GlennB GlennB skrev:
När du skriver saker som ovan börjar jag fundera på om du någonsin arbetat annat än i ditt eget företag ?

Jag kan se vad min arbetsgivare fakturerar kunden för min arbetstid, det är dessutom olika timpris beroende på vad jag gjort (i praktiken beror det på vilken kod jag registrerat tiden på). Jag kan även se påslagen som görs för material jag beställt åt kunden.

Exakt hur ska jag använda den informationen när jag löneförhandlar ?

Dels kostar en anställd MYCKET mer för företaget än den anställdas timlön, arbetsgivaravgift (aka skatt), lokaler, semester, sjukdagar, föräldradagar, utbildningar, administration, förmåner osv osv osv.
En anställd kostar typ ca 54 procent av lönen? Sen tillkommer kläder, utrustning, telefon osv osv

Du jobbar som?

Där du är löntagare, er inköpslista är den till allmän beskådan?

Där du får ut din lön, hur deras affärs ide är ju deras ensak. Det är inte säkert att det funkar för mitt, jobbar vi ens med samma sak??
Om du nu vet så mycket om att driva ett företag varför vet du inte ens det?

Läs mina tidigare inlägg i den här tråden.
 
M mojjen skrev:
Du har uppenbarligen ingen som helst aning hur det funkar. Detaljhandeln skulle aldrig köpa av en grossist. De köper av samma källa , fabrik eller importör som grossisten. Grossisten är inget annat än en detalj handel för branchfolk, med ett otroligt snedvridet prissystem. De är generellt dyrare till hantverkarna öven på netto nivå än andra konsument inriktade dwtaljhandlare som för samma sortiment. Men de har hög tillgänglighet vilket motiverar ett lite högre pris. Det priset på nettolistan dvs efter sina rabatter är deras verkliga utpris, med vissa skillnader beroende på volym kund. De sätter superhöga grundpriser som inte har någon förankring varken mot marknadspriser eller ens är tänkta att användas mot slutkund. Det är sen på hantverkssidan man missbrukar dessa siffror. Jag vet inte om du bara vill provocera, är totalt naiv eller bara hör till den här ganska hatade gruppen som blåser kunder med uppblåsta priser, som man försöker försvara bakom påhittade ”listpriser” hos grossisterna.
Utöver att jag själv ör kund till grossiter idag, så har jag även jobbat dom säljare som leverantör till grosistmarknaden inom både el och vvs ett antal år. Så har relativt god insikt i hela spelet från båda sidor.
Okej, för jag saxade nästan det där rakt av med vad jag fick upp från google Q&A. Antar att wikipedia och dom andra har fel och du har rätt. Fan också, nästan gång så lovar jag att bara lyssna på dig. 2 tummar upp.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Okej, för jag saxade nästan det där rakt av med vad jag fick upp från google Q&A. Antar att wikipedia och dom andra har fel och du har rätt. Fan också, nästan gång så lovar jag att bara lyssna på dig. 2 tummar upp.
Ja, det stämmer för grossister. Men de handlare vi diskuterar här är inte grossister även om de kallar sig det. De är fackdetaljister.
 
  • Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det stämmer för grossister. Men de handlare vi diskuterar här är inte grossister även om de kallar sig det. De är fackdetaljister.
Det är ju nästan som att det inte går att lita på de där "grossisterna", av någon anledning...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Läs mina tidigare inlägg i den här tråden.
Jag brukar kunna hänga med rätt bra i trådar, men denna har dragit iväg rejält.

Jag förstår inte varför du försvarar hittepåprislistorna om du säger att du själv inte jobbar med dem som priser utan är öppen med dina kunder var de kan förvänta sig att få betala.

Det måste finnas tillräckligt många oseriösa firmor därute eftersom dessa trådar drar igång så livliga diskussioner.

För massor av år sen fick jag sommarjobba på farsans jobb med att korrläsa en massa listor jag inte hade en aning om vad det var. Han jobbade på ett företag som gjorde kalkylprogram för el och vvs (och delvis ägdes av EIO har jag för mig de hette, men de gjorde sig av med verksamheten), oavsett de fortsatte jobba med kalkylprogram och prislistor. Jag kan förstå att det behövs nån form av standardiserade prislistor som används av företag för att räkna på arbeten och att listorna behöver ha utrymme för rabatter. Problemet är ju att de är helt i det blå. Hade de inte varit i kronor utan i en påhittad valuta så hade det varit helt ok. För då hade ingen lutat sig mot listan. Ta bort kronor ur listan, en blandare kan få kosta 1000 eller 100.000 som används i kalkyler och sen omsätts till ett pris.

