john68 john68 skrev:
Så tydligt som i denna länk är väl vad man iaf kan begära?
[länk]
Ja, det är jättetydligt. Precis så som alla säger att dom vill att det ska vara. Ser du några som är nöjda över hans prisssättning??? :crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:

Nej för det spelar ingen roll hur man gör för det finns alltid nåt att klaga på.
 
useless useless skrev:
Problemet är den här punkten:

Material debiteras enligt Dahl vvs´s gällande grundprislista.

Dels går ju inte prislistan att se om man inte har ett eget företag som är kund hos Dahl och del är väl prislistan i samma ockernivå som den hos Ahlsell.
Det är med andra ord omöjligt för mig att veta om jag får betala rimliga priser eller om jag blir blåst.

Du kan inte se vad det är för priser men du har mage att kalla det för ockernivåer, hur lyckas du få dagarna att gå??
 
J JohanLun skrev:
Jag har förståelse för om en kopp kaffe på McD eller personalmatsalen kostar 15 spänn, på macken 30, på flygplatsen 90. Vad jag vänder mig mot är det system med listpriser och rabatter som gör det svårt att förstå vad saker kostar.
Du säger helt enkelt att du tycker det är okej att betala ockerpriser för kaffe, som har en livslängd tills du dricker upp det

Men en vara som jag ska hålla garantitid på i 2 år , det är inte okej om du får betala mer än 20 % materialpåslag än vad Bauhaus tar för den?

Får jag killgissa , du äger en Iphone! Googla Pelle Nyberg, google finns väl på en Iphöne med eller vad använder du din smarta telefon till?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja, det är jättetydligt. Precis så som alla säger att dom vill att det ska vara. Ser du några som är nöjda över hans prisssättning??? :crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:

Nej för det spelar ingen roll hur man gör för det finns alltid nåt att klaga på.
Håll gärna isär frågorna.
1. Är det tydligt och klart i förväg vad som kostar, och hur mycket momenten kostar?
2. Används några prislistor eller annat på ett "fult" sätt, t.ex. en liten rabatt på Ahlsells/Dahls listpriser (som ingen egentligen betalar)?
3. Är prisnivån acceptabel för mig som kund?

Att jag eventuellt tycker priset är för högt (3) betyder ju inte att det är något med 1 och 2 jag fastnar på. Det vi som kunder efterfrågar är just tydlig information så att vi vet vad vi tar ställning till (vilket också är vårt eget ansvar att skaffa, men försvåras av de hantverkare som är "luddiga").
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja, det är jättetydligt. Precis så som alla säger att dom vill att det ska vara. Ser du några som är nöjda över hans prisssättning??? :crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:

Nej för det spelar ingen roll hur man gör för det finns alltid nåt att klaga på.
Bortsett från att han hänvisar till en hemlig prislista som vi vet är rena hittepåpriser så är det en bra prisredovisning.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Håll gärna isär frågorna.
1. Är det tydligt och klart i förväg vad som kostar, och hur mycket momenten kostar?
2. Används några prislistor eller annat på ett "fult" sätt, t.ex. en liten rabatt på Ahlsells/Dahls listpriser (som ingen egentligen betalar)?
3. Är prisnivån acceptabel för mig som kund?

Att jag eventuellt tycker priset är för högt (3) betyder ju inte att det är något med 1 och 2 jag fastnar på. Det vi som kunder efterfrågar är just tydlig information så att vi vet vad vi tar ställning till (vilket också är vårt eget ansvar att skaffa, men försvåras av de hantverkare som är "luddiga").
E Erik Lindroos skrev:
Håll gärna isär frågorna.
1. Är det tydligt och klart i förväg vad som kostar, och hur mycket momenten kostar?
2. Används några prislistor eller annat på ett "fult" sätt, t.ex. en liten rabatt på Ahlsells/Dahls listpriser (som ingen egentligen betalar)?
3. Är prisnivån acceptabel för mig som kund?

Att jag eventuellt tycker priset är för högt (3) betyder ju inte att det är något med 1 och 2 jag fastnar på. Det vi som kunder efterfrågar är just tydlig information så att vi vet vad vi tar ställning till (vilket också är vårt eget ansvar att skaffa, men försvåras av de hantverkare som är "luddiga").
Jo, men det är inte så lätt Erik för medans jag svarar på ditt inlägg så brukar det komma en 4 - 5 st andra som tycker helt olikt mot dig.

Vadå försvåras av dom som är luddiga, använd inte dom som är luddiga då! Hantverkare + luddig = bort. Hur svårt ska det vara?
 
D Daniel 109 skrev:
Bortsett från att han hänvisar till en hemlig prislista som vi vet är rena hittepåpriser så är det en bra prisredovisning.
Nej den är inte så hemlig, det finns på print i en jättetjock bok.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Men en vara som jag ska hålla garantitid på i 2 år , det är inte okej om du får betala mer än 20 % materialpåslag än vad Bauhaus tar för den?
Säljer/installerar du så undermåliga produkter så att du ofta behöver åka på garantijobb?

