Excel
M Martin Silvemark skrev:
Hej!
Efter att länge haft problem med en granne till vår skog…
Perfekt läge för dig att skapa en bra relation med grannen. Kräv betalt, grannen tar ju energi ur ditt berg.
 
  • Haha
  • Gilla
epw och 8 till
  • Laddar…
Kan tycka respekten på intrång på andras egendom saknas helt, har ingen förståelse eller sympati för de som tar andras egendom till egen vinning utan vara överens. Föreslå du får ställa en gran mitt på deras uppfart så är ni kvitt...
 
  • Gilla
  • Arg
Sandor M och 4 till
  • Laddar…
B
B larry78 skrev:
Kan tycka respekten på intrång på andras egendom saknas helt, har ingen förståelse eller sympati för de som tar andras egendom till egen vinning utan vara överens. Föreslå du får ställa en gran mitt på deras uppfart så är ni kvitt...
Moget förslag. Framförallt med tanke på att grannen som borrade hålet har flyttat därifrån.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Moget förslag. Framförallt med tanke på att grannen som borrade hålet har flyttat därifrån.
Du menar de inte är medvetna att man köpt en fastighet som gjort intrång i annans. Ingår väl i undersökningsplikten. Kan inte förstå relevansen i förslaget om det är moget eller inte. Man har ju valt att faktiskt beslagta annans mark. Är det ett moget beteende att skita i andras egendom? Var går din gräns? Parkettgolvet eller var får vi inte bygga en grillplats hos dig?
 
M Martin Silvemark skrev:
Hej!
Efter att länge haft problem med en granne till vår skog har vi nu istället fått en ny positiv granne. Tillsammans försöker vi att komma fram till en lösning. Därför behöver vi hjälp med att få fram lite faktauppgifter.
Hur ser försäljningen ut av fastigheten?
Är den såld med värmesystemet, men att det framkommit efteråt att borrhålet är felaktigt? Kan inte köparen ta det med säljaren?
 
B
B larry78 skrev:
Du menar de inte är medvetna att man köpt en fastighet som gjort intrång i annans. Ingår väl i undersökningsplikten. Kan inte förstå relevansen i förslaget om det är moget eller inte. Man har ju valt att faktiskt beslagta annans mark. Är det ett moget beteende att skita i andras egendom? Var går din gräns? Parkettgolvet eller var får vi inte bygga en grillplats hos dig?
Nya grannen och ts försöker tillsammans hitta en lösning på problemet. Att då komma med sandlådenivålösningar som straffar den nya grannen är knappast konstruktivt.

Det spelar egentligen ingen roll om den nya grannen visste om det när de köpte fastigheten eller ej, det som är relevant är att de insett att det är ett fel, vems felet är, och att bägge parter försöker i gemensam anda lösa problemet på ett rimligt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Om entreprenören gjort rätt ska borrhålet vara utmärkt på SGU:s karta. Men utifrån förutsättningarna är det knappast troligt. Med info från kartan kunde då både ni och nya grannen ha fått kunskap om den felaktiga placeringen.

Jag skulle formalisera i ett avtalsservitut samt skriva en överenskommelse att er eventuella framtida brunnsborrning (vatten eller energi) inte ska påverkas negativt kostnadsmässigt eller utförandemässigt av grannens energibrunn.
 
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
S
B larry78 skrev:
Du menar de inte är medvetna att man köpt en fastighet som gjort intrång i annans. Ingår väl i undersökningsplikten. Kan inte förstå relevansen i förslaget om det är moget eller inte. Man har ju valt att faktiskt beslagta annans mark. Är det ett moget beteende att skita i andras egendom? Var går din gräns? Parkettgolvet eller var får vi inte bygga en grillplats hos dig?
Eftersom TS inte ens märkt intrånget är det väl inte konstigt att de som köpte granntomten inte reagerat på det. Och båda parter har en bra relation och vill lösa det. Om jag vore TS skulle inte en brasa på grannens parkettgolvet vara mitt nästa drag.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
P
det går ju enkelt idag att göra ett bergvärmehål som är helt dolt på ytan. om det inte är gjort och så önskas så kanske det borde göras.. Sen har det ju lika lite betydelse som att det finns kablar nedgrävda i marken särskillt om det är lite glest mellan husen och en skogsfastighet som det låter på vissa inlägg.. Även om det vore villatomter så går det ju enkelt att ha 2 borrhål som börjar för nära varandra men man borrar ena hålet snett åt nåt annat håll så är det oftast inga problem ens vid små tomter...

