M Manfreds skrev:
Gissningen är att det inte alls har fastighetsbestämts utan att kommunen helt enkelt har lagt in en mycket högre noggrannhet än vad de egentligen har.
Det är väl Lantmäteriet som lägger in gränser och inte kommunen.
 
Sen tycker jag att kommunen skulle va skyldiga att sköta/trimma strandremsan minst en gång i månaden. Ingen vinner på att det blir urskog precis i vattenbrynet.
 
Det där är äkta fake news, även om man kan undra om alla dessa bryggor har rätt tillstånd för det har skett en del ombyggnationer på byggfronten de senaste åren.
Det finns värre saker som händer i kommunen, som att det plötsligt ges bygglov till flerbostadshus i ett gammalt villaområde med nyss antagen detaljplan som bara tillåter 1-2 familjshus.
Vem som mutats framgår inte.
Ett område med 6 gamla villor har fått dispens från detaljplan, allt uppköpt till marknadspris av en exploatör som ska bygga 191 bostadsrätter.
Skönt att man snart ska flytta därifrån....
 
  • Gilla
  • Wow
Daniel Larsson och 9 till
  • Laddar…
Historia i ämnet.
Jag jobbade på en byggfirma där chefen var polare med mycket fint folk, så vi hade mycket jobb hos kändisar, politiker, företagsledare, kungligheter mm, folk med gott om pengar helt enkelt.
Nån stans i trakterna som tråden handlar om hade vi ett jobb där en sjöstuga skulle byggas, och hela strandkanten pålas med stockar så det blev en kaj. Det muddrades även för segelbåtsdjup.
Ägaren bodde utomlands vintertid när jobbet gjordes, men när det började bli klart vid vårkanten kom han hem och inspekterade. Gick ett varv ner mot sjön, runt stugan och sen upp på huvudbyggnadens altan.
"Sänk byggnaden en meter, den stör utsikten, och flytta ut pinnarna 2 meter så jag får mer yta vid vattnet"
(Pinnarna=pålarna)
Min kollega som var verkmästare hade inte sett några tillstånd eller bygglov, och trodde inte att det fanns några.
 
  • Gilla
Daniel Larsson och 3 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Enligt hittas tomtkarta så slutar tomtgräns en bra bit upp

Man kanske ska ta en båttur dit, sola, bada och ha picknick på stranden/bryggan

Blir dem sura kan man ju bara säga att man är på allmän mark
tomtgränserna på Hitta.se är inte korrekta. Går inte att enbart gå på dessa. Det som gäller och håller i rätten är de markpinnar som finns irl. Alt mer korrekt än hitta är kartorna på Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 4 till
  • Laddar…
Täby verkar ju ha inlett en tillsyn

De i "150 miljonersvillan" är kränkta

av 10 granskade bryggor i den strandlinjen är 7 svartbyggen. I det ingår helikopterplattformen

Sen verkar täby ha fullt upp med alla anmälningar så de kommer till gräddhyllan nån gång 2050. När de satt dit alla som målat husen med fel kulör först.
 
  • Gilla
  • Haha
Meriwether och 8 till
  • Laddar…
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här storyn har ju allt!

Rika villaägare med sjöutsikt i Täby har annekterat kommunens mark, skaffat sig privata stränder, bryggor och helikopterplattor och hindrar allmänhetens tillträde. Allemansrätten, strandskyddet, Sveriges kanske mest hatade kommun gör inte så mycket och ja, rika på riktigt roffar åt sig. Och det hela är på tapeten p g a en story i en av de få uttalade vänstertidningarna som finns i Sverige.

Ja, "Täby" har trendat på Twitter idag. (Sällan byggfrågor får någon uppmärksamhet där.) Bubblare i denna story är okända servitut och är det så illa med kommunens som det har sålts in?

