Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Som på ICA t ex igen, finns säkert folk som går och kollar vad det står för pris på hyllorna medans jag skiter i det är det ketchup jag ska så är det den jag ska ha oavsett vad den kostar.
Det beror helt enkelt på att du vet vad ketchupen kostar på ett ungefär. Om du sen kommer hem och tittar på kvittot och ser att din ketchup kostade 250 kr, så tror jag inte du tycker det är helt ok.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Absolut. Så varför är de önskemål vi har om tydlighet som funkar även för den okunnige novisen, och att t.ex. Ahlsell ska skrota sin låtsasprislista som underlättar för oseriösa, så svåra att smälta? Det känns i alla fall som att du argumenterar emot, men jag kanske missförstår.
För att egentligen så kan du strunta i Alhsell prislista, den är till för företagare och inte till för privatpersoner.
Företagare som använder Ahlsells prislista mot privatpersoner får göra som dom vill jag skulle inte handla av ett sådant företag. Jag kan inte svara på varför dom gör som dom gör.

Servicekostnaden för bil, kan jag förstå för jag råkade ut för den själv. Jag hade servicekostnaden inbakad i priset till jag gjorde mitt första rotjobb som egenföretagare och fick då backning ifrån Skatteverket som undrade hur jag tog mig till det jobbet? Med Bil svarade jag givetvis. DÅ svarade dom att då ska jag ha en rad där bilen tas upp. SÅ det kan vara så att du har råkat ut för en nybörjare som jag var då, kanske?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror helt enkelt på att du vet vad ketchupen kostar på ett ungefär. Om du sen kommer hem och tittar på kvittot och ser att din ketchup kostade 250 kr, så tror jag inte du tycker det är helt ok.
Tittar inte på kvittot när jag handlar men däremot gjorde kompisen det när han såg att jag tog 3 st påsar på citygross som kostade 15kr styck. Tycker jag att jag blev blåst, kanske. Men jag behövde 3 st påsar för att få hem mina varor i.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du kan inte se vad det är för priser men du har mage att kalla det för ockernivåer, hur lyckas du få dagarna att gå??
Du som säkert har konto på Dahl kan väl lägga upp priser på några standardprylar?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
För att egentligen så kan du strunta i Alhsell prislista, den är till för företagare och inte till för privatpersoner.
Företagare som använder Ahlsells prislista mot privatpersoner får göra som dom vill jag skulle inte handla av ett sådant företag. Jag kan inte svara på varför dom gör som dom gör.
Hur ska man sålla ut de hantverkare som använder tex Ahlsells prislista mot slutkund, när man inte får reda på vilken prislista som används utan bara får svaren;
”Du får bra pris”, ”Du får xx% i rabatt”, eller liknande svar?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du som säkert har konto på Dahl kan väl lägga upp priser på några standardprylar?
Ja om du svarar på några av mina frågor.

Vad kostade ditt hus och vart bor du?

Vad kostade din bil?

Vad kostade din Iphone?

Tror du att dom sakerna kostade så mycket att tillverka och varför betalade du ett överpris för dom?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ska man sålla ut de hantverkare som använder tex Ahlsells prislista mot slutkund, när man inte får reda på vilken prislista som används utan bara får svaren;
”Du får bra pris”, ”Du får xx% i rabatt”, eller liknande svar?
Du kanske skulle testa att ringa någon annan hantverkare som inte har så mycket tid istället. Killar som kör med , DU får bra pris , grabben . Är rent generellt inte pålitliga. Ett tips bara, jag hade sållat bort dom direkt.
 
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja om du svarar på några av mina frågor.

Vad kostade ditt hus och vart bor du?

Vad kostade din bil?

Vad kostade din Iphone?

Tror du att dom sakerna kostade så mycket att tillverka och varför betalade du ett överpris för dom?
Tilllverkningskostnaden är ointressant.
Ahlsells och Dahls inpris är ointressanta.
Rörmokarens inpris är bara indirekt intressant för mig, jag vill inte att de ska gå back.
Det som är intressant är vad jag får betala.

För att jämföra med den iPhone du hakat upp sig på. Säg att den kostar 15' på många ställen, plus/minus någon tusenlapp. Så köper jag genom hederlige Harrys rörmokeri istället, som handlar iPhonen på Dahls istället. Där är listpris 60', men Harry är ju hygglig och ger mig 10% rabatt och så kostar den mig "bara' 54'. När jag känner mig lurad så blir Harry och några andra branschkollegor sura. Andra branschkollegor tycker Harry är en skurk.

