Strip Strip skrev:
Jag är en trogen och lojal kund och förväntar mig att bli behandlad som en sådan. Jag samlar mina affärer på ett ställe och håller mig till det. Höjningar varje år - självklart - men både en kraftig försämring av produkten och dessutom 25% höjning av premien tyckte jag var oskäligt.
Det är för naivt. Det lönar sig inte att stanna kvar hos samma bolag över lång tid.
25% har jag nog inte drabbats av men 10-15% är inget ovanligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
wildeside
Strip Strip skrev:
Ja, faktiskt första gången. Jag är en trogen och lojal kund och förväntar mig att bli behandlad som en sådan. Jag samlar mina affärer på ett ställe och håller mig till det. Höjningar varje år - självklart - men både en kraftig försämring av produkten och dessutom 25% höjning av premien tyckte jag var oskäligt.
Ingen i tråden verkar höja på ögonbrynen, men jag gissar att de flesta svor långa eder när bränspepriset gick upp några kronor :thinking:
Japp jag betalar försäkringen 1 gång per år så en höjning på 25%= ca 1000 kr kan jag ta och inse att en del av den höjningen beror på dom höga bränsle och el priser.
Värre är det med bränslepriset som jag drabbas av flera gånger i månaden och ökat 500 kr varje gång jag tankar och elpriset drabbar mej varje månad när den ska betalas med en kraftig höjning av priset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur påverkar covid och kriget skadekostnaderna för villaförsäkring?
Råvaror har blivit dyrare, det är brist på vissa komponenter och vi har en inflation.
Vilket gör det dyrare att återställa en vatten eller brand skada.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Avig JJohansson1 skrev:
Råvaror har blivit dyrare, det är brist på vissa komponenter och vi har en inflation.
Vilket gör det dyrare att återställa en vatten eller brand skada.
Sen beror det på var man bor också, bor du i ett berikat område där husen och bilarna fattar eld titt som tätt så går försäkringspremierna upp. När jag flyttade fån Malmö till Lomma så sjönk kostnaden för bilförsäkringen med en tusenlapp, samma bil samma körsträcka fortfarande parkerad på gatan (eller garageuppfart) bara 9 km bort. Det kom en utbetalning på några hundra (för kvarvarande tid av försäkringen) så fort jag skev mig på nya adressen.

Det kan ju vara så att TS område drabbats av fler försäkringsskador än tidigare och det är därför som premien höjs så kraftigt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag är ingen expert på skadeförsäkring (pysslar med livförsäkring) men jag kan tänka mig att det faktum att många fler jobbar hemifrån ökar frekvensen på exempelvis vattenskador.

Dessutom blir det dyrare att laga skador.
Att det blivit dyrare att reparera köper jag, men vattenskada minskar kanske med hemarbete eftersom det upptäcks direkt och inte när jag kommer hem på kvällen.
 
C
Strip Strip skrev:
Inte nog med att försäkringsbolaget plockat bort olycksfallsförsäkringen ur paketet - man har dessutom höjt priset med 25% mot året innan.
När tecknade du försäkringen? Försäkringsbolagen har tyvärr hamnat i cirkeln med stora nyteckningsrabatter som sedan mer eller mindre successivt avvecklas och slår över till kompensation för nyteckningsrabatter till nya kunder.

Vill man ha "bästa" premie måste man byta bolag varje år, och ju fler som byter varje år desto dyrare blir det att vara trogen kund. Helt bakvänt :(
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan du inte räkna ut det?
Bara att fundera på att allt blivit dyrare eventuella ersättningar från försäkringen kommer att öka i kostnad!
Jo det är dyrare att ersätta skadat, det köper jag. Sedan beror det ju på hur många skador som uppstår. Kanske färre som ska ersättas då vi minimerat vissa aktiviteter under pandemin? Eller fler inom några områden.
 
Düsseldorff
P Pin skrev:
Att det blivit dyrare att reparera köper jag, men vattenskada minskar kanske med hemarbete eftersom det upptäcks direkt och inte när jag kommer hem på kvällen.
Jag tänkte mer att diskmaskinen körs mycket mer eftersom lunchen äts hemma. Så har det i alla fall varit för mig under pandemin. Men som sagt, jag vet inte hur det ser ut på en kollektiv nivå.

