C Crank skrev:
Problemet med att ladda med solel är att om det skulle dra in ett gäng mörka moln så laddar du utan solel och får betala ca 100kr per KW peek i nätavgift då ca 1100kr extra på din elräkning.
Vilket nätbolag i Stockholm har den modellen?
 
C Crank skrev:
Kan inte heller köra med Tibber för jag har ingen accumulatortank för varmvatten och vill inte heller stänga av värmen mellan kl07 & 19. Verkar dessutom jobbigt att tänka på allt hela tiden, och frugan skulle vägra anpassa sig till sånt.
Du har inte golvvärme i betongplatta? De funkar lika bra iaf i mitt hus :) 300ton betong är en rätt bra akumulator!
 
V mutalisken skrev:
Ladda med solel. Du slipper elöverföringsavgift och skatt. Solel säljs ändå till ett personligt medelvärdespris över en månad. Så du får inte spotpris för den dagen/timmen.
Med Tibber får du väll spot även för såld?
 
V mutalisken skrev:
Ladda med solel. Du slipper elöverföringsavgift och skatt. Solel säljs ändå till ett personligt medelvärdespris över en månad. Så du får inte spotpris för den dagen/timmen.
Jodå jag får olika mycket betalt för varje timma beroende på den timmens aktuella spotpris. Iaf med Tibber.
 
Jag säljer till Greenely o de ger sportpris + några ören(beror på vad man förhandlar fram)
V mutalisken skrev:
Ladda med solel. Du slipper elöverföringsavgift och skatt. Solel säljs ändå till ett personligt medelvärdespris över en månad. Så du får inte spotpris för den dagen/timmen.
 
C Crank skrev:
Problemet med att ladda med solel är att om det skulle dra in ett gäng mörka moln så laddar du utan solel och får betala ca 100kr per KW peek i nätavgift då ca 1100kr extra på din elräkning.
ladda på låg effekt. Det gör jag molniga dagar. 5a då. Soliga dagar kör jag hela vägen upp till 16a vid behov.
 
J JonnyN80 skrev:
Jag säljer till Greenely o de ger sportpris + några ören(beror på vad man förhandlar fram)
J JonnyN80 skrev:
Jag säljer till Greenely o de ger sportpris + några ören(beror på vad man förhandlar fram)
Så sa mitt bolag också, men när jag kollade upp det närmare så var det (viktat) spotpris + ören. Den där viktade delen är finstilt.
 
V mutalisken skrev:
Så sa mitt bolag också, men när jag kollade upp det närmare så var det (viktat) spotpris + ören. Den där viktade delen är finstilt.
Har du timpris abonnemang eller månadsrörligt?
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jepp. De har optimerat för att blåsa konsumten i två led. Dels pga det personliga medelvärdesförsäljningspriset, och dels för att du inte får något (2 öre?) för besparad elöverföring för elbolag som kan sälja till el till grannen.
Obegriplig kommentar. Medelvärdet för den el jag köpte var alltså lägre än Nordpools medelspotpris för maj månad. Medelvärdet för den el jag sålde var högre. Sedan ger nätägaren mig 5 öre per såld kWh i nätnytta just för att grannarna käkar upp min levererade el.

Blåst kanske du blir av en oseriös elhandlare. Jag undviker sådana.

Elnätägare och elhandlare är inte alltid samma. Hos mig är de olika.
 
Allan J Allan J skrev:
Har du timpris abonnemang eller månadsrörligt?
Månadsrörligt
 
Logad Logad skrev:
Obegriplig kommentar. Medelvärdet för den el jag köpte var alltså lägre än Nordpools medelspotpris för maj månad. Medelvärdet för den el jag sålde var högre. Sedan ger nätägaren mig 5 öre per såld kWh i nätnytta just för att grannarna käkar upp min levererade el.

Blåst kanske du blir av en oseriös elhandlare. Jag undviker sådana.