Det roliga i detta är att du verkar vara en hygglig rörmokare med rimliga priser, men ändå går du in och försvarar "Harry", samt gärna lägger till att vi såklart vill ha allt gratis...
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja om du svarar på några av mina frågor.

Vad kostade ditt hus och vart bor du?

Vad kostade din bil?

Vad kostade din Iphone?

Tror du att dom sakerna kostade så mycket att tillverka och varför betalade du ett överpris för dom?

Jag betalade marknadspris för alla prylar du nämner och priset var känt i förväg.

Du verkar över huvud taget inte förstå problemet med att man hänvisar till en prislista som inte är tillgänglig som har priser som ligger flera gånger över gängse marknadspris.
Jag antar att din ovilja att förstå problemet beror på att du är en av de som skor sig på mindre vetande kunder?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja men om nu hantverkaren vet alla dom oförutsedda sakerna och kostnaderna som kan uppstå med det arbetet som han ska göra hos dig till 100% så gör han inte det på löp utan då ger han dig ett fast pris för det tjänar han på, garanterat.
Har han redan räknat ut hur många timmar det tar och gett dig vad det kostar med material så är ju offerten i princip redan klar.
Förstår inte varför han skulle köra på löp då?
Eller menar du att han ska räkna ut vad allt kostar, men går det snabbare så ska du tjäna på det men har han räknat fel så ska han inte ta mera betalt?
Nu läste du nog inte vad jag skrev.
Han får gärna ta det på löpande, men inte sprida ut det på ett par timmar per dag och varje dag åka till grossen och debitera en bilkostnad. Kom, kolla, köp, gör klart. Ta en rimlig timpenning och ett rimlig påslag på material, om det är samma som bauhaus eller 30% mer vet jag inte, men inte 4 ggr priset. Det är inte rimligt. Finns ingen anledning från min sida att bryta isär ett jobb som tar mindre än 2 dagar på en vecka så får han stå för extrakostnaden. Om han missar att köpa material som dessutom inte finns i den där servicebilen jag blir debiterad för får han stå för tiden att tilläggsköpa. Rimligen finns ett sortiment av tex alla vanligaste kopplingar och rör. Om något oväntat tillläggsarbete dyker upp så förstår jag att det kostar extra. Jag kan omöjligt veta om hantverkaren vill handla 3 saker varje morgon och vara hos mig 1h per dag i 10 dagar. på ett 12h jobb är det orimligt att betala 4-5 bilkostnader och 3 resor till grossen a 2h vardera. För småjobb kan jag ta att materialet är dubbelt eller mer än bauhas pris OM hantverkaren då lagerför och har med sig rätt material och inte behöver lägga 2h på att handla. Dvs vill jag ha köksblandarn bytt så kan jag betala 3000kr för en blandare han har i lager och jag slipper betala 1500kr för att han ska åka och handla den.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag betalade marknadspris för alla prylar du nämner och priset var känt i förväg.

Du verkar över huvud taget inte förstå problemet med att man hänvisar till en prislista som inte är tillgänglig som har priser som ligger flera gånger över gängse marknadspris.
Jag antar att din ovilja att förstå problemet beror på att du är en av de som skor sig på mindre vetande kunder?
Hur ska jag veta att du betalade marknadsvärdet på ditt hus bara för att du säger det? Går du till ICA och frågar vad det kostar dom att köpa in ketchup och hur mycket vinst dom gör på det?

Och varför är du intresserad av Dahl och Ahlsells prislista?

Du är väldigt intresserad av att ta och smäda andra men du har väldigt lite att ge. Du sitter och käbblar och käftar och tror att jag ska ge dig ett smörgåsbord. Om du sköter saker och ting snyggt så ska du se att det sköts lika snyggt tillbaka. Men sitt och häng här med dina ryggdunkar kompisar på ett forum och spela troll dom kommer fortfarande ryggdunka och heja på dig men vad vinner du på det.

Ut med det vad sakerna kostade dig, vad har du att dölja?
 