Att det däremot har blivit väsentligt mycket dyrare att laga en skada, det vet jag.
 
  • Gilla
Ceemm
  • Laddar…
Det krassa sanningen är att det aldrig lönar sig att vara lojal eller stamkund. Lägg några timmar varje år på att undersöka priser, villkor och servicebenägenhet hos olika bolag och förhandla och byt.

Att få rabatt för att man samlar sina försäkringar är nog den största bluffen någonsin som försäkringsbolag kommit med. Hittills har aldrig rabatten kommit i närheten av att sprida försäkringarna där det är bäst pris. Sen kan det vara andra saker som avgör, t ex bättre villkor, självrisk mm. Men priset kan de aldrig slå med en samlingsrabatt.

Jag sparar många tusenlappar per år på att byta försäkringsbolag. Jag har inte ens hemförsäkring och villaförsäkring hos samma bolag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Düsseldorff
Bart Bart skrev:
Det krassa sanningen är att det aldrig lönar sig att vara lojal eller stamkund. Lägg några timmar varje år på att undersöka priser, villkor och servicebenägenhet hos olika bolag och förhandla och byt.

Att få rabatt för att man samlar sina försäkringar är nog den största bluffen någonsin som försäkringsbolag kommit med. Hittills har aldrig rabatten kommit i närheten av att sprida försäkringarna där det är bäst pris. Sen kan det vara andra saker som avgör, t ex bättre villkor, självrisk mm. Men priset kan de aldrig slå med en samlingsrabatt.

Jag sparar många tusenlappar per år på att byta försäkringsbolag. Jag har inte ens hemförsäkring och villaförsäkring hos samma bolag.
Som chefsjurist på ett försäkringsbolag kan jag ju snabbt dra slutsatsen att du är den sämsta kund vi kan tänka oss. Vilket är toppen ur ditt perspektiv. Fortsätt så!
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Så är det nog, jag ger dock varje bolag en möjlighet att sälja in sin lösning till mig. Priset är inte alltid avgörande som sagt. Problemet är att paketeringarna och priserna är väldigt statiska för säljaren jag pratar med. Det finns inte mycket förhandlingsutrymme för denne utöver samlingsrabatten.
 
Düsseldorff
Bart Bart skrev:
Så är det nog, jag ger dock varje bolag en möjlighet att sälja in sin lösning till mig. Priset är inte alltid avgörande som sagt. Problemet är att paketeringarna och priserna är väldigt statiska för säljaren jag pratar med. Det finns inte mycket förhandlingsutrymme för denne utöver samlingsrabatten.
Problemet med säljarna är i de flesta fall att de är några tjommar med ingen eller mycket liten erfarenhet av försäkring i "verkligheten". De ska bara sälja. Därför kan man inte ge dem för lösa tyglar för risken är för stor att de säljer försäkringarna för billigt vilket i förlängningen leder till att bolaget inte har täckning för kollektiva skador.
 
Jag är helt med dig där. Jag arbetar själv med tjänsteförsäljning och paketering av de samma. Men det innebär också att jag som kund är mer benägen att byta bolag då utrymmet för förhandling är dåligt.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Jag brukar ringa de bolag vi har tjänster från och "diskutera" förlängning och pris, gör det inte varje år. Brukar då kunna få något "erbjudande", men hos vissa måste det kopplas vidare. De som ringt upp har sällan kunnat erbjuda pris som gör det värt att byta, är väl också lite bekväm;)
Senast var det el i juli förra året som låstes till sep 2024, ångrade det strax efter och grämde mig då..........
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Bart Bart skrev:
Det krassa sanningen är att det aldrig lönar sig att vara lojal eller stamkund.
Precis, det är de "lojala" (snarare lata/bekväma eller omedvetna) kunderna som skall bära bördan av den allt intensivare jakten på "nya" kunder. Men detta förfarande röker ju i sin tur ut de lojala kunderna och till slut brakar hela systemet ihop. Man behöver inte vara professor för att räkna ut att nyteckningsrabatter inte är en affärsmodell som är långsiktigt hållbar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.