Paywall:
[länk]

Är det Näsby?
Täby kommun är korrupt och det är nu Erik Andersson som är ordförande sedan några år. Han var tidigare Byggnadsnämndens ordförande men satt däremellan ett tag i Riksdagen. Kommunen är populär men problemet med dessa frågor är att de behöver skattebetalare som de faktisk har och gör kommunen rik. Täbyborna sliter hårt på dagarna och orkar därför inte engagera sig i dessa frågor. Tjänstemännen är de som styr och ställer likt en diktator. Tjänstemännen bryr sig inte ett dugg om kommuninvånarna utan kör gärna över dem via sina dyra advokater på Fylgia. Har du rätt känningar så kan det gå såhär bra att få en sjötomt. av Täby Kommun. Det ni ser på bilden är allmän mark, Drakskeppsvägen 25B. Bild tagen 30 april 2022. Jag har frågat kommunen om jag får nyttja marken själv men inte fått svar. För att hitta en korruptare kommun får
man åka till Österåker. Omstridd gräsmark längs Drakskeppsvägen med pågående konstruktion och utsikt över vattnet, avgränsad av ett byggstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Öckeröhus och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad säger gränsbestämningen? Hör det utfyllda området till fastigheten?
Det utfyllda/nya området tillhör den fastighet det ligger på men får, om det inte är mer än ett par meter, nyttjas såsom egen mark av den angrändande fastigheten om det inte uppstår olägenheter för "strandfastigheten".

Sök på "uppgrundning"

https://www.nacka.se/boende-miljo/l...stighetsgranser/allmant-om-fastighetsgranser/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad klassas detta strandområde efter 1979 som? Omplanerades det som allmän plats eller är det fortfarande kvartersmark?

Löste kommunen in mark, d v s delat av de tomter som fanns?
Lantmäteriet kartapp Min Karta tillsammans med Lantmäteriets tjänst Vem.äger fastigheten är kalas bär man vill reka trevliga stränder. Jag skulle inte tveka en sekund att snacka upp mitt tält på denna kommunala strandremsa, liksom bara för att jag kan och lite för att jag är en röv. Tyvärr kostar det enbart förvärvad tusenlapp att köra bil dit, men ja... kanske kan ta och styra semestern mot lite Täby-safari

TÄBY VIGGBYHOLM 74:29
Lagfart
TÄBY KOMMUN (orgnr: 212000-0118)
KOMMUNLEDNINGSKONTORET
18380 TÄBY
 
  • Gilla
  • Arg
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
E Erik den Store skrev:
Täby kommun är korrupt och det är nu Erik Andersson som är ordförande sedan några år. Han var tidigare Byggnadsnämndens ordförande men satt däremellan ett tag i Riksdagen. Kommunen är populär men problemet med dessa frågor är att de behöver skattebetalare som de faktisk har och gör kommunen rik. Täbyborna sliter hårt på dagarna och orkar därför inte engagera sig i dessa frågor. Tjänstemännen är de som styr och ställer likt en diktator. Tjänstemännen bryr sig inte ett dugg om kommuninvånarna utan kör gärna över dem via sina dyra advokater på Fylgia. Har du rätt känningar så kan det gå såhär bra att få en sjötomt. av Täby Kommun. Det ni ser på bilden är allmän mark, Drakskeppsvägen 25B. Bild tagen 30 april 2022. Jag har frågat kommunen om jag får nyttja marken själv men inte fått svar. För att hitta en korruptare kommun får
man åka till Österåker.[bild]
Kommunal mark är väl i de flesta fall allmän platsmark och då bör det väl vara fritt fram att vistas där, smälla upp ett tält för en natt
 
  • Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
G Goelette skrev:
Sen tycker jag att kommunen skulle va skyldiga att sköta/trimma strandremsan minst en gång i månaden. Ingen vinner på att det blir urskog precis i vattenbrynet.
Djurlivet mår bra av en otrimmad strandlinje
 
  • Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
Med den ersättningen kanske de oxå kan betala till de kommuner som de skickat till i form av social dumpning.
 
  • Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
Finns det inga våghalsiga aktivister som kan ro dit och festa lite på de allmänna ytorna? Bryggorna får man lägga till vid oavsett om de är på privat mark eller ej.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
G Goelette skrev:
Sen tycker jag att kommunen skulle va skyldiga att sköta/trimma strandremsan minst en gång i månaden. Ingen vinner på att det blir urskog precis i vattenbrynet.
Men i det här fallen så blir det ju bara knösarna med "strandtomt" som gynnas/vinner på att stranden sköts. Så är det verkligen lämpligt att nyttja kommunen som deras privata fastighetsskötare?
 
  • Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.