Förslag om att kräva lika dyr ersättning som ett borrhål kostar kommer knappast vara en väg till en vänskap.. ja menar i verkligheten så lider man ju ingen skada av intrånget om det ligger på mark som ändå inte används till nåt och inte planeras att bebyggas nu..

Visst är det klumpigt att det är gjort utanför tomtgräns men lider inte ägaren nån direkt bevisbar skada så är det väl mer symbolisk summa och kanske skiva in ett servitut och ta den kostnaden så framtida ägare inte missar hålet och förstör det av misstag..

Att gnugga händerna och tro att nu ska man få 5-6 siffriga belopp är fan inget annat än gnidet och ett osmakligt sätt att försöka tjäna pengar på andras misstag... kan man inte bevisa nån skada av hålet att man tänkt dra väg där eller nåt som går att bevisa , inte att man nu väljer att lägga väg just där... så känns intrånget ligga i nivå med att man har kabelservitut på sin mark.. brukar ju ersätttas med några hundralappar per meter ungefär som när dom gräver ner fiber.. finns ingen mer skada än så att ersätta och enda "skadan" är att man kanske behöver gräva på platsen om det i framtiden blir nå fel i hålet
 
  • Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Perfekt läge för dig att skapa en bra relation med grannen. Kräv betalt, grannen tar ju energi ur ditt berg.
Vad förlorar man på att det tas värme 100m under marken några meter in på ens skogstomt?
Bara gnidigt och ren ocker att hålla på och bråka om det.
 
  • Gilla
1234bjorn och 4 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte skriva servitut för någon tusenlapp. Bara låtit det vara utan att ta på mig några skyldigheter.
 
  • Gilla
Bjober och 8 till
  • Laddar…
Det är bara att acceptera att borrhålet finns.

Vill ni bråka kan ni anmäla borraren till RISE.SE och grannen till kommunen.

I bästa fall får fastighetsägaren böta 1000:- och borraren får en anmärkning men en misslyckad relation med grannen.

Det är omöjligt att få till ett nyttjandeförbud på hålet så lättast är att släppa det och bjuda grannen på fika

Det låter som ni har stor tomt så shit happens
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Antingen tar man bort, vilket vore kapitalförstöring. Eller låter det vara kvar. Men i så fall är det nog lämpligt att formalisera.
Man kan som föreslagits i tråden, låta grannen köpa en bit mark. Kallas i så fall för fastighetsreglering. Kostar några tiotusenlapoar till lantmäteriet.
Det låter billigt, jag har ju som jag tidigare skrivit en granne som av misstag råkat bygga på min fastighet, det är ett hörn av hans garage som hamnade på min tomt, kanske en halmeter in.

Jag bryr mej inte egentligen då tomterna är stora och grannarna är trevliga, men det är väl lite jobbigt för dom.. Men det skulle tydligen kosta MINST 50k att stycka av den biten, "troligen mer" .

Så tills vidare så får det vara, och nu har det gått 10 år också så det kanske är mindre jobbigt då en ny ägare (om jag säljer) inte kan kräva rivning längre vad jag förstår.


Eller så skriver ni ett avtalsservitut som ger grannen rätt att ha borrhålet där. Det skall i så fall registreras på lantmäteriet, kostar ca 1000kr (om ni är överens).
Det låter som ett bättre alternativ, om det går enkelt att göra så.
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Låt grannen hyra rätt till hålet, en lämplig hyra är en flaska gott vin varje jul. Om ni nu mot förmodan skulle behöva marken till nåt annat så får ni väl säga upp avtalet.
 
  • Gilla
Lind77
  • Laddar…
Det enda jag tänker är att om nåt händer längre fram vill du inte ha ansvar för att borrhålet inte tar skada eller du får ta ansvar för nåt problem. Säg att nån du lejer för att göra ett jobb råkar ha sönder slangarna eller att slangarna läcker ut och hålet måste saneras. Jag skulle skriva nåt om att ni inte tar något ansvar för skador på hålet eller på grund av hålet och att inget arbete får göras utan er tillåtelse och att grannen inte har rätt till fortsatt nyttjande av hålet, men tillägga muntligt att ni inte kommer göra nåt åt saken. Skulle ni ha eller få ett problem med hålet, pga byggnation eller egen anläggning är det bra att kunna värdera om saken. Men sniket att ta betalt för det om det inte stör er.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.