Elnätägare och elhandlare är inte alltid samma. Hos mig är de olika.
Låter som att du har en bra deal. Vad har du för elavtal och nätavtal?

p.s. De tar fortfarande hela elöverföringsavgiften från din granne. Du får 10% av den. Trots att du reducerar ”slitaget” till fullo.
 
V mutalisken skrev:
Låter som att du har en bra deal. Vad har du för elavtal och nätavtal?

p.s. De tar fortfarande hela elöverföringsavgiften från din granne. Du får 10% av den. Trots att du reducerar ”slitaget” till fullo.
Nät på tariff för 16A, ingen effektavgift. Överföringsavgift 18 öre. Elhandel timavläst rörligt för både köp och sälj.

Att grannen får betala full överföringsavgift bryr jag mig inte om men visst hade det varit snyggt att ge mig hela avgiften men nu är det som det är.
 
Logad Logad skrev:
Nät på tariff för 16A, ingen effektavgift. Överföringsavgift 18 öre. Elhandel timavläst rörligt för både köp och sälj.

Att grannen får betala full överföringsavgift bryr jag mig inte om men visst hade det varit snyggt att ge mig hela avgiften men nu är det som det är.
Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).

Jag har Vattenfall för både elnät och elavtal och månadsrörligt. Påslaget på spotpriset är 6 öre kwh. Dvs inte något märkvärdigt.

Har man månadsrörligt så lönar det sig att konsumera sin solel snarare än sälja det. Har man däremot timpris så lönar det sig att göra som du sa. Jag utmanar inte dig, jag har tvärtom bytt till timtaxa via tibber nu. Jag har förmånen att kunna förlägga nästan all min konsumption per dag utom ca 15 kwh till natten. Därmed kommer jag nu göra det och få ganska stor vinst per dag som förhoppningsvis skjuts upp till vintern och reducerar kostnaden då.

Jag tror många är i min sits i att de kör månadsrörligt och inte inser att vinnaren på det är elbolaget.
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).

Jag har Vattenfall för både elnät och elavtal och månadsrörligt. Påslaget på spotpriset är 6 öre kwh. Dvs inte något märkvärdigt.

Har man månadsrörligt så lönar det sig att konsumera sin solel snarare än sälja det. Har man däremot timpris så lönar det sig att göra som du sa. Jag utmanar inte dig, jag har tvärtom bytt till timtaxa via tibber nu. Jag har förmånen att kunna förlägga nästan all min konsumption per dag utom ca 15 kwh till natten. Därmed kommer jag nu göra det och få ganska stor vinst per dag som förhoppningsvis skjuts upp till vintern och reducerar kostnaden då.

Jag tror många är i min sits i att de kör månadsrörligt och inte inser att vinnaren på det är elbolaget.
Så jäkla skönt men någon som stannar upp, beräknar och sedan förändrar sin situationen utifrån lärdomen. Att sen beskriva det på internetforum är toppen! Timdebitering passar inte alla förbrukningsprofiler men för oss som gör det kan det spara en hell del!
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).

Jag har Vattenfall för både elnät och elavtal och månadsrörligt. Påslaget på spotpriset är 6 öre kwh. Dvs inte något märkvärdigt.

Har man månadsrörligt så lönar det sig att konsumera sin solel snarare än sälja det. Har man däremot timpris så lönar det sig att göra som du sa. Jag utmanar inte dig, jag har tvärtom bytt till timtaxa via tibber nu. Jag har förmånen att kunna förlägga nästan all min konsumption per dag utom ca 15 kwh till natten. Därmed kommer jag nu göra det och få ganska stor vinst per dag som förhoppningsvis skjuts upp till vintern och reducerar kostnaden då.

Jag tror många är i min sits i att de kör månadsrörligt och inte inser att vinnaren på det är elbolaget.
Men sen har du skattereduktion på 60öre/kwh och nätnytta(ca 7öre/kwh) för det du säljer också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.