vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Jag jämförde det med en iphone som inte är billig men det var totalt ointressant för då fick jag en poäng i det hela, med att du kan slösa pengar på en telefon men inte något som ska hålla 10-60 år.
Din jämförelse är helt irrelevant. Mer korrekt hade varit om samma iphone kostade:

- 4995 hos butik A, fullpris
- 8995 hos butik B, efter en fantastisk rabatt på hela 500% på listpriset

Butik B lever på att människor är lata/stressade/okunniga/godtrogna och de flesta av dem tror därför att de gjort en fantastisk affär. Du försöker övertyga oss om att detta är rimligt. Det är det inte. Det är ett bedrägeri.Ungefär som när Elgiganten varje jul först höjer priset på tv:n med 3000 för att sedan erbjuda 1000 spänn rabatt under mellandagsrean. Fast satt i system året om.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Vad är det som är så svårt? När jag köper en telefon gör Apple en vinst på X procent och precis samma gör alla andra led i tillverkningen men jag vet ju innan jag köper den färdiga produkten vad den kommer att kosta. Tillverkaren av dina rör gör givetvis också massa vinst och det står mig normalt fritt att köpa dessa där jag finner best pris eller lagom nära eller vad jag värderar högst. Priset mellan butiker brukar vara typ 5% på samma vara om ingen kör special rea. När jag köper dessa av en hantverkare är det inte längre 5% utan 500% det är det som är problemet. Ingen räknar med att betala 500% mer än vad man gör i handeln. Många förväntar sig nog snarare att det skulle kunna bli billigare därför att hantverkaren kan köpa ett mega pack klammers med 500 klamrar för 0.5kr styck för han vet att det förr eller senare har gått åt. Jag själv kanske skulle köpa ett litet pack med 20st för 1.75kr st. Nu vet jag att det aldrig funkar så i praktiken men jag tror att flertalet resonerar i dessa banor, att hantverkaren har grossistkontakter och köper in billigare än privata kunder kan, när då priserna är totalt det omvända när fakturan kommer blir ju verkligheten inte alls vad kunden hade förväntat sig.
Om det ska kosta så mycket mer att låta någon annan köpa in materialet kan man ju lika gärna göra det själv och det gör inget om man köper några meter för mycket för det blir fortfarande billigare än att låta hantverkaren köpa hem det.
Att köpa hem rör är ju inte svårt och kräver inte direkt någon erfarenhet som tar år att anskaffa och därför inget man är villig att betala extra för, det är ju det man inte enkelt kan göra själv själv man är villig att betala någon för att göra.
Det är absolut inget som hindrar dig att köpa in dina egna rör själv, har jag aldrig påstått. Gör du det. Det är inga som helst problem med att sätta upp dom själv heller, det kan bli snyggt till och med. Och jag hindrar dig inte, för det kan jag inte det blir lite svårt.

Men anlitar du mig och mina tjänster så förmodar jag att du vill se att det ser bättre ut än om du hade gjort det själv, ungefär som när jag går på restuarang och beställer in något för säg 300kr. Då vill ju jag att det ska smaka bättre än vad jag kan tillaga skiten själv, annars är jag inte nöjd iaf.

Men för att jag ska kunna få det att se snyggt ut så vill jag ju använda mitt material själv som jag köper in. För du kan ju inte gå till en restuarang med en köttbit och säga åt kocken laga något flådigt med något som du har hittat i vägkanten. Men vad vet jag, en kock kanske lyckas med det också dom är ju nästan som trollkarlar ibland, så bra är inte jag.

Men säg nu att du blir bra på det du gör med rören, du får det att se proffsigt ut. Stanna inte där, lev drömmen starta en rörfirma och bege dig ut. Du har ju en grund ide på att bygga upp ett lager med mega pack klammers som du ska sen inventera varje år inför årsredovisningen men det är ju det som är kul med lager man får kolla över vad man har för grejjer liksom. Lite klammer här, några brickor där för 1,75st, dom har du 100st utav, dom har du gjort vinst på för nu ligger dom på 1,89kr/st .

Men jag tror starkt på din ide, synd att jag inte kom på den först, annars hade jag gått på den men nu är den ju upptagen. Synd.

