T toolman77 skrev:
Just poolen har ju en extra dimension om poolvärmepumpen har lägre COP när det är kallare på natten.

En annan fråga är vad det kostar att styra förbrukningen till lågpristider jämfört med hur stor besparingen är.
Hur mycket det kostar att styra förbrukningen beror ju mycket på hur bekväm man är… bilen kan jag alltid programmera när den ska laddas.. men det kräver att jag håller koll på priserna inför varje parkering hemma på uppfarten om det ska vara helt ”vattentätt”. Min fru tycker inte det är den viktigaste saken i världen precis då hon prioriterar andra saker att lägga sin energi på… Händer således att bilen står och laddar på dygnets dyraste timme ibland. Men det går ju att låta Tibber tex styra min laddare så den iaf laddar på nattens billigaste timmar. Inte någon kostnad för den tjänsten vad jag vet.
Att styra polvärmen med något fjärrstyrt relä via någon app går säkert att ordna till några tior i månaden om man inte vill programmera sina egna hemautomatiseringar. Jag tror pengar finns att spara utan tvekan om man har timprisdebitering. Vid fast pris minskar marginalerna.
 
Mitt elbolag har elak effektavgift tyvärr. Laddar jag på dagen och det samtidigt skulle blåsa in nåt stort mörkt moln så skulle jag få en 11kw spik = 1100kr extra på elräkningen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
P_Larsson och 1 till
  • Laddar…
Är elen billig på dagen och solen skiner kör jag tvätt, tork och disk hellre än att sälja min solel. Är det dyrt på dagen säljer jag hellre och kör maskinerna på natten om det är billigt då. Maskinerna sitter på varsin fas så jag kan köra alla samtidigt. Jag har ännu inte elbil.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
logad,
det beror på vad man har för elavtal för såld solström och köpt nödvändig ström, vilket som är det bästa om sälja så mycket solström man kan dagtid eller förbruka så mycket man kan av egen solström.
 
A Arnodt skrev:
logad,
det beror på vad man har för elavtal för såld solström och köpt nödvändig ström, vilket som är det bästa om sälja så mycket solström man kan dagtid eller förbruka så mycket man kan av egen solström.
Ja jo, min metod förutsätter timavläst i båda riktningarna. Har man månads eller längre spelar det ingen roll.
 
Vi har avläst per timma för både förbrukning och utmatning på allmänna elnätet. Men däremot debiteringen är enligt månadsmedelspotpris. Det spelar alltså ingen roll vilken tidpunkt på dygnet vi förbrukar en kWh, den kostar lika, eftersom den debiteras enligt månadens medelspotpris. Samma för vår försäljning av solström, den ersätts med månadens medelspottpris.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Vi har avläst per timma för både förbrukning och utmatning på allmänna elnätet. Men däremot debiteringen är enligt månadsmedelspotpris. Det spelar alltså ingen roll vilken tidpunkt på dygnet vi förbrukar en kWh, den kostar lika, eftersom den debiteras enligt månadens medelspotpris. Samma för vår försäljning av solström, den ersätts med månadens medelspottpris.
På min faktura står ett medelvärde för både köpt och såld men det medelvärdet för köpt el var för maj 9% lägre än Nordpools medelvärde och för såld 12% högre.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Kan inte heller köra med Tibber för jag har ingen accumulatortank för varmvatten och vill inte heller stänga av värmen mellan kl07 & 19. Verkar dessutom jobbigt att tänka på allt hela tiden, och frugan skulle vägra anpassa sig till sånt.
 
Man får försöka tänka på detta med möjligheter att styra smart eller ”halvsmart” (tex fördröjd start) vart efter det är dags att byta ut elförbrukningen utrustning hemma.
Jag ser till att använda fördröjd start på tvätt-diskmaskin samt ser till att hybridbilen har en programmerad avresetid. Sen har min bil oxå möjlighet att ange ”lågpristimmar” då laddningen helst ska ske. 00-05 kör jag där som regel.
Självklart gäller det främst vid timpris abonnemang. Jag trodde det var vanligast med timpris på såld solel. På fakturan ser man trots det vad medelpriset blev.Förmodligen lättast att presentera på fakruraspecifikationen.
Har man timpris på såld solel måste det vissa dagar vara smart att sälja istället för att egenförbruka då dagar kan ha spot-priser upp mot 3kr. Bra mycket mer mot månadspriser.
 
C Crank skrev:
Mitt elbolag har elak effektavgift tyvärr. Laddar jag på dagen och det samtidigt skulle blåsa in nåt stort mörkt moln så skulle jag få en 11kw spik = 1100kr extra på elräkningen.
Kör du alltid med 11kW laddning oavsett hur bråttom du har att hinna ladda bilen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Kör du alltid med 11kW laddning oavsett hur bråttom du har att hinna ladda bilen?
Kör alltid 11kw och orkar inte förklara alla regler för frugan som inte bryr sig. Laddar på natten enbart så slipper man bry sig.
 
Allan J Allan J skrev:
Är jag trög eller?
Kanske en fråga som mer spelare roll på helgen när bilen ska vara hemma.

Jag kör med Tibber så timpris gäller både för köpt och såld el i mitt fall.

Räknar jag rätt då jag får det till att elpriset på natten bara behöver vara ca 25% lägre mot dagen för att det ska kvitta om jag laddar bilen med köpt el eller egenproducerad?

Försöker räkna in alla rörliga kostnader så som skatt, överföringsavgift moms mm.

Elpriset på natten är ju så gott som alltid mycket lägre än 75% av samma dygns ”mitt på dagen pris”

Stämmer det så bör jag ju i regel inte ladda bilen på dagtid med solcellerna utan sälja den elen istället och ladda med billig köpt el på natten.
Ladda med solel. Du slipper elöverföringsavgift och skatt. Solel säljs ändå till ett personligt medelvärdespris över en månad. Så du får inte spotpris för den dagen/timmen.
 
Logad Logad skrev:
På min faktura står ett medelvärde för både köpt och såld men det medelvärdet för köpt el var för maj 9% lägre än Nordpools medelvärde och för såld 12% högre.
Jepp. De har optimerat för att blåsa konsumten i två led. Dels pga det personliga medelvärdesförsäljningspriset, och dels för att du inte får något (2 öre?) för besparad elöverföring för elbolag som kan sälja till el till grannen.
 
V mutalisken skrev:
Ladda med solel. Du slipper elöverföringsavgift och skatt. Solel säljs ändå till ett personligt medelvärdespris över en månad. Så du får inte spotpris för den dagen/timmen.
Problemet med att ladda med solel är att om det skulle dra in ett gäng mörka moln så laddar du utan solel och får betala ca 100kr per KW peek i nätavgift då ca 1100kr extra på din elräkning.
 
C Crank skrev:
Problemet med att ladda med solel är att om det skulle dra in ett gäng mörka moln så laddar du utan solel och får betala ca 100kr per KW peek i nätavgift då ca 1100kr extra på din elräkning.
inte alla elbolag som har denna avgift ännu, men alla andra kommer haka på förr eller senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.