Det är jättesvårt för en kund att värdera vad komponenter ska kosta om inte hantverkaren kan ge en bra förklaring. Kanske kunde hantverkaren ge en exempelprislista på säg de 20-30 vanligaste artiklarna av känt märke. Ett par vattette rördelar, ett 15mm kopparrör per meter, en blandare och en toastol. Om alla valde samma exempelvaror skulle man få en känsla för prisnivån. På el kunde det vara ett par vanliga typer av kabel per meter, några uttag och brytare av känt märke. Problemet just nu är väl att det varit svårt få tag på nån som ens vill ge en offert. Är det tillräcklig kris, det är svart i taket eller toan svämmar över, då kanske man faktiskt skiter i priserna och tar en med femdubbel materialkostnad utan att bli lurad - ungefär som kaffet på flyget, det kan vara värt 100 spänn med en kopp om man bara är tillräckligt kaffesugen. Men jag tror många tror de gör en bra affär men sen blir lurade av att prismodellen är så otydlig.

För företag som gör upphandlingar antar jag att situationen är en helt annan och kanske funkar prislistorna bra där, om alla som tar in offerter kan jämföra och har tillgång till priserna.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det stämmer för grossister. Men de handlare vi diskuterar här är inte grossister även om de kallar sig det. De är fackdetaljister.
Okej, jag vet dock inte skillnaden
D Daniel 109 skrev:
Ägnar du dig åt trolling, eller förstår du verkligen inte? Du måste vara den enda som inte lyckas förstå argumenten. Det handlar ju inte om att du inte håller med, de verkar ju fullständigt gå över huvudet på dig. Om det nu inte är trolling du ägnar dig åt. I så fall lyckas du ju bra.

Dessa så kallade grossister är inte grossister. De är detaljhandel. Grossister handlar med större partier, inte enstaka varor. Benämningen grossist används enbart för att slutkunden ska tro att det är bättre pris än den vanliga fackhandeln.
Nej jag fattar inte och har fram tills nu varit totalt ointressant vad en grossist eller skillnaden är, därför saxade jag nästan rakt av vad en grossist var för någonting på google för att inte påstå något fel men nu påstår du att dom inte är en grossist vad är skillnaden?
Du högt påläste inom sådant här viktigt kunnande som jag aldrig faktiskt har lärt mig men jag kanske är för gammal?
Lär man sig sådant här i skolan nu för tiden?

Men sitter nu och ser en inlägg ifrån 14 september 2021 där du sitter och diskuterar precis samma sak som nu och nu sitter du igen fortfarande och tjurar om samma sak visar ju att du måste ju gå ut och göra något annat.

Jag har suttit här i 2 dagar och börjar få lite lätt panik.
 
J JohanLun skrev:
Jag brukar kunna hänga med rätt bra i trådar, men denna har dragit iväg rejält.

Jag förstår inte varför du försvarar hittepåprislistorna om du säger att du själv inte jobbar med dem som priser utan är öppen med dina kunder var de kan förvänta sig att få betala.

Det måste finnas tillräckligt många oseriösa firmor därute eftersom dessa trådar drar igång så livliga diskussioner.

För massor av år sen fick jag sommarjobba på farsans jobb med att korrläsa en massa listor jag inte hade en aning om vad det var. Han jobbade på ett företag som gjorde kalkylprogram för el och vvs (och delvis ägdes av EIO har jag för mig de hette, men de gjorde sig av med verksamheten), oavsett de fortsatte jobba med kalkylprogram och prislistor. Jag kan förstå att det behövs nån form av standardiserade prislistor som används av företag för att räkna på arbeten och att listorna behöver ha utrymme för rabatter. Problemet är ju att de är helt i det blå. Hade de inte varit i kronor utan i en påhittad valuta så hade det varit helt ok. För då hade ingen lutat sig mot listan. Ta bort kronor ur listan, en blandare kan få kosta 1000 eller 100.000 som används i kalkyler och sen omsätts till ett pris.

Det är jättesvårt för en kund att värdera vad komponenter ska kosta om inte hantverkaren kan ge en bra förklaring. Kanske kunde hantverkaren ge en exempelprislista på säg de 20-30 vanligaste artiklarna av känt märke. Ett par vattette rördelar, ett 15mm kopparrör per meter, en blandare och en toastol. Om alla valde samma exempelvaror skulle man få en känsla för prisnivån. På el kunde det vara ett par vanliga typer av kabel per meter, några uttag och brytare av känt märke. Problemet just nu är väl att det varit svårt få tag på nån som ens vill ge en offert. Är det tillräcklig kris, det är svart i taket eller toan svämmar över, då kanske man faktiskt skiter i priserna och tar en med femdubbel materialkostnad utan att bli lurad - ungefär som kaffet på flyget, det kan vara värt 100 spänn med en kopp om man bara är tillräckligt kaffesugen. Men jag tror många tror de gör en bra affär men sen blir lurade av att prismodellen är så otydlig.