Var frågan om vad som är så svårt? Nä, jag vet inte faktiskt.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Din jämförelse är helt irrelevant. Mer korrekt hade varit om samma iphone kostade:

- 4995 hos butik A, fullpris
- 8995 hos butik B, efter en fantastisk rabatt på hela 500% på listpriset

Butik B lever på att människor är lata/stressade/okunniga/godtrogna och de flesta av dem tror därför att de gjort en fantastisk affär. Du försöker övertyga oss om att detta är rimligt. Det är det inte. Det är ett bedrägeri.Ungefär som när Elgiganten varje jul först höjer priset på tv:n med 3000 för att sedan erbjuda 1000 spänn rabatt under mellandagsrean. Fast satt i system året om.
Spännande, vad är det rekommenderade priset då?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Skäligt påslag tycker du kan ligga på runt 10-20% men det får stå för dig. Jag skulle nog inte kunna driva runt det på det utan att höja timpriset rätt rejält. Men det är jag, men jag kör mest service, reservdelar hit eller dit , max något några badrum i månaden. Gör man större jobb så kanske det kan gå runt på 10-20%.
MEN HÖJ TIMPRISET DÅ om du inte går runt !

Vad är det som är så svårt att förstå med att folk vill veta vad dom betalar för ?

Folk klagar INTE på att hantverkaren lägger på marginaler på inköp (även om jag läst hundratalas inlägg där hantverkare kommer in och säger typ "men duuuh ska vi inte få betalt!!" och andra löjligheter) , det folk stör sej på är att hantverkare medvetet använder materialpåslag för att dölja det verkliga priset.

I synnerhet stör det att hantverkaren efteråt kommer dragande på en hittepåprislista med hittepårabatter på när man numera snabbt själv kan kolla på nätet vad rimliga priser är.

Om man då blev fakturerad för något som enl fakturan kostade 1000kr, men man fick 30% rabatt så den bara kostade 700, och man sedan googlar och ser att näthandlaren ska ha 239:- för den, då blir man missnöjd.

Dessa hittepåprislistor används enbart för att kunna LURA kunderna, man vill kunna ange ett lägre timpris för att ro hem jobbet, sen cashar man in med saltade priser på material istället.

Det är att lura kunden, och det sker nog företrädelsevis mot privatpersoner "utan koll", försöker man göra likadant mot företagskunder lär man bli genomskådad snabbt och inte få fler jobb där.


Eh, ja. Men jaha. Ja. Doh! Ja det funkar lite så, men köp ifrån en hanterverkare då som inte har bra rabatter men han kanske inte heller har några kunder och det kanske är pga av en anledning. Jag vet inte vad jag ska svara på den, vill du att jag ska säga åt min grossist att jag inte vill ha deras rabatter för dom är ändå sämre då jag kan köpa en billigare wc på bauhaus än vad mitt inköpspris är men jag gör det inte för det är längre att åka dit??
..Eller så kan du fakturera vad du VERKLIGEN betalade och ett påslag på detta ? ..Du behöver inte ens redovisa ditt pris faktiskt, om du köper prylen i mitt exempel ovan för 239:- hos ahlsell (högt räknat) och lägger på 15% på den och fakturerar 275:- så kommer inte kunden att känna sej lurad.

Dessutom, eftersom INGEN INGEN INGEN betalar ahlsells (och de andras) listpriser så är den prislistan totalt irrlevant (utom som hjälp att blåsa kunder om man är oseriös) En nyöppnad enskild firma i en helt annan branch har MYCKET lägre priser är hittepåprislistan redan där, om än inte lika bra "rabatter" som du har på VVS-grejer.

Samma som hos alla andra företag som säljer saker. Man köper in billigt och säljer dyrare, det är liksom det som får ett företag att gå runt, eller är jag naiv som tror att alla vet om det?
Nej, så fungerar det inte när man säljer TJÄNSTER i den verkliga världen utanför hantverkssfären, speciellt inom el och VVS tydligen.. säljer man TJÄNSTER tar man betalt för sin tid och kunnande för det är det kunden vill köpa.

