Tjena har inflytt i vårat hus om 3v nu och är kluven hur vi ska göra med bolånet binda eller rörligt ? Har tåget gått eller vad tror ni ? Mvh Peter
 
Redigerat:
Vad har du fått för ränteerbjudanden från banken på rörligt respektive olika bindningstider?
 
Ja, tåget har gått. Det är enormt stora skillnader mellan rörligt och långa bundna räntor nu. OM jag vore du skulle jag ta minst 50% rörligt, beroende på vad banken erbjuder såklart.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Sitter i precis samma sits.
Eftersom räntorna gick upp igår så blev valet av upplägg ännu svårare.
Bästa vore ju att köra allt rörligt. Men känns lite läskigt då man inte har en aning vart detta tar vägen. Vill inte sitta under en period med 6-7% som kan hända om det inte dämpas lite snart.
Känns även surt att binda på ca 4%.

Funderar lite på att binda en del på 2 år. Då kommer man en bit under 4%. Men frågan är om man kommer in helt fel om 2 år..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad har du fått för ränteerbjudanden från banken på rörligt respektive olika bindningstider?
Rörligt , 2,27
2år , 3,81
3år , 4.03
 
H Haas84 skrev:
Sitter i precis samma sits.
Eftersom räntorna gick upp igår så blev valet av upplägg ännu svårare.
Bästa vore ju att köra allt rörligt. Men känns lite läskigt då man inte har en aning vart detta tar vägen. Vill inte sitta under en period med 6-7% som kan hända om det inte dämpas lite snart.
Känns även surt att binda på ca 4%.

Funderar lite på att binda en del på 2 år. Då kommer man en bit under 4%. Men frågan är om man kommer in helt fel om 2 år..
Ja precis jävligt svårt läge skulle köpt några månader tidigare eller senare istället
 
Riksbankens prognos pekar på 1,75% upp from idag på 3 års sikt, du har alltså en slutränta på rörligt om 3 år på ca 4,02%. En snittränta som är bra mycket lägre, jag skulle inte binda, allt på rörligt i minst 2 år, kanske 3.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Riksbankens prognos pekar på 1,75% upp from idag på 3 års sikt, du har alltså en slutränta på rörligt om 3 år på ca 4,02%. En snittränta som är bra mycket lägre, jag skulle inte binda, allt på rörligt i minst 2 år, kanske 3.
Okej tack ,ja sant känns lite läskigt bara om det skulle sticka mer än prognosen ,blir mkt pengar snabbt , men får nog bli så !
 
I längden (5-10års sikt) är snittet på en rörlig ränta alltid lägre än långa bundna.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
H Himle_peter skrev:
Rörligt , 2,27
2år , 3,81
3år , 4.03
Som tankeexpriment ska alltså den rörliga ligga på 4% om 1,5 år och 5,7% om 3 år för att du ska gå plus/minus 0 på att binda på 3 år.

För tvååringen gäller nästan 4% till nästa sommar och 5,3% om 2 år. Ingenting är ju omöjligt men...
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som tankeexpriment ska alltså den rörliga ligga på 4% om 1,5 år och 5,7% om 3 år för att du ska gå plus/minus 0 på att binda på 3 år.

För tvååringen gäller nästan 4% till nästa sommar och 5,3% om 2 år. Ingenting är ju omöjligt men...
Tack för exemplet , blir nog rörligt !
 
Återkom 2025-07-01 med facit ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Återkom 2025-07-01 med facit ;)
Haha det ska jag ,hoppas ni får rätt :cool:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H Himle_peter skrev:
Ja precis jävligt svårt läge skulle köpt några månader tidigare eller senare istället
Inte alltid lätt att styra helt när man ska köpa och sälja. Tidigare hade huset/lgh antagligen gått dyrare.

Blir de helt rörligt?
Själv lutar det åt 65% rörligt och 35% bundet på 2 år. Mest för att känna någon form av trygghet. Sen om 2 år är för kort tid visar sig till sommaren 2024
 
H Himle_peter skrev:
Tjena har inflytt i vårat hus om 3v nu och är kluven hur vi ska göra med bolånet binda eller rörligt ? Har tåget gått eller vad tror ni ? Mvh Peter
Vi har också precis köpt hus, vi tog 50% bundet 1år och 50% på 3år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.