Intressant att ETC tar upp det som finns i varenda kommun. Men nu är det ju Täby och då passar det ju läsarkretsen.

För inte längre sedan uppmärksammades samma fenomen i Södertälje i en del tidningar.
Med poler, altaner, utekök etc.
Har själv sett det med egna ögon eftersom jag känner några där och även jobbar i stan.
I några fall var nästan halva "tomten" kommunens.

Var det inte intressant att skriva om det i ETC?
Ta av de rika, ge åt de fattiga!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...r-narmare-200-markstolder-i-sodertalje-kommun
 
  • Gilla
katho75 och 13 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Ett av husen låg ute till försäljning i vintras och diskuterades i en tråd. Det var visst inte helt lätt att sälja.
[länk]

haha hoppades och misstänkte att det rörde sig om detta område.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Jag minns när jag arbetade med en person som var aktiv politiskt och administrativt i Miljöpartiet i Stockholm. Blev hembjuden på ett planeringsmöte över middag i tjänsten, till dennes sommarstuga i ett attraktivt område i Stockholms innerskärgård. Brygga, bastu och båthus, allt förbundet med gångar med staket upp till huset ca 150 meter upp. Frågade om hur stor tomten var och visst slutade den där uppe i slänten, inte i vattnet. Ifrågasatte både rimligheten rent lagligt och praxisen utifrån hens partis ståndpunkter i just dessa frågor. Fick bara undvikande svar, och en mycket dålig stämning under middagen där vi inte fick så mycket planering gjort.

Högst anekdotiskt men min poäng är att det inte är så konstigt att det ser ut som det gör. Det är inte så lockande att driva frågor som tvingar en själv in på rätt sida av lag och moral.
 
  • Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 41 till
  • Laddar…
Enligt hittas tomtkarta så slutar tomtgräns en bra bit upp

Man kanske ska ta en båttur dit, sola, bada och ha picknick på stranden/bryggan

Blir dem sura kan man ju bara säga att man är på allmän mark
 
  • Satellitbild som visar tomtgränser vid vatten med båtar och bryggor, potentiell plats för picknick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 12 till
  • Laddar…
Där ser ju tomtgränserna helt annorlunda ut jämfört med den gamla områdesplanen.
Kan man ha gjort om tomtgränserna vid något tillfälle?
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Där ser ju tomtgränserna helt annorlunda ut jämfört med den gamla områdesplanen.
Kan man ha gjort om tomtgränserna vid något tillfälle?
Ser ju onekligen udda ut då de norr om vägen också verkar sakna några meter av sin tomt på sydsidan ner mot vägen. Ser ju ut som någon koordinat blivit knasig. Typ som man projicerat in tomten men i lutning på kartan.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen är en gammal byggnadsplan från 1932 gällande detaljplan. Den visar på strandtomter:

[bild]

[länk] planhandlingar.pdf

V är detaljplanerat som vattenområde.
 
  • Utdrag från byggnadsnämndens beslut om ändring av byggnadsplan, daterat 1979-05-10.
  • Gilla
  • Älska
Meriwether och 12 till
  • Laddar…
Ja, den här artikeln är så underbar i valtider! Jag köper hela resonemanget och fascinerad faktiskt av hur man kan försvara tomtägarna. Visst är det som ni säger något administrativtfel och de egentligen har nyttjande rätt då är det en sakmen annars fattar jag inte vad som är problemet. Självklart förstår jag individnyttan för dom och att de gjort det. Är helt övertygad att de flesta som haft gott med pengar hade försökt på sig samma sak om man sett alla grannar annektera några meter mot vattnet.

Men, visar det sig att kommunen inte gör något nu utan faktiskt fortsätter låter privatpersoner ockupera marken är det fan fruktansvärt. Hur kan kollektivet inte bara göra rätt en sen här gång. Ring upp alla ägarna berätta att det åtminstone gillfälligt får ta bort allt sen kan man rösta om i nämnd om man ska sälja tomtmarken. Tycker dock att de borde vara bryggorna åt alla där om de saknas stränder i området annars kan de väl få köpa den.

har alltid fascineras av kommunpolitikers svaga ledarskap och styra upp sånt här. Sen kan jag med 10 min på Google se att det finns många ställen det här är gjort på och förstår att många passar på.
 
  • Gilla
Meriwether och 6 till
  • Laddar…
Följande två saker tycker jag är solklart:

1) Ingen får ta mark utanför sin egen fastighet i anspråk.

2) Detaljplanens intention är att det ska vara strandtomter utan någon allmän strandremsa.

Ska båda dessa kunna uppfyllas idag, med landhöjning och allt, måste kommunen givetvis OCKSÅ följa planbestämmelserna så att det åter är vatten där detaljplanen säger att det ska vara det. Dvs, schakta bort all ”ny” strand så att INGEN får någon nytta av den.
Vem blir gladare av det?
 
  • Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad klassas detta strandområde efter 1979 som? Omplanerades det som allmän plats eller är det fortfarande kvartersmark?

Löste kommunen in mark, d v s delat av de tomter som fanns?
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad klassas detta strandområde efter 1979 som? Omplanerades det som allmän plats eller är det fortfarande kvartersmark?

Löste kommunen in mark, d v s delat av de tomter som fanns?
Hittar inte revideringen, endast ovanstående referens till att det är ändrat
 
Låt dem köpa loss remsorna till ett pris som står i proportion till det självskattade fastighetsvärdet i mäklarannonsen. Lär ju bli åtskilliga miljoner till kommunens kassa. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Meriwether och 15 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ser ju onekligen udda ut då de norr om vägen också verkar sakna några meter av sin tomt på sydsidan ner mot vägen. Ser ju ut som någon koordinat blivit knasig. Typ som man projicerat in tomten men i lutning på kartan.
Ja det kan bli tokigt på dessa foton med inritade gränser. Vi har en fastighet där hela gränsen är förskjuten. En gäststuga ser ut att ligga utanför gränsen samtidigt som det på andra sidan ser ut som vår gräns går långt ute i skogen. De fysiska tomtrören är dock de som gäller.
 
  • Gilla
helrob och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Sen ska man ju betänka att de där tomterna i de flesta fall styckades av på 1930-talet, dvs snart 100 år sedan. Det som var en strandtomt då, kan ju pga landhöjningen fått en remsa mark mellan sin tomtgräns och nuvarande strandlinje.

Då är frågan - har man fortfarande rätt till sin strand och brygga, för att fastigheten hade det från början, eller blir all ”ny” mark kommunens?

Sen är det ju säkert så att en och annan där har fyllt ut med egna massor också, men rent principiellt?
Det lär visst bero på vilka rättigheter till vattenområdet man hade före landhöjningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.