För företag som gör upphandlingar antar jag att situationen är en helt annan och kanske funkar prislistorna bra där, om alla som tar in offerter kan jämföra och har tillgång till priserna.
Kan också vara så att deras prislistor rör på sig hela tiden med jämna mellanrum i och med att priset på kopparn styr rätt rejält.
Och då ska vi inte ens prata om dessa priser som stiger i princip varje dag nu, på alla marknader gissar jag på inte bara vår.

Jag försvarar dom inte, jag sitter och svarar på era påståenden så gott jag vet och kan. Ser du någon annan som gör det ?? Ska ni bara sitta och hetsa varandra , leder det någon vart?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Okej, för jag saxade nästan det där rakt av med vad jag fick upp från google Q&A. Antar att wikipedia och dom andra har fel och du har rätt. Fan också, nästan gång så lovar jag att bara lyssna på dig. 2 tummar upp.
Nu har jag inte saxat något från wikipedia utan bara kommenterat utifrån wgenupplevda erfarenheter både som leverantör och kund bland flertalet av sveriges el och vvs grossister.

Det är dock ingen hemlighet att stora inköp ger pressade priser. Problemet med grossen är att de mycket ofta ger högre nettopriser än andra detaljister, vilket talar för att de pressade priserna bara stärker grossistens marginal. Vi hade en grundrabatt till grossister på 38-41% på våra produkter. Direktköpande installatörer hafe 30%. Tanken med rabatten var att det skulle vara prisneutralt för installatören. Problemet är att de oftast fick det billigare hos oss pga att grosisten drog upp priserna på sin sida. Exakt det ser man uppepas idag (detta var ca 20 år sen) med en skillnaden att exponeringen ligger mot slutkund. Byggvaruhus, näthandlare har helt enkelt kapat ett led, det gör att det egentligen inte finns utrymme för så många led som skall tjäna pengar. Ot brancen gick igenom en likande fas i mitten på 2000 talet. De stors kedjorna som dustin med flera började exponera produkter för 3-5% marginal, där it specialisterna tidigare tjänat massor. Man var då tvungna att tänka om och satsa mer på tjänster och know how. Resultatet är att it konsulter tidigt började ta bra betalt för sin tid. Hantverkarsidan borde för länge sen gått igenom samma skifte, våga ta rätt betalt för tjänsterna då man inte längre kan förväntad få samma intäkter på hårdvara.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Nu har jag inte saxat något från wikipedia utan bara kommenterat utifrån wgenupplevda erfarenheter både som leverantör och kund bland flertalet av sveriges el och vvs grossister.

Det är dock ingen hemlighet att stora inköp ger pressade priser. Problemet med grossen är att de mycket ofta ger högre nettopriser än andra detaljister, vilket talar för att de pressade priserna bara stärker grossistens marginal. Vi hade en grundrabatt till grossister på 38-41% på våra produkter. Direktköpande installatörer hafe 30%. Tanken med rabatten var att det skulle vara prisneutralt för installatören. Problemet är att de oftast fick det billigare hos oss pga att grosisten drog upp priserna på sin sida. Exakt det ser man uppepas idag (detta var ca 20 år sen) med en skillnaden att exponeringen ligger mot slutkund. Byggvaruhus, näthandlare har helt enkelt kapat ett led, det gör att det egentligen inte finns utrymme för så många led som skall tjäna pengar. Ot brancen gick igenom en likande fas i mitten på 2000 talet. De stors kedjorna som dustin med flera började exponera produkter för 3-5% marginal, där it specialisterna tidigare tjänat massor. Man var då tvungna att tänka om och satsa mer på tjänster och know how. Resultatet är att it konsulter tidigt började ta bra betalt för sin tid. Hantverkarsidan borde för länge sen gått igenom samma skifte, våga ta rätt betalt för tjänsterna då man inte längre kan förväntad få samma intäkter på hårdvara.
Nu har jag precis fått lära mig att Alhsell är ingen grossist, så du kan stryka detta inlägg. Där du har jobbat och har insyn finns inte.
 
Man kan nog konstatera att så länge det finns en okunskap eller en brist på en viss tjänst så kommer personer som vill tjäna pengar på fult sätt göra det, vare sig det är taxibolag, VVS, el eller vad det nu kan vara.

Nu har jag undvikt att handla olja och torkarblad på macken, men när jag nån gång tvingats till det så har det även där varit flerdubbelt dyrare än tex biltema. När jag hade moppe i forntiden har jag för mig man kunde gå in på OK och handla slang, olja, tändstift, lampor mm till fullt rimliga priser. Tror vi hyrde videofilm, vectrex och köpte godis på macken också.