Säljer man VAROR köper man in saker, lägger på marginal och säljer sedan, men som andra påpekat är det en helt annan sak då man i förväg kan jämföra priserna, det är inte så att man går in på ica och plockar på sej ett paket mjölk, inte hittar nån prislapp, frågar en anställd som flinar och säger att "Det får du se på fakturan, men du ska få rejäl rabatt det lovar jag", och sen på fakturan så står det att mjölken kostade 100:-, du får 85% rabatt och behöver bara betala 25:-"

Tror du att folk här aldrig har jobbat ? inte har insyn i hur ett företag drivs ?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Hur ska jag veta att du betalade marknadsvärdet på ditt hus bara för att du säger det? Går du till ICA och frågar vad det kostar dom att köpa in ketchup och hur mycket vinst dom gör på det?

Och varför är du intresserad av Dahl och Ahlsells prislista?
Du argumenterade ju innan att dahls prislista var fri ? och nu är den plötsligt hemlig ? hur ska du ha det ?

Förstår du inte att låtsasprislistorna är ett problem ?

Förutom att kunder blir blåsta så drabbar det ju även ärliga hantverkare som INTE använder dessa för stt skörta upp kunder med, de ärliga hantverkarna har ju istället ett rimligt timpris (dom måste ju också kunna gå runt) och kommer då att tappa affärer eftersom kunderna i första skedet inte ahr en aning om huruvida dom kommer bli debiterade enligt bluffprislistan med hittepårabatter och bara kan jämföra timpriset då.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Apple måste ju vara den i särklass sämsta jämförelsen som finns. Dom har ju på närmast kartell liknade väg fastsalgit marknadspris. Men då genom att det i inte finns några marginaler alls i åf led (jag vet då jag har tillgång till apples distributör). En jämförelse med apple skulla vara om ja går in och ser att pris överallt på en mac och det pendlar mellan 19-20000:-. Då har jag förstått att där någonstans ligger marknadspriset. Om jag då får höra av ortens it-leverantör att han kan fixa datorn installera och drifta. Han vill ha sin timpeng, Sen tar han sin leverantörs listpris för datorn. Då tror jag att jag kommer betala i härraden 20k. Men om det sen visar sig att ahlsell börjat subdista datorn lagt upp den för 45000:- men rabatterar den till 19000 till sin installatör, så hade jag nog känt mig både bedragen och lurad, när räkningen på 45000:- kommer. Detta är på det stora exakt vad ahlsell med flera gör. Andra som Rexel gör exakt likadant. Sen kan man tycka vad man vill att de gör så. Felet och det oseriösa utspelet görs av hantverkaren som utnyttjar situationen, som grossisten dock underlättat till genom sina prisstrategier.
Så det stora felet tycker DU är att en grossist köper in stora lager för att få rabatter och pressa priser. Det priset grossisten hade fått betala om den hade köpt 1 vara är det rekommenderade priset.
Detaljhandeln som då i sin tur köper av grossisten för att inte behöva sitta på så stora lager men ändå får större rabatter ju mer dom köper av grossisten.

Det är fel tycker du?
 
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ägnar du dig åt trolling, eller förstår du verkligen inte? Du måste vara den enda som inte lyckas förstå argumenten. Det handlar ju inte om att du inte håller med, de verkar ju fullständigt gå över huvudet på dig. Om det nu inte är trolling du ägnar dig åt. I så fall lyckas du ju bra.

Dessa så kallade grossister är inte grossister. De är detaljhandel. Grossister handlar med större partier, inte enstaka varor. Benämningen grossist används enbart för att slutkunden ska tro att det är bättre pris än den vanliga fackhandeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Du argumenterade ju innan att dahls prislista var fri ? och nu är den plötsligt hemlig ? hur ska du ha det ?

Förstår du inte att låtsasprislistorna är ett problem ?

Förutom att kunder blir blåsta så drabbar det ju även ärliga hantverkare som INTE använder dessa för stt skörta upp kunder med, de ärliga hantverkarna har ju istället ett rimligt timpris (dom måste ju också kunna gå runt) och kommer då att tappa affärer eftersom kunderna i första skedet inte ahr en aning om huruvida dom kommer bli debiterade enligt bluffprislistan med hittepårabatter och bara kan jämföra timpriset då.
Dahls prislista är fri, vart har jag sagt att den är hemlig?