J JohanLun skrev:
Nu läste du nog inte vad jag skrev.
Han får gärna ta det på löpande, men inte sprida ut det på ett par timmar per dag och varje dag åka till grossen och debitera en bilkostnad. Kom, kolla, köp, gör klart. Ta en rimlig timpenning och ett rimlig påslag på material, om det är samma som bauhaus eller 30% mer vet jag inte, men inte 4 ggr priset. Det är inte rimligt. Finns ingen anledning från min sida att bryta isär ett jobb som tar mindre än 2 dagar på en vecka så får han stå för extrakostnaden. Om han missar att köpa material som dessutom inte finns i den där servicebilen jag blir debiterad för får han stå för tiden att tilläggsköpa. Rimligen finns ett sortiment av tex alla vanligaste kopplingar och rör. Om något oväntat tillläggsarbete dyker upp så förstår jag att det kostar extra. Jag kan omöjligt veta om hantverkaren vill handla 3 saker varje morgon och vara hos mig 1h per dag i 10 dagar. på ett 12h jobb är det orimligt att betala 4-5 bilkostnader och 3 resor till grossen a 2h vardera. För småjobb kan jag ta att materialet är dubbelt eller mer än bauhas pris OM hantverkaren då lagerför och har med sig rätt material och inte behöver lägga 2h på att handla. Dvs vill jag ha köksblandarn bytt så kan jag betala 3000kr för en blandare han har i lager och jag slipper betala 1500kr för att han ska åka och handla den.
Jo jag läste vad du skrev och jag tycker inte det är rätt heller. Får han dock ett akutjobb som han måste åka på så ska han göra upp med den kunden att han nu släpper ett annat jobb som denne kommer få kompensera för.
Det ska inte du stå för, men jag vet inte varför du får göra så. Det är mig fullständigt obegripligt, men det är ännu mer obegripligt om du fortsätter använda den hantverkaren och påpekar du det inte för honom så fattar han nog inte heller att han gjorde fel.

Men det är självklart för mig, men jag kan inte svara för vad alla andra ställer till med. Men jag försöker om ge er en bild ifrån den andra sidan av myntet om jag tycker att det rimligt kan vara ett skäl för det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tilllverkningskostnaden är ointressant.
Ahlsells och Dahls inpris är ointressanta.
Rörmokarens inpris är bara indirekt intressant för mig, jag vill inte att de ska gå back.
Det som är intressant är vad jag får betala.

För att jämföra med den iPhone du hakat upp sig på. Säg att den kostar 15' på många ställen, plus/minus någon tusenlapp. Så köper jag genom hederlige Harrys rörmokeri istället, som handlar iPhonen på Dahls istället. Där är listpris 60', men Harry är ju hygglig och ger mig 10% rabatt och så kostar den mig "bara' 54'. När jag känner mig lurad så blir Harry och några andra branschkollegor sura. Andra branschkollegor tycker Harry är en skurk.

Det roliga i detta är att du verkar vara en hygglig rörmokare med rimliga priser, men ändå går du in och försvarar "Harry", samt gärna lägger till att vi såklart vill ha allt gratis...

Äntligen någon som nappade på Iphone-betet. För det första du kommer aldrig få veta något företags inpris, tror du det så får du fortsätta tro det. Det är inte så man driver ett företag. Fråga din chef, säger denne ditt pris vad den tar betalt för dig i timmen så är det en lögn förstår du väl. För får du reda på det så sitter du i ett annat förhandlingsläge med denne nästa gång du ska löneförhandla. Punkt.

Men tillbaka till din Iphone som kostar att tillverka runt 3500 kr , du köper den för 15.000kr , varför?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det roliga i detta är att du verkar vara en hygglig rörmokare med rimliga priser, men ändå går du in och försvarar "Harry", samt gärna lägger till att vi såklart vill ha allt gratis...
Tack, det är min grund ide. Bra service till vettiga priser. Kollar du upp mitt företag så ser du dock att jag är ingen bra företagare.
 
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Äntligen någon som nappade på Iphone-betet. För det första du kommer aldrig få veta något företags inpris, tror du det så får du fortsätta tro det. Det är inte så man driver ett företag. Fråga din chef, säger denne ditt pris vad den tar betalt för dig i timmen så är det en lögn förstår du väl. För får du reda på det så sitter du i ett annat förhandlingsläge med denne nästa gång du ska löneförhandla. Punkt.

Men tillbaka till din Iphone som kostar att tillverka runt 3500 kr , du köper den för 15.000kr , varför?
Du förstår fortfarande inte. Jag skiter i om iPhone kostar 50 spänn, 500 eller 5000 att att köpa. Jag vill veta vad jag får betala. Jag skiter i vad firman köper in den för, jag vill bara veta att jag inte betalar 4 ggr mer om jag köpwr den från dig än från någon annan.

Du undrade också varför vi ville veta Ahlsells och Dahls prislista. Är inte det uppenbart om företaget säger att mitt pris är enligt den prislistan?

Sen har jag förstått att du struntar i kostnaden för ketchup och kassar, men du vet troligen ungefär vad du betalar när du handlar varje vecka och jag tror du skulle reagera om det helt plötsligt var 4 ggr så dyrt totalt, trots att du käpt ungefär samma saker som du brukar.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.