Givetvis är det en fri marknad, men det känns som vissa tar tillfället i akt att lägga på orimliga påslag för att folk antingen inte vet eller är tvingade till att handla för de priserna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja jag tackar för mig, nu är mina 70 besvarade inlägg och 2 dagar senare över. Ni får hitta någon annan som orkar driva detta vidare, för det blir lätt lite galet mycket ibland.

Dom enda som kan göra någon ändring i det här är konsumenterna, alltså era köpvanor, ställ krav. Handla inte av vem som helst. Våga avbryt en affär innan det har kommit till skott.

Tack och hej.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nu har jag precis fått lära mig att Alhsell är ingen grossist, så du kan stryka detta inlägg. Där du har jobbat och har insyn finns inte.
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nu har jag precis fått lära mig att Alhsell är ingen grossist, så du kan stryka detta inlägg. Där du har jobbat och har insyn finns inte.
Jag har aldrig sagt att jag har jobbat där. Jag sa att jag har både varit leverantör till ahlsell och är kund där idag.

Jag skulle nog påstå att exempelvis Ahlsell är något mitt emellan en grossist och detaljist. Utmärkande för en grossist är inte att ee köper in stora mängder utan att de säljer stora kvantiteter och bulk, till jutik och återförsäljare. Det gör exempelvis Ahlsell i vissa fall till projekt mm. Men när man går in och styckplockar på torget är de en renodlad detaljist. Deras aproach att man skall ”ha sitt lager hos dom” talar också för definitionen detaljist. Sist men inte minst prissättningen är idag inte gjord för konkurrensmässigt bära ytterligare ett led, I detta fallet installatören. Detta gäller ju givetvis inte allt. Jag hittar många basvaror som ahlsell är billgare än näthandeln, sett till nettopriser.
 
S
J Jonte Karlsson skrev:
Det säger nog mer om dig och de arbetsplatser du kommer i kontakt med. Du verkar inte röra dig i de vassaste kretsarna. Det är klart att om de arbetsplatser du besöker består av kontorsmänniskor som sköter administrationen för de hantverkare som sitter hos Ahlsell och fikar så förstår jag att det är ganska lågt tempo.
Jobbar man hemifrån så jobbar man knappast 100%, självklart finns det undantag men de är försvinnande minoritet. Det finns en mycket bra anledning att Elon Musk säger upp folk som vägrar göra 40 timmar per vecka på kontoret, eller som han säger själv "or pretend to work somewhere else" som i ett annat företag.

Bara att hoppas att fler företagsledare följer Elons exempel och totalförbjuder arbete hemifrån i det dagliga arbetet, då får vi säkert upp kontorsarbetarna till 3-4 timmars effektiv arbetstid per dag iallafall :)
 
S
J Jonte Karlsson skrev:
Vi tjurar inte för rimliga påslag eller att någon tjänar pengar. Vi tjurar för att Ahlsell satt ett bedrägeri i system där de tillsammans med hantverkare lurar slutkunder på pengar samtidigt som de ger sken av att kunden fått en stor rabatt och ett bra pris. Ett eluttag med 800% rabatt hos Ahlsell som ändå är tre gånger dyrare än exakt samma eluttag hos lokala bygghandeln till fullpris finns det ingen rimlighet i.

Varje gång man ser hantverkare försvara detta system så bekräftar det bara att det handlar om ett systematiskt bedrägeri som gynnar alla inblandade förutom slutkunden. Det finns inte ett enda vettigt argument. Kan man inte tjäna tillräckligt med pengar utan att lura och bedra folk så får man helt enkelt skola om sig. Så funkar det för oss andra och borde gälla även de som måste ta 1800 spänn för ett eluttag som finns för 179 spänn på Bauhaus samtidigt som man med trollerirabatter försöker lura kunden att det är billigt.
Vad jobbar du själv med eftersom du hyser ett sånt förakt mot hantverkare och ahlsell? :D
 
D Daniel 109 skrev:
Men den skrivningen vet du att du blir blåst. Det är ockerpriser.
Detta är en av dom mest meningslösa konversationerna som återkommer på forumet.

För kundens del handlar det enbart om att köpa en vara till ett rimligt pris.

Hantverkare generellt borde vara bättre på att berätta för kunderna vad saker och ting kostar och vara tydligare med eventuella ingrepp som innebär
merkostnader.

Vad det gäller prissättningen på material som hantverkaren levererar så är ju prissättningen fri, hantverkaren behöver inte ta ett jobb som ger dåligt betalt. Man ska veta att dom flesta vvs-företagen har en vinstmarginal på ca 5% och då säljer man generellt inte material till netto +10% då skulle många företag nog inte överleva. Kommer
marginalerna bli betydligt sämre så kommer
vi se ännu mer oseriösa aktörer och företag som kommer och försvinner med täta mellanrum vilket innebär att kunderna delvis blir av med sina garantier.
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.