Nej, ÅTERIGEN. Jag ser inte prislistorna varken ifrån Dahl eller Ahlsell som ett problem då jag inte använder den mot mina kunder.

Du är ett problem som anlitar företag som använder deras prislista när dom säljer jobb till dig!! Och just nu så drabbar det inte ärliga hantverkare överhuvudtaget, då dessa kan fortsätta lura folk men vi andra har jobb ändå så det räcker.

Och det är ju inte vi som inte använder prislistorna som kan ändra på det utan NI KUNDER som måste sluta anlita dom. Läser ni ens något av det jag skriver eller mumlar jag när jag skriver också?? :)
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
För det första du kommer aldrig få veta något företags inpris, tror du det så får du fortsätta tro det. Det är inte så man driver ett företag. Fråga din chef, säger denne ditt pris vad den tar betalt för dig i timmen så är det en lögn förstår du väl. För får du reda på det så sitter du i ett annat förhandlingsläge med denne nästa gång du ska löneförhandla. Punkt.
När du skriver saker som ovan börjar jag fundera på om du någonsin arbetat annat än i ditt eget företag ?

Jag kan se vad min arbetsgivare fakturerar kunden för min arbetstid, det är dessutom olika timpris beroende på vad jag gjort (i praktiken beror det på vilken kod jag registrerat tiden på). Jag kan även se påslagen som görs för material jag beställt åt kunden.

Exakt hur ska jag använda den informationen när jag löneförhandlar ?

Dels kostar en anställd MYCKET mer för företaget än den anställdas timlön, arbetsgivaravgift (aka skatt), lokaler, semester, sjukdagar, föräldradagar, utbildningar, administration, förmåner osv osv osv.

Sen fattar ju de flesta att företaget inte kan fakturera 100% av den anställdes tid, och resten av tiden kostar också pengar för företaget.

Alltså är timkostanden som företaget har ut en ganska värdelös uppgift, som inte ens är speciellt hemlig för dom flesta.

Om jag skulle ta upp det på löneföärhandlingen (som du tycker) skulle nog min chef tycka jag var lite korkad och pedagogiskt förklara det som jag förklarade för dej ovan.

Det jag kan jämföra min lön med är förstås vad jag skulle få hos andra företag som skulle vilja anställa mej, ingenting annat.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Dahls prislista är fri, vart har jag sagt att den är hemlig?
Du sa att den avr fri, varvid folk frågade var den fanns, och om du kunde lägga ut priser från den.

Då blåste du en packning och började jämföra med en massa andra löjligheter för du tänkte minsan inte ge ut några priser från den ?

Nej, ÅTERIGEN. Jag ser inte prislistorna varken ifrån Dahl eller Ahlsell som ett problem då jag inte använder den mot mina kunder.
Trevligt för dina kunder, men nu är ju problemet dom som faktiskt gör det.

Du är ett problem som anlitar företag som använder deras prislista när dom säljer jobb till dig!! Och just nu så drabbar det inte ärliga hantverkare överhuvudtaget, då dessa kan fortsätta lura folk men vi andra har jobb ändå så det räcker.
JA.

Men varför försvarar du dumheterna då ?

Det drabbar ju de seriösa hantverkarna mest.


Och det är ju inte vi som inte använder prislistorna som kan ändra på det utan NI KUNDER som måste sluta anlita dom. Läser ni ens något av det jag skriver eller mumlar jag när jag skriver också?? :)
I praktiken är det ganska svårt, det är i nuläget inte riktigt så att det står flockar av hantverkare och väntar på jobb och bjuder under varann för småjobb för privatpersoner.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
I nästa påstående så vill du åt inköpspris igen fast du nyss inte ville det??
Du läste nog inte så noga, trots att du tydligen läste flera gånger. Enda gången som kund är intressant att se säljarens inköpspris är om avtalet man har med säljaren är dennes inköpspris +x%. Jag tycker inte modellen är användbar alla gånger, men säger säljaren att han vill ha den modellen så får han visa inköpspris.