För min del så är det väldigt extremt sällan ”någon” behöver byta något under en 10-årsperiod.
Under de närmare 15 år vi har bott i huset så har det bara behövts bytas en JFB, en reglercentral till värmen, som har gått sönder. Men inget av det kunde gå på garantin.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Nej den är inte så hemlig, det finns på print i en jättetjock bok.
Var hittar jag den?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Vadå försvåras av dom som är luddiga, använd inte dom som är luddiga då! Hantverkare + luddig = bort. Hur svårt ska det vara?
Mycket lättare när man lärt sig av erfarenhet, som vanligt. Första gången man beställer, särskilt tjänster inom områden man kanske inte kan mycket om, så är det svårt att ställa rätt frågor. Hur ska man ens veta att fråga efter servicebilsavgift när man inte vet att den finns, och hantverkaren inte nämner det när man frågar vad det kostar? Eller inte har en aning om att hantverkare 2 menar 20 % påslag på Ahlsells låtsas-prislista (som många privatpersoner inte känner till) när hantverkare 1 var ärlig och menade inköpspris. Eller att de kommer ta betalt för hundra enheter fastän bara tre användes? Saker som man inte ens kan föreställa sig. Man kan tycka att man ställt alla frågor och har en jättebra bild av vad som kostar, men sen kommer överraskningen. Nu ser jag mycket mer "luddiga" hantverkare än när jag först skaffat hus. Jag har också skaffat mig favoriter som alltid levererar. De är inte billiga, men bra. Det finns ju en hel del tydliga och duktiga hantverkare som inte alls gillar hur systemet används av "luddet".
 
R
D Daniel 109 skrev:
Var hittar jag den?
“But the plans were on display…”
“On display? I eventually had to go down to the cellar to find them.”
“That’s the display department.”
“With a flashlight.”
“Ah, well, the lights had probably gone.”
“So had the stairs.”
“But look, you found the notice, didn’t you?”
“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Säljer/installerar du så undermåliga produkter så att du ofta behöver åka på garantijobb?

För min del så är det väldigt extremt sällan ”någon” behöver byta något under en 10-årsperiod.
Under de närmare 15 år vi har bott i huset så har det bara behövts bytas en JFB, en reglercentral till värmen, som har gått sönder. Men inget av det kunde gå på garantin.
Säljer, nej. Installerar, ja. Typ varje gång en kund kommer med sitt egna skitblandare ifrån typ IKEA som jag kan ta som ett jättetydligt exempel på en skitprodukt.

Du tror att under mina 25 år som rörmokare, att jag aldrig har råkat ut för ett garantijobb?? Tror du att jag vill råka ut för några flera??

Men om det händer något, tar du garantin med företaget som du har köpt grejjer hos eller tar du med den som har installerat det?
 
E Erik Lindroos skrev:
Mycket lättare när man lärt sig av erfarenhet, som vanligt. Första gången man beställer, särskilt tjänster inom områden man kanske inte kan mycket om, så är det svårt att ställa rätt frågor. Hur ska man ens veta att fråga efter servicebilsavgift när man inte vet att den finns, och hantverkaren inte nämner det när man frågar vad det kostar? Eller inte har en aning om att hantverkare 2 menar 20 % påslag på Ahlsells låtsas-prislista (som många privatpersoner inte känner till) när hantverkare 1 var ärlig och menade inköpspris. Eller att de kommer ta betalt för hundra enheter fastän bara tre användes? Saker som man inte ens kan föreställa sig. Man kan tycka att man ställt alla frågor och har en jättebra bild av vad som kostar, men sen kommer överraskningen. Nu ser jag mycket mer "luddiga" hantverkare än när jag först skaffat hus. Jag har också skaffat mig favoriter som alltid levererar. De är inte billiga, men bra. Det finns ju en hel del tydliga och duktiga hantverkare som inte alls gillar hur systemet används av "luddet".
Nä och alla är vi olika.
Som på ICA t ex igen, finns säkert folk som går och kollar vad det står för pris på hyllorna medans jag skiter i det är det ketchup jag ska så är det den jag ska ha oavsett vad den kostar.

Men så länge folk anlitar dom luddiga luddet så finns det en marknad för dom, du tror inte att dom som försöker köra det här racet rätt också kanske vill ha ordning och reda så att man slipper sådant här tjafs.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
du tror inte att dom som försöker köra det här racet rätt också kanske vill ha ordning och reda så att man slipper sådant här tjafs.
Absolut. Så varför är de önskemål vi har om tydlighet som funkar även för den okunnige novisen, och att t.ex. Ahlsell ska skrota sin låtsasprislista som underlättar för oseriösa, så svåra att smälta? Det känns i alla fall som att du argumenterar emot, men jag kanske missförstår.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Du kan inte se vad det är för priser men du har mage att kalla det för ockernivåer, hur lyckas du få dagarna att gå??
Du som har tillgång till både Ahlsells och Dahls prislista kan väl tala om hur det ligger till?
Jag vet att Ahlsell många ggr ligger säg 4 ggr Bauhaus-pris som listpris, dvs inte 20% över. Jag har fått intrycket att Dahls prislista inte är riktigt lika absurd, men jag trodde inte den låg ens i närheten av Bauhaus-priser.
För min del behövwr det inte vara Bauhaus-priser eller liknande, men om en blandare kostar omkring 1500 kr på ställen jag som privatperson köper blandaren, den kostar 6000 kr hos Ahsell på deras hittepåprislista (1500 i praktiken för rörmokaren) och 4500 hos Dahl (jag har ingen aning, en gissning bara, så kommer jag nog som kund bli besviken om mitt pris från rörmokaren baseras på Dahls pris. Lägger man på 20% på 1500, så den kostar mig 1800 så klagar jag inte.

Att Dahls prislista inte är hemlig begriper vi nog alla, men i praktiken är den det för privatpersoner. Jag tycker som sagt rörfirman i det exemplet varit tydlig med vad de tar betalt per timme om de får leverera material och om kunden håller med material. De är helt enkelt inte lika tydliga med materialpriset. Skulle man visat timpris på samma sätt så hade det inte stått 800kr/h utan "timpriset baseras på Kalle Ankas prislista som inte är hemlig, det är bara att du som kund inte får se den. Du får se vad det blev när fakturan kommer"
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.