Jag fick en veritabel chock när min senaste faktura på villa/hemförsäkringen kom härom dan. Inte nog med att försäkringsbolaget plockat bort olycksfallsförsäkringen ur paketet - man har dessutom höjt priset med 25% mot året innan.

Är den fria marknaden så fri att man godtyckligt kan justera priset som man känner för, eller finns det begränsningar?
 
Är du inte nöjd så får du väl byta.
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
25 procent är tyvärr ingen ovanlig nivå de höjer med. Fler som inte märker det eller inte orkar byta än de som uppmärksammar det och lämnar försäkringsbolaget verkar det som.
 
A Argastesnickaren skrev:
Är du inte nöjd så får du väl byta.
Bra svar på en fråga som inte är ställd (y)

Edit:
TS är inte avsett att vara ett missnöjesinlägg, jag undrar faktiskt precis det som står: Finns det någon styrning av försäkringsbolagen eller är de helt fria att göra vad de vill.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
25 procent är tyvärr ingen ovanlig nivå de höjer med. Fler som inte märker det eller inte orkar byta än de som uppmärksammar det och lämnar försäkringsbolaget verkar det som.
Ja, enligt försäkringsbolaget är jag den enda som klagat :rofl:
 
  • Haha
  • Wow
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Många klickar runt (ringer runt) och dealar varje år för att pressa priset.
Sen året efter kommer höjningen till det normala och karusellen börjar om igen.
Försäkringsbolag är ju inga välgörenhetsbolag utan drivs ju av att tjäna pengar.
Ett litet bolag som åker på några rejäla smällar blir ju tvungna att höja sina priser.
Har själv samlat alla mina försäkringar i ett bolag som är både stort och har bra rykte lokalt på orten.
Nån gång om året ringer andra och försöker locka över mig med lockpriser som ligger precis som mitt gamla bolag.
På frågan varför jag då ska byta när det inte blir billigare än det som jag haft i 30 år har dom svårt att förklara.
När följdfrågan då kommer hur mycket höjer ni nästa år när kampanjen är slut så brukar samtalet ta slut.
Så långt svar, men är du nöjd med bolaget och dom andra inte är avsevärt billigare på samma produkt stanna kvar.
Finns det alternativ som är bättre (billigare) för samma sak byt:)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Försäkringsbolag har rätt att sätta vilka priser de vill och neka vilka de vill.
Undantag för trafikförsäkring då.

I år kommer det en större höjning än normalt.
Det är på grund av att skadekostnaderna på grund av covid och nu kriget påverkar skadekostnaderna hårt.
Försäkringsbolag måste även prissätta för kommande år och försöka räkna in förväntade ökningar på skadekostnaderna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Bra svar på en fråga som inte är ställd (y)

Edit:
TS är inte avsett att vara ett missnöjesinlägg, jag undrar faktiskt precis det som står: Finns det någon styrning av försäkringsbolagen eller är de helt fria att göra vad de vill.
De kan sätta vilket pris som helst utifrån att det är marknadspriser. Även om du inte "ställt frågan" så är det möjligheten att byta som påverkar. Det hänger ihop de två delarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jag fick en veritabel chock när min senaste faktura på villa/hemförsäkringen kom härom dan. Inte nog med att försäkringsbolaget plockat bort olycksfallsförsäkringen ur paketet - man har dessutom höjt priset med 25% mot året innan.

Är den fria marknaden så fri att man godtyckligt kan justera priset som man känner för, eller finns det begränsningar?
Samma visa varje år med försäkringarna man har (bil, bostad, båt,...) att man måste konkurrensutsätta bolagen. Inget nytt under solen.
Är det första gången du råkat ut för det?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Avig JJohansson1 skrev:
Försäkringsbolag har rätt att sätta vilka priser de vill och neka vilka de vill.
Undantag för trafikförsäkring då.
Det stämmer inte riktigt. På kollektiv nivå är det korrekt att försäkringsbolaget får sätta de premier som behövs för att täcka riskerna i kollektivet. Men skillnader inom kollektivet måste vara möjliga att motivera och objektivt godtagbara.

Ett försäkringsbolag får inte heller neka någon att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten, om det inte finns objektivt godtagbara skäl (exempelvis en kraftigt förhöjd risk för framtida försäkringsfall).
 
  • Gilla
Avig
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det stämmer inte riktigt. På kollektiv nivå är det korrekt att försäkringsbolaget får sätta de premier som behövs för att täcka riskerna i kollektivet. Men skillnader inom kollektivet måste vara möjliga att motivera och objektivt godtagbara.

Ett försäkringsbolag får inte heller neka någon att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten, om det inte finns objektivt godtagbara skäl (exempelvis en kraftigt förhöjd risk för framtida försäkringsfall).
Även du har delvis rätt. För att neka behövs godtagbara skäl.

Är enligt om att prissättningen är kollektiv och enkelt baserat på risk. Men i modellerna också individuell. Ålder, (kön tills det förbjöds 2016? (Kommer inte ihåg)) tidigare skador osv. Precis som du säger måste det vara möjligt att motivera prisskillnader.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Avig JJohansson1 skrev:
Försäkringsbolag har rätt att sätta vilka priser de vill och neka vilka de vill.
Undantag för trafikförsäkring då.

I år kommer det en större höjning än normalt.
Det är på grund av att skadekostnaderna på grund av covid och nu kriget påverkar skadekostnaderna hårt.
Försäkringsbolag måste även prissätta för kommande år och försöka räkna in förväntade ökningar på skadekostnaderna.
Hur påverkar covid och kriget skadekostnaderna för villaförsäkring?
 
wildeside
P Pin skrev:
Hur påverkar covid och kriget skadekostnaderna för villaförsäkring?
Kan du inte räkna ut det?
Bara att fundera på att allt blivit dyrare eventuella ersättningar från försäkringen kommer att öka i kostnad!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Düsseldorff
P Pin skrev:
Hur påverkar covid och kriget skadekostnaderna för villaförsäkring?
Jag är ingen expert på skadeförsäkring (pysslar med livförsäkring) men jag kan tänka mig att det faktum att många fler jobbar hemifrån ökar frekvensen på exempelvis vattenskador.

Dessutom blir det dyrare att laga skador.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Samma visa varje år med försäkringarna man har (bil, bostad, båt,...) att man måste konkurrensutsätta bolagen. Inget nytt under solen.
Är det första gången du råkat ut för det?
Ja, faktiskt första gången. Jag är en trogen och lojal kund och förväntar mig att bli behandlad som en sådan. Jag samlar mina affärer på ett ställe och håller mig till det. Höjningar varje år - självklart - men både en kraftig försämring av produkten och dessutom 25% höjning av premien tyckte jag var oskäligt.
Ingen i tråden verkar höja på ögonbrynen, men jag gissar att de flesta svor långa eder när bränspepriset gick upp några kronor :thinking:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.