sig av så det slutade där.
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Var en kille här för ett tag sedan och ville att jag skulle byta till något, kanske var det Tele2, men jag frågade om de kunde erbjuda 10Gbps... vi har 100Mbps... och 250... jo, men har ni 10Gbps... menar du Gb?! Ja. Nej sa han och slank iväg :rofl:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.