Du säger också att jag köper en ny iPhone för 15' varannan år och därför inte borde klaga på om jag får.betala 5000 för en blandare om jag köper den via dig, istället för på valfritt ställe på stan?

Dels har jag inte köpt en enda iPhone i mitt liv, dels så är jämförelsen ointressant. Om någon vill lägga mycket pengar på en hobby, mobiltelefon, tv, bil eller annat så är det ett val de gör och det betyder inte att de automatiskt äe beredda att betala ett kraftigt överpris på en massa saker.

Säg att man har mobiltelefoner som intresse och just är beredd att lägga 15' varannat år på den, då är jämförelsen snarare att de köpt den från dig för 60' istället. Det borde till och med du inse att ingen är intresserad av att göra.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
MEN HÖJ TIMPRISET DÅ om du inte går runt !

Vad är det som är så svårt att förstå med att folk vill veta vad dom betalar för ?

Folk klagar INTE på att hantverkaren lägger på marginaler på inköp (även om jag läst hundratalas inlägg där hantverkare kommer in och säger typ "men duuuh ska vi inte få betalt!!" och andra löjligheter) , det folk stör sej på är att hantverkare medvetet använder materialpåslag för att dölja det verkliga priset.

I synnerhet stör det att hantverkaren efteråt kommer dragande på en hittepåprislista med hittepårabatter på när man numera snabbt själv kan kolla på nätet vad rimliga priser är.

Om man då blev fakturerad för något som enl fakturan kostade 1000kr, men man fick 30% rabatt så den bara kostade 700, och man sedan googlar och ser att näthandlaren ska ha 239:- för den, då blir man missnöjd.

Dessa hittepåprislistor används enbart för att kunna LURA kunderna, man vill kunna ange ett lägre timpris för att ro hem jobbet, sen cashar man in med saltade priser på material istället.

Det är att lura kunden, och det sker nog företrädelsevis mot privatpersoner "utan koll", försöker man göra likadant mot företagskunder lär man bli genomskådad snabbt och inte få fler jobb där.




..Eller så kan du fakturera vad du VERKLIGEN betalade och ett påslag på detta ? ..Du behöver inte ens redovisa ditt pris faktiskt, om du köper prylen i mitt exempel ovan för 239:- hos ahlsell (högt räknat) och lägger på 15% på den och fakturerar 275:- så kommer inte kunden att känna sej lurad.

Dessutom, eftersom INGEN INGEN INGEN betalar ahlsells (och de andras) listpriser så är den prislistan totalt irrlevant (utom som hjälp att blåsa kunder om man är oseriös) En nyöppnad enskild firma i en helt annan branch har MYCKET lägre priser är hittepåprislistan redan där, om än inte lika bra "rabatter" som du har på VVS-grejer.



Nej, så fungerar det inte när man säljer TJÄNSTER i den verkliga världen utanför hantverkssfären, speciellt inom el och VVS tydligen.. säljer man TJÄNSTER tar man betalt för sin tid och kunnande för det är det kunden vill köpa.

Säljer man VAROR köper man in saker, lägger på marginal och säljer sedan, men som andra påpekat är det en helt annan sak då man i förväg kan jämföra priserna, det är inte så att man går in på ica och plockar på sej ett paket mjölk, inte hittar nån prislapp, frågar en anställd som flinar och säger att "Det får du se på fakturan, men du ska få rejäl rabatt det lovar jag", och sen på fakturan så står det att mjölken kostade 100:-, du får 85% rabatt och behöver bara betala 25:-"

Tror du att folk här aldrig har jobbat ? inte har insyn i hur ett företag drivs ?
Har du drivit ett vvs-företag?

Jag kan inte svara för vart du har läst dina inlägg någonstans och vad dom har svarat det får stå för dom, jag sitter här nu 2 dra dagen och det kommer in nytt folk som dig och ska ge den här företagaren på nöten för jag är FAN I MIG FÖRBANNAD PÅ HUR JAG HAR BLIVIT BEHANDLAD, FATTAR DU jävla rörmokarjävel. Sitta här och försöka svara på frågor. Jag kommer inte ens bemöda mig att kolla inläggen tidigare för jag är fan i mig viktigast.

Jag har jobbat, hade ingen aning om vad som väntade mig när jag startade eget. Jag startade eget för jag var trött på att ha någon över mig och bestämma hur jag ska sköta mitt jobb, precis som du försöker nu.

Hur andra i världen sköter sin affärer , struntar jag i fullkomligen. Det hör inte hit. Dom bestämmer inte över mitt företag. Vill du bestämma så får du skaffa en egen affärside där du bestämmer hur du vill göra. Jag är inte anställd, jag driver mitt egna företag och så vitt jag vet är du inte delägare där.

Hade du haft ork så har vi redan diskuterat olika prismodeller där ena var att lägga pris på materialet eller bara ta betalt för tjänsten. Leta upp dom inläggen först och återkom med vad som står i dom så ska jag sätta mig ner och lyssna på vad du har att säga , innan dess, nej tack.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du läste nog inte så noga, trots att du tydligen läste flera gånger. Enda gången som kund är intressant att se säljarens inköpspris är om avtalet man har med säljaren är dennes inköpspris +x%. Jag tycker inte modellen är användbar alla gånger, men säger säljaren att han vill ha den modellen så får han visa inköpspris.

Du säger också att jag köper en ny iPhone för 15' varannan år och därför inte borde klaga på om jag får.betala 5000 för en blandare om jag köper den via dig, istället för på valfritt ställe på stan?

Dels har jag inte köpt en enda iPhone i mitt liv, dels så är jämförelsen ointressant. Om någon vill lägga mycket pengar på en hobby, mobiltelefon, tv, bil eller annat så är det ett val de gör och det betyder inte att de automatiskt äe beredda att betala ett kraftigt överpris på en massa saker.

Säg att man har mobiltelefoner som intresse och just är beredd att lägga 15' varannat år på den, då är jämförelsen snarare att de köpt den från dig för 60' istället. Det borde till och med du inse att ingen är intresserad av att göra.
Men den är 200 gånger bättre nu när du köper den av mig. Nya modet är kraschad skärm, lätt värt 60'. :)
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Men den är 200 gånger bättre nu när du köper den av mig. Nya modet är kraschad skärm, lätt värt 60'. :)
Nä sry, börjar se i kors. Ni anfaller fan hela tiden i omgångar och ni tror att jag ska sitta och le och ta emot. Och nu kom någon ny in och ska köra över mig. God ton verkar ni inte vara bra på i det här forumet iaf, passar mig utmärkt.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Så det stora felet tycker DU är att en grossist köper in stora lager för att få rabatter och pressa priser. Det priset grossisten hade fått betala om den hade köpt 1 vara är det rekommenderade priset.
Detaljhandeln som då i sin tur köper av grossisten för att inte behöva sitta på så stora lager men ändå får större rabatter ju mer dom köper av grossisten.

Det är fel tycker du?
Du har uppenbarligen ingen som helst aning hur det funkar. Detaljhandeln skulle aldrig köpa av en grossist. De köper av samma källa , fabrik eller importör som grossisten. Grossisten är inget annat än en detalj handel för branchfolk, med ett otroligt snedvridet prissystem. De är generellt dyrare till hantverkarna öven på netto nivå än andra konsument inriktade dwtaljhandlare som för samma sortiment. Men de har hög tillgänglighet vilket motiverar ett lite högre pris. Det priset på nettolistan dvs efter sina rabatter är deras verkliga utpris, med vissa skillnader beroende på volym kund. De sätter superhöga grundpriser som inte har någon förankring varken mot marknadspriser eller ens är tänkta att användas mot slutkund. Det är sen på hantverkssidan man missbrukar dessa siffror. Jag vet inte om du bara vill provocera, är totalt naiv eller bara hör till den här ganska hatade gruppen som blåser kunder med uppblåsta priser, som man försöker försvara bakom påhittade ”listpriser” hos grossisterna.
Utöver att jag själv ör kund till grossiter idag, så har jag även jobbat dom säljare som leverantör till grosistmarknaden inom både el och vvs ett antal år. Så har relativt god insikt i hela spelet från